کد خبر:25396   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 12 تیر سال 1403 ساعت 13:37:0

کیفیت بخشی آموزش دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هدف گزارش‌های نظارتی، رفع موانع و بهبود روند نظام تعلیم و تربیت کشور است گفت: منظور از نظارت بر حسن اجرای مصوبات این شورا، رصد و مراقبت مستمر از فرایند اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در مدارس از طریق تعامل و دریافت اطلاعات، مقایسه آن با وضع مطلوب و ارائه بازخورد به مراجع ذی‌ربط برای کمک به تحقق اهداف مورد انتظار مصوبه است.


محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در یک هزار و چهلمین جلسه شـورای عـالی آموزش و پرورش گفت: در این جلسه پیش از وارد شدن به دستور کار اصلی، یک چارچوب عمل برای اجرای قوانین مربوط به آموزش و پرورش در قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که توسط دبیرخانه شورای عالی تهیه و تدوین شده بود، ارائه شد.

وی با بیان اینکه در برنامه پنج ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ۳۸ حکم برای آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است که برای اجرای آنها باید ۶۰ آئین نامه و دستوالعمل تهیه و تدوین شود افزود: هیچ برنامه‌ای تا این حد به آموزش و پرورش توجه نکرده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ابعادی که در این برنامه برای آموزش و پرورش پیش بینی شده یک فرصت مغتنم برای آن است که با تدوین آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز باید حداکثر بهره را از این برنامه برای بهبود شرایط و امکانات مورد نیاز آموزش و پرورش برده شود ادامه داد: در این برنامه، مدرسه به مثابه یک واحد سازمانی مستقل پیش بینی شده است و همچنین تاکید شده سهم آموزش و پرورش از سایر دستگاه‌ها مستقیم به حساب آن واریز شود. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: در این برنامه به مسائل آموزشی، پرورشی، نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش، سهم آموزش و پرورش از بودجه کشور، صندوق ذخیره فرهنگیان، مدارس دولتی و غیردولتی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز مدارس و سایر مسائل آموزشی و پرورشی توجه خوبی شده است.

امانی با اشاره به نقش موثر نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش وپرورش گفت: یکی از واحدهای فعال در دبیرخانه شورای عالی، مدیریت نظارت و ارزشیابی مصوبات شورای عالی است که هر سال تعدادی از مصوبات این شورا را انتخاب و با اعزام گروه های نظارتی بر حسن اجرای آنها در مدارس نظارت می کند.

وی افزود: اصلی‌ترین هدف واحد نظارت دبیرخانه شورای عالی، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در میدان عمل یعنی مدارس است. مصوبات شورای عالی در میدان عمل چگونه اجرا می‌شود؟ موانع، چالش‌ها و محدودیت‌های اجرای آنها در مدارس چیست؟ این مصوبات چه دستاوردی داشته‌اند؟ و در نهایت این گزارش‌ها برای رفع موانع و محدودیت‌ها و اصلاح مصوبات شورای عالی استفاده می‌شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: منظور از نظارت بر حسن اجرای مصوبات، رصد و مراقبت مستمر از فرایند اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در مدارس از طریق تعامل و دریافت اطلاعات، مقایسه آن با وضع مطلوب و ارائه بازخورد به مراجع ذی‌ربط برای کمک به تحقق اهداف مورد انتظار مصوبه بوده و در نهایت رفع موانع و بهبود روند نظام تعلیم و تربیت کشور است.

امانی تاکید کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰ گزارش نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده است. نسخه‌هایی از این گزارش‌ها در اختیار وزارت آموزش و پرورش و مراجع ذینفع قرار گرفته است. 

وی با اشاره به موضوع دستور کار جلسه شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از مصوبات مهم و تاثیرگذار شورای عالی، «آئین نامه کلاس‌های چند پایه» است. به استناد راهکار ۵ -۳ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در راستای گسترش پوشش تحصیلی، بسط عدالت آموزشی و کیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان کلاس‌های چندپایه، با تاکید بر مناطق روستایی، عشایری و کمتر توسعه یافته تشکیل می‌شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: به منظور برنامه‌ریزی و نظارت بر حسن اجرای این مصوبه و اتخاذ تصمیم متناسب با شرایط متفاوت کلاس‌های چند پایه، شورایی با مسئولیت معاون آموزش ابتدایی تشکیل و اتخاذ تصمیم می‌کند.