کد خبر:25707   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 24 شهریور سال 1403 ساعت 8:42:0

محتوای المپیاد و مدرسه تکمیل‌کننده یکدیگرند؛ اگر فاصله‌ای برای المپیادی‌ها با کلاس درس نباشد، مشکلی پیش نخواهد آمد

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تاکید کرد محتوای المپیاد و مدرسه تکمیل‌کننده یکدیگرند؛ اگر فاصله‌ای برای المپیادی‌ها با کلاس درس نباشد، مشکلی برای‌شان پیش نخواهد آمد.


پس از تصویب مصوبه امتحانات نهایی در سال 1401 و تصویب قانون تاثیر مستقیم معدل سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در قبولی کنکور سراسری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی شرایط دانش‌آموزان دستخوش تغییراتی شد. یکی از این تغییرات در زمینه المپیادهای دانش‌آموزی بود. دانش‌آموزان پس از تصویب این مصوبه استقبال کمتری از المپیادهای علمی نشان دادند.
طبق گفته‌های رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان 36 هزار نفر از مخاطبین این باشگاه پس از تصویب قانون تاثیر مستقیم امتحانات نهایی کاهش یافتند و این مسئله یکی از نکاتی است که باید موردتوجه قرار گیرد. سید رضا حسینی در گفت‌وگویی درباره این مسئله گفت: «امسال به طرز عجیبی روند مثبت و صعودی جذب مخاطب باشگاه دانش‌پژوهان جوان نه تنها رشد نکرد، بلکه یک اُفت مخاطب 36 هزار نفری داشت. این یعنی مخاطب المپیادهای علمی در یک سال به 76 هزار کاهش یافت و نزدیک به 36 هزار نفر از جمعیت خانواده باشگاه‌دانش‌پژوهان جوان کاهش یافتند.»

پیشنهادها برای سامان‌دهی وضعیت دانش‌آموزان المپیادی در کنکور سراسری
حسینی همچنین درباره راهکار حل این مشکل گفت: «دانش‌آموزان المپیادی با توجه به تغییرات کنکور سراسری و تاثیر مستقیم معدل در آن، پیشنهادهایی در این زمینه داشتند که در قالب طرح سامان‌دهی وضعیت دانش‌آموزان المپیادی در کنکور سراسری تدوین شد.»
محسن زارعی درباره همین موضوع گفت: «دانش‌آموزانی که در المپیادهای علمی مقام طلای کشوری را به دست می‌آورند، بدون شرکت در امتحانات‌نهایی و کنکور می‌توانند به دانشگاه بروند و این مسئله برای این گروه از دانش‌آموزان حل می‌شود. بنابراین برای آن دسته از دانش‌آموزان که انتظار مدال طلا را از خود دارند، کماکان مسیر، تغییری نداشته است.»
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: «دانش‌آموزان مدال‌آور نقره و برنز در المپیادهای کشوری نیز سهمیه‌ای دریافت می‌کنند که می‌تواند کمبود آنان از نمره معدل دهم و یازدهم را برطرف سازد. به این شیوه این گروه از دانش‌آموزان نیز می‌توانند به مسیر خود ادامه دهند.»

پیشبرد اهداف کلاس درس یک راه برای پیشرفت دانش‌آموزان المپیادی است
زارعی بر پیشبرد اهداف کلاس درس تاکید کرد و گفت: «دانش‌آموزان با استعدادهای برتر علمی در خارج از چارچوب کلاس درس و در کنار پیشبرد اهداف کلاس می‌توانند برای المپیاد نیز تلاش کنند. ما نیز موافق این اقدام دانش‌آموزان المپیادی و نخبه هستیم و از آن‌ها حمایت می‌کنیم.»

امتحانات نهایی و المپیادها با یکدیگر تداخلی ندارند
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: «دانش‌آموزان المپیادی که از فضای کلاس درس فاصله گرفته‌اند، شرایط سنگینی را در بحث امتحانات نهایی تجربه می‌کنند. اگر فاصله‌ای برای آنان با کلاس درس نباشد، موردی پیش نخواهد آمد. چرا که محتوای المپیاد و مدرسه تکمیل‌کننده یکدیگرند.»