کد خبر:25550   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 11 مرداد سال 1403 ساعت 14:35:0

شهید شیخ فضل‌الله نوری نماد عزت و افتخار شهدا است

عضو شورای انقلاب فرهنگی و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: شهید شیخ فضل‌الله نوری مایه و آبروی روحانیت شده و نماد عزت، افتخار و شهدا است.


به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله علی اکبر رشاد روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت عالم مجاهد شهید شیخ فضل الله نوری و یادواره شهدای روحانی در مصلی الغدیر شهرستان نور افزود : شهادت نمونه عالم و مسوول و متعهدی است که جان بر کف نهاده بر آرمان و سخاوتمندانه جانش را اهدا کرد و باید الگوی ما حوزویان و طلبه ها باشد.
وی اظهارداشت: روایت شده وقتی که پیکر شیخ بالای دار رفت پرچم غرب‌زدگی در قلب ایران و تهران به اهتزار در آمد و آنگاه که قامت بر افراشته او در برابر ستم و استبداد و غرب زدگی خم نشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: تصور بر آن بود پرونده مشروطیت بسته شد اما چنین نشد و گفت جان می بازم تسلیم نمی شود و زیر سایه پرچم انگلستان نمی روم آزادانه زیست و اندیشید و شیخ یک شخص و شخصیت نبود بلکه یک فکر و گفتمان و جریان بود.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: گفتمان شیخ فضل الله نوری زنده و همچنان الهام بخش بوده و نبرد با خودباختگی، استکبار و ظالمان است که امروز باید راه او را ادامه دهیم.به گفته مشام ماندگاری دین مبین اسلام به واسطه روحانیت ، تألیف، تحقیق و پژوهش های دینی تحقق پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: شیخ فضل الله نوری انسانی بوده که آن زمان و در زمان ما ناشناخته مانده است و باید شناسانده شوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شیخ نوری ندای مشروطه و مشروعه داشت و با این تفکر بر جریان غربگرا ایستاد و امروز وظیفه داریم راه وآرمان او را ادامه دهیم.
یازدهم مرداد سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری از رهبران نهضت مشروطه است که حضور در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی همچون حضور در جنبش تنباکو و انقلاب مشروطه و آگاهی کامل از توطئه‌های استعمارگران و تلاش برای ایجاد و احیای عدالتخانه بخش مهمی عملکرد در زمان حیاتشان به شمار می‌رود.