کد خبر:25075   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 25 اردیبهشت سال 1403 ساعت 7:12:0

پرهیز از موازی‌کاری در فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها

رئیس جهاد دانشگاهی در جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها که به میزبانی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور (جهاددانشگاهی) برگزار شد، بر حذف موازی‌کاری در اجرای فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها از سویی و بر برنامه‌ریزی آموزشی برای تربیت قرآنی از سنین کودکی از دیگر سو تأکید کرد.


صد و سی و ششمین جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها برگزار شد.
در بخش ابتدایی این جلسه که با حضور حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، جلیل بیت‌مشعلی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در سخنانی به نگاه خاص رئیس جهاددانشگاهی به فعالیت‌های قرآنی در این نهاد اشاره کرد و گفت: حدیث شریفی از امام جواد(ع) نقل شده که فرموده‌اند: نِعمَةٌ لا تُشكَرُ كَسَيِّئَةٍ لا تُغفَرُ؛ یعنی نعمت و کار حسنه اگر مورد تقدیر قرار نگیرد، مانند گناهى است كه آمرزيده نشود». لذا جا دارد در این نشست، از نگاه قرآنی و انقلابی رئیس جهاددانشگاهی قدردانی کنم. در این نهاد وقتی ما یک گام برمی‌داریم، متوجه می‌شویم ایشان دهها قدم از ما جلوتر است. 
براساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به اینکه باعث افتخار است که در جمعی قرآنی حضور دارم، گفت: برای من به عنوان یک فرد که در حوزه فنی فعالیت داشته‌ام، حضور در جمع قرآنیان فرصت مناسبی است که باید از آن استفاده کرد.
وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم در همه حوزه‌ها از جمله حوزه فنی به موفقیت برسیم، باید از وجود قرآن استفاده کنیم؛ اگر علما و دانشمندان بزرگ در سده‌های مختلف در ایران و جهان اسلام، به موفقیتی رسیده‌اند، همه از برکت قرآن کریم بوده است، از شیخ بهایی تا خواجه نصیرالدین طوسی همه از این فرصت استفاده کرده‌اند.
رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه فضای کار در جهاددانشگاهی یک فضای دانش‌بنیان است، تصریح کرد: خبرگزاری قرآنی نیز چنین وضعیتی دارد،‌ ایکنا هم فضای قرآنی و هم دانش‌بنیان است.
وی در ادامه بیان کرد: جهاددانشگاهی تاکنون ثمرات قرآنی فراوانی داشته که از آن جمله مسابقات ملی قرآن دانشجویان کشور است، رویدادی که بعدها تبدیل به مسابقات بین‌المللی شد. 
مسلمی‌ نائینی با اشاره به اینکه قرآن کتابی برای همه عرصه‌هاست، اظهار کرد:‌ من در دانشگاه و کلاس‌های تخصصی که بحث‌های کاملاً فنی را شامل می‌شود نیز سعی می‌کنم در بحث آموزش از آیات قرآن کریم استفاده کنم. به عنوان مثال در بحث تولید آهن داستان حضرت داود (ع) و یا در بحث ساختن سدهای آهنین و فولادین ذوالقرنین را داریم. وقتی اینها را در کلاس درس به دانشجویان می‌گویم، دانشجویان از منظر دیگری با قرآن کریم آشنا می‌شوند. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بسیاری از دانشجویان در روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم با مشکل مواجه هستند، گفت: باید این موارد، مورد آسیب‌شناسی جدی قرار بگیرد. یکی از مشکلاتی که ما در عرصه آموزش با آن مواجه هستیم، این است که آموزش‌ها را از مهدکودک شروع نکرده‌ایم. ما باید در مهدهای کودک به بچه‌ها سبک زندگی آموزش دهیم، در بسیاری از کشورها و از جمله در کشور ژاپن تمام موارد مربوط به سبک زندگی در مهد و دبستان آموزش داده می‌شود، اما در این حوزه بخش زیادی از کار را رها کرده‌ایم. 
مسلمی‌نائینی با تأکید بر اینکه مهدهای کودک ما وضعیت خوبی ندارند، بیان کرد: بیشتر آموزش‌هایی که در مهدهای ما داده می‌شود، مبتنی بر فرهنگ غربی است، در صورتی که در مهدهای کشوری مانند ژاپن سبک زندگی و آنچه کودک در آینده باید باشد آموزش داده می‌شود؛ باید چاره‌اندیشی کرد تا ببینیم چه کارهایی باید انجام دهیم. 
رئیس جهاددانشگاهی در ادامه به برگزاری جلسه شورای اسلامی دانشگاه‌ها در هفته‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: تعداد جلسات این شورا از ۳۰۰ جلسه فراتر رفته است. در جلسه اخیر این شورا پیشنهاد دادم چند جلسه در مورد آموزش در مهدهای کودک صحبت کنیم که البته مورد موافقت قرار گرفت. اگر می‌بینید کشوری همچون ژاپن که ۸۰ سال قبل هیچ چیز نداشت و امروز در این سطح قرار گرفته است، علت آن را در پرداختن به اصول و مبناها از پایه و در مهدهای کودک جستجو کنید. 
رئیس جهاددانشگاهی اظهار کرد: ما نیز می‌توانیم رشدی چندین برابری داشته باشیم، به این شرط که یک برنامه ۲۰ ساله مدون داشته باشیم و آموزش سبک زندگی را از مهدهای کودک شروع کنیم تا نسلی برگرفته از مکتب قرآن تربیت شوند، با توجه به اینکه همه چیز در قرآن هست، ما می‌توانیم با تربیت قرآنی به رشد قابل توجهی برسیم، ولی ما این مسائل مهم و اساسی را رها کرده‌ایم. 
مسلمی نائینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها به موضوع موازی‌کاری برخی نهادها در اجرای فعالیت‌ها اشاره و اظهار کرد: مگر ما چقدر بودجه و منابع داریم که باید شاهد این حجم از موازی‌کاری بود؟ در این جلسه یا جلساتی شبیه به این تقسیم کار صورت گیرد تا هر دستگاه براساس توان و بودجه خود به یک یا دو موضوع بپردازد.
یادآوری می‌شود، صد سی و ششمین جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، امروز ۲۳ اردیبهشت‌ماه با حضور رئیس جهاددانشگاهی، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، جلیلی بیت‌مشعل، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و جمعی از مدیران قرآنی دانشگاه‌های کشور در سالن جلسات ایکنا برگزار شد.