به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام و المسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ویراستی ضمن تبریک به تبریک به جامعه علمی و پژوهشی ایران اعلام کرد که سند ملی هوش مصنوعی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد و این گام بزرگ، به ارتقای کیفیت حکمرانی و تقویت بنیانهای علمی و پژوهشی کشور کمک خواهد کرد و تحولات عظیمی در عرصههای آموزش، بهداشت، صنعت و فناوریهای پیشرفته به همراه خواهد داشت.
«سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» که در جلسه 901 مورخ 1403/03/29 شوراي عالي انقلاب فرهنگي بهتصویب رسیده است،
به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
نهاد ریاست جمهوری
هیات وزیران
ستاد کل نیروهای مسلح
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت صنعت، معدن و تجارت
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
وزارت اطلاعات
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مرکز مدیریت حوزه های علمیه
سازمان اداری و استخدامی کشور
سازمان ملی هوش مصنوعی
مرکز ملی فضای مجازی
ستاد علم، فناوری و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
«سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» که پیرو تصویب ماده واحده «نهاییسازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» (مصوب 1402/08/16 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و در اجرای تفویض موضوع ماده واحده «تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی» (مصوب جلسه 901 مورخ 29/03/1403 شورای عالی انقلاب فرهنگی)، در جلسه 483 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
مقدمه
از مهمترین شاخصههای تمدن نوین اسلامی، توحیدگرایی و استقرار عدالت و امنیت فراگیر مبتنی بر اندیشه و جهانبینی اسلامی است که تعیّنبخش و اثرگذار بر مسیر و جهتگیریهای فناوریهای نوین به طور عام و هوش مصنوعی به طور خاص است. برای وصول به شاخصههای تمدن نوین اسلامی بر مبنای دانش و علوم بنیادین، هوش مصنوعی که به لحاظ کارکردی و رفتاری مشابه با برخی ظرفیتهای هوش انسانی عمل میکند، یک امکان مهم و یک تغییر در زیستبوم زندگی بر مبنای حکمرانی اسلامیِ هوشمند محسوب میشود. بدیهی است هوش مصنوعی در تعامل با جامعه انسانی، یک پدیده اجتماعی و مرتبط با زیستبوم دینی و فرهنگی جامعه محسوب میشود که میبایست ابتناء همه ابعاد آن بر مبانی، ارزشها، قابلیتها، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه قرار گیرد.
فرصتهای قابل توجه حاصل از پیشرفت علم و فناوری در کنار توان قابلملاحظه آن برای درک مسائل و همچنین قدرت پیشگیرانه آن در مهار بحرانها و مشکلات پیشِ روی جوامع، موجب شده است تا در سطح بینالمللی در اسناد ملی و برنامههای کلان، سرفصل مهمی به این موضوع اختصاص یابد. در کشور ما نیز توسعه علم و فناوری و توجه به رشد علمی جایگاه قابل توجهی در گفتمان راهبردی کشور و بهطور خاص در کلام امامین انقلاب و اسناد و برنامههای کلان کشور بهویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دارد.
اگر در دورهای صنعت نفت، صنعت برق و فناوری اطلاعات باعث تحول همهجانبه صنعت شد، امروزه یکی از مهمترین حوزههای فناورانهای که باتوجّه به گذشته، حال و آینده تحوّلآفرین خود بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، علوم و فناوریهای هوش مصنوعی است که برخوردار از ابعاد فلسفی، اخلاقی، فقهی، حقوقی، فنی و مهندسی است.
با عنایت به اثر فراگیر و برنامهپذیربودن فناوریهای نوین و مزیتهای حاصل از پیشگامی در این فناوریها، کشورهای بسیاری، بر هوش مصنوعی و کارکردهای آن در بخشهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و دفاعی متمرکز شدهاند. کشور ما نیز، یکی از کشورهای پیشرو در زمینه خلق دانش و انتشار مقالات علمی در حوزه هوش مصنوعی است و توسعه زیستبوم کسب وکارهای نوپا و شکلگیری شرکتهای دانشبنیان این حوزه، نشان میدهد که با برنامهریزی منسجم و جامع، میتوان دستاوردهای قابل توجهی را از توسعه هوش مصنوعی در کشور انتظار داشت.
مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز در دیدار با نخبگان، ضمن تأکید همیشگی نسبت به تمرکز بر فناوریهای نو به عنوان مأموریت ویژه نخبگان، بهطور خاص تمرکز بر هوش مصنوعی را به عنوان ظرفیت مهم برای حکمرانی نظاممند و اثرگذار بر پیشرفت همهجانبه و توسعه هوشمندانه آن متناسب با اقتضائات و نیازهای بومی کشور مورد تأکید قرار دادهاند. بدیهی است فائق آمدن بر چالشها و مسائل پیش رو در مسیر رسیدن به این جایگاه جز با برنامهریزی دقیق و جامع که بتواند محققکننده اهداف، راهبردها و اولویتهای مدنظر در اسناد بالادستی و برنامههای راهبردی نظام باشد، میسر نخواهد بود.
بیشک برای ارتقای جایگاه کشور در حوزه هوش مصنوعی و کسب جایگاه مناسب در بازارهای جهانی و رسیدن به جمع کشورهای برتر دنیا، راه پرفراز و نشیبی در پیش است. خودباوری، توانمندسازی نیروی انسانی، توجه ویژه به نخبگان، فرهنگسازی، ترویج و آموزش مفاهیم و مبانی علمی، تسهیل فضای کسبوکار، بخش خصوصی، تسهیل انتقال فناوری و توسعه فناوریهای زیرساختی و تنظیمگری متناسب با الزامات این حوزه از جمله مواردی است که باید در راستای یک نگاه منسجم و یکپارچه مدنظر قرار گیرد.
تدوین سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران گام مهمی برای وصول به مؤلفههای تمدن نوین اسلامی، ارتقای کیفیت حکمرانی و تقویت بنیانهای علمی و پژوهشی در راستای پیشرفت کشور در همه عرصههای مرتبط با حکمرانی منطقهای و ملی و ارتباطات جهانی است. همچنین هوش مصنوعی در همه قلمروهای اولویتدار از قبیل آموزش و پژوهش، بهداشت و درمان، حکمرانی دولتی و خدمات عمومی، دفاعی، امنیتی و انتظامی، صنایع، انرژی، محیط زیست و کشاورزی، فرهنگ ایرانی و تمدن اسلامی، رسانه و فضای مجازی و امور مرتبط با فناوریهای مهم و راهبردی اعم از هوافضا، فناوری زیستی، فناوری نانو، علوم شناختی و سایر عرصههای علم و فناوری، منشأ تغییر و تحولات بزرگ است.
ماده 1- تعریف واژگان
هوش مصنوعی: به توانایی ماشين برای انجام عملکردهای خودکار و نظاممند از جمله یادگیری، درک، استنتاج، حل مسأله، پیشبینی، تصمیمگیری و اقدام از طریق بهکارگیری دانش و اطلاعات و پردازش داده گفته میشود که منشأ اثرگذاریهای گسترده بر انسان و روابط انسانی در محیط فیزیکی یا مجازی و همچنین بازتابهای زیستمحیطی است. هوش مصنوعی ماهیتی دادهای، شبکهای، الگوریتمی، خوشهای، لایهای و یکپارچه، مبتنی بر منطقهای کلاسیک و سایر منطقهای نوین دارد.
داده باز: دادهای که از نظر حقوقی هر فردی مجاز است تا از آن به شکل آزاد بر اساس مجوزهای استاندارد استفاده کند.
داده اشتراکی: دادهای که تحت یک مجوز اشتراکگذاری با محدودیتهای معین بین افراد حقیقی یا حقوقی مشخص به اشتراک گذاشته شده است.
اخلاق هوش مصنوعی: مجموعهای از اصول اخلاقی برای هدایت توسعه و استفاده مسئولانه و مبتنی بر ارزشهای اسلامی از فناوری هوش مصنوعی است که توسط متخصصان و سایر افراد در طراحی، تولید و بهرهگیری از هوش مصنوعی رعایت شده و حقوق متقابل ایجاد میکند. نمونههایی از مسائل اخلاقی هوش مصنوعی عبارتند از: رعایت حریم خصوصی، رعایت حقوق فردی و اجتماعی، تأمین امنیت اجتماعی، انصاف، توضیحپذیری، شفافیت، عدم تبعیض و سوگیری، پاسخگویی، همسویی با ارزشها و هنجارهای جامعه اسلامی، مسئولیتپذیری، اعتماد و عدم سوء استفاده از فناوری. هدف اخلاق هوش مصنوعی بهینهسازی تأثیر سودمند هوش مصنوعی بر جامعه و زیست بشر و کاهش خطرات و پیامدهای ناخواسته استفاده از آن مبتنی بر ارزشها و مبانی اعتقادی اسلام است.
زیستبوم هوش مصنوعی: به مجموعه مؤلفههای سختافزاری و نرمافزاری، شامل شبکهای از سازمانها، افراد و نهادهایی اطلاق میشود که در توسعه، استقرار و استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی دخیل هستند. زیستبوم هوش مصنوعی یک سیستم پیچیده و پویا شامل طیف گستردهای از ذینفعان، از جمله مردم، کارگزاران نظام حکمرانی، محققان، توسعهدهندگان، سیاستگذاران، سرمایهگذاران و کاربران نهایی است.
موضوعات کلان کشور: موضوعات ملی اولویتدار در حوزهای کلان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و محیطزیستی.
سازمان: منظور از سازمان در این سند، سازمان ملی هوش مصنوعی است.
سند: منظور از سند، سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران است.
ماده 2- اصول و مبانی ارزشی
همراستا با مبانی ارزشی جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و مبانی ارزشی نظام علم و فناوری مندرج در سند نقشه جامع علمی کشور و با تأکید بر حاکمیت جهانبینی توحیدی اسلام، مردمسالاری دینی، عدالتمحوری، کمالآفرینی، ثروتآفرینی، هماهنگی با محیطزیست و اهمیت کرامت انسانی در تمام ابعاد علم، فناوری و نوآوری، اصول و مبانی ارزشی این سند عبارتند از:
- رعایت اصول اعتقادی و مجموعه ارزشهای اخلاقی اسلام در راستای تقویت سبک زندگی اسلامی و حیات طیبه جاودانه در کلیه مسیرگذاریهای هوش مصنوعی و پرهیز از جهتگیریهای منجر به فساد و منکر و تقویت فضای غفلت؛
- توجه به ابعاد وجودی انسان مبتنی بر فلسفه و معارف اسلامی در توسعه و بهکارگیری هوش مصنوعی؛
- توسعه و کاربست هوش مصنوعی با هدف تأمین آرمانها و ارزشهای مرتبط با انسان الهی و جامعه اسلامی؛
- آرمانگرایی، خوداتکایی، خودباوری، درونزایی و برونگرایی در توسعه زیستبوم هوش مصنوعی؛
- توجه به عدالت، کرامت، حقوق و سلامت جسمی، روحی و روانی انسانها در سازوکار آموزش و بهکارگیری هوش مصنوعی؛
- حفظ استقلال، امنیت، منافع و اقتدار ملی در مواجهه با توسعه فناوری هوش مصنوعی در جهان؛
- توسعه آیندهنگر زیستبوم هوش مصنوعیِ توانمندساز، آگاهیبخش، اخلاقمدار و تمدنآفرین؛
- رعایت حریم خصوصی و حفاظت از امنیت دادهها و اطلاعات در زیستبوم هوش مصنوعی؛
- مواجهه هوشمندانه با قدرتهای بزرگ با رویکرد انحصارزدایی؛
- جلوگیری از سوءاستفاده از هوش مصنوعی برای سلطه انسان بر انسان و سلطه هوش مصنوعی بر انسان؛
- توسعه هوش مصنوعی با رعایت تقویت ارتباطات طبیعی انسانی و پرهیز از انزوای اجتماعی انسانها.
ماده 3- چشمانداز، اهداف کلان و شاخصهای ارزیابی
الف- چشم انداز
جمهوری اسلامی ایران در افق 1412 هجری شمسی، با هدف استقرار مؤلفههای تمدن نوین اسلامی با برخورداری از زیستبوم هوش مصنوعی پیشرفته و نوآور مبتنی بر اصول و ارزشهای اسلامی، اتکا بر قابلیتها و توانمندیهای ملی و بهرهگیری هوشمندانه از تعاملات جهانی، بین 10 کشور پیشرو هوش مصنوعی دنیا قرار دارد و با استفاده از این فناوری در حکمرانی، موضوعات کلان کشور، ثروتآفرینی، ارزشآفرینی، تأمین سلامت، رفاه، امنیت و آسایش مردم، بیشترین پیشرفت را ایجاد میکند.
ب- اهداف کلان
اهداف سند در راستای تحقق چشمانداز و بهرهگیری از هوش مصنوعی به عنوان زیستبوم اثرگذار بر همه عرصههای اقتصادی، سیاسی - امنیتی و فرهنگی با رویکرد تأمین پیشرفت اسلامی - ایرانی کشور عبارتند از:
- توسعه و تربیت سرمایه انسانی متخصص، ماهر و متعهد متناسب با قرار گرفتن در جمع 10 کشور پیشرو؛
- ارتقا و تأمین زیرساختها با تأکید بر زیرساختهای حقوقی و مالکیت فکری، زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات و کلانداده، زیرساختهای پردازشی و مدلهای بزرگ چندوجهی بومی با رویکرد شتابدهی به پیشرفت هوش مصنوعی و کاربردیسازی آن؛
- رشد و جهش مداوم تولیدات فکری، علمی و فناورانه و تبدیل شدن به قطب تحقیقاتی هوش مصنوعی منطقه آسیای جنوب غربی با هدف رفع نیازهای کشور و مرجعیت بینالمللی علمی و کاربردی حداقل در یکی از شاخههای این حوزه؛
- ارتقای نوآوری برپایه فناوریهای بدیع با اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی بالا به منظور ارتقای هوش مصنوعی در بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات؛
- ارتقای رقابتپذیری اقتصادی کشور با استفاده از هوش مصنوعی در سطح بازار داخلی و جهانی و دستیابی به رشدهای جهشی در اقتصاد هوش مصنوعی؛
- نقشآفرینی فعال در تعاملات و همکاریهای آموزشی، علمی، فناورانه و اقتصادی بینالمللی با اولویت کشورهای همسو در راستای منافع ملی و جهان اسلام؛
- ارتقای کیفیت حکمرانی با بهرهمندی از قابلیتهای هوش مصنوعی در موضوعات کلان کشور با تأکید بر ارتقای عدالت اجتماعی، امنیت ملی، پایداری و انسجام ملی و سرمایه اجتماعی؛
ج- شاخصهای ارزیابی کلان