کد خبر:25068   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 25 اردیبهشت سال 1403 ساعت 17:6:0

اهمیت جایگاه امامت در جامعه‌پردازی عادلانه و بسط تمدن اسلامی

نشست تخصصی عدالت و نفی ظلم مبتنی بر تعالیم رضوی با ارائه مقالات توسط پنج تن از اندیشمندان و پژوهشگران علوم اسلامی در نوبت عصر نخستین روز پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) (دوشنبه24 اردیبهشت 1403) برگزار شد.


به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم در اولین نشست و پنل تخصصی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع)، مقاله خود را با عنوان «جایگاه امامت در جامعه پردازی عادلانه و بسط تمدن اسلامی» ارائه داد. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ایده اصلی این مقاله گفت: در کلام معصومین و امامان شیعه(ع) نقش و جایگاه بسیار رفیعی برای امام ذکر شده است، به ویژه در کلام امام رضا(ع) به طور خاص نسبت به این موضوع توجه شده و شأن بسیار رفیعی برای امام جامعه عنوان شده است.
استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: زمام دین و امور مسلمین و صلاح دنیا و عزت مومنین همه بستگی به حضور امام در بحث امامت و زعامت جامعه دارد. از منظر امامت وقتی به این مسئله نگاه کنید پرسشی مطرح می‌شود که آیا تمام بار  استقرار عدالت در جامعه و جامعه پردازی جامعه اسلامی بر محور عدالت بر دوش زعیم جامعه به عنوان رمز و سمبل قدرت سیاسی است؟ آیا مخاطب اصلی امر و نهی آموزه های دینی از ظلم و ستم و دعوت به عدل امام و کارگزاران جامعه اسلامی است؟ 
حجت الاسلام و المسلمین واعظی در پاسخ به این سوالات، این طور گفت: مراد از عدالت اجتماعی صرف عدالت توزیعی نیست بلکه عدالت توزیعی بخشی از عدالت اجتماعی است که لایه های متعددی دارد و یکی از محورهای آن توزیع عادلانه امکانات و منابع در جامعه است.
حجت الاسلام و المسلمین واعظی با بیان اینکه عدالت ارزشمندی ذاتی دارد و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آن را نادیده گرفت، یادآور شد:خداوند در ایه ۲۵ سوره حدید اقامه قسط در جامعه اسلامی را هدف اجتماعی بعثت انبیا ذکر کرده است، این «لیقوم الناس بالقسط» تکلیفی است که متوجه جامعه است نه زعیم جامعه و قدرت سیاسی.
این پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه  قدرت سیاسی مهمترین کلان ساختار اجتماعی است، افزود: در جامعه اسلامی کلان ساختارهای متعددی داریم که  نهاد قدرت سیاسی و حاکمیت یکی از کلان ساختارهای اجتماعی است و می‌تواند بخش‌های دیگر و ساختارهای دیگر جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و اینطور نیست که موضوع استقرار عدالت فقط محدود به صلاحیت های زعیم جامعه اسلامی باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عدالت و استقرار عدالت را  یک امر فرهنگی دانست و تبیین کرد: اگر لایه های مختلف  اجتماع فرهنگ مناسب برای استقرار عدالت را نداشته باشد و مردم و شبکه باورها، علایق و انتظاراتشان همسو با مدل و الگوی عدالت اجتماعی نباشد اعمال قدرت سیاسی نمی‌تواند ضامن استقرار عدالت باشد.
حجت الاسلام و المسلمین واعظی اظهار کرد: حکومت صالحان و عدالت کارگزاران به تنهایی نمی‌تواند عدالت اجتماعی را برقرار کند.
وی افزود: اینکه در آموزه‌های ائمه ما اینقدر بر حضور امام به عنوان زعامت جامعه تاکید شده است چند علت دارد اول اینکه وجود رهبری صالح و امامی که هادی باشد شرط اساسی تحقق قسط و عدل را فراهم میکند و دوم اینکه  امام امت ساز است یعنی ان صلاحیت های لازم فرهنگی و همراهی های فرهنگی لازم برای برقراری عدالت را در بین جامعه را محقق می‌کند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم وظیفه زعیم جامعه اسلامی پس از جامعه پردازی را تمدن سازی عنوان کرد و گفت:در این موضوع دو رویکرد وجود دارد یکی رویکرد اقتدار گرایانه به مسأله  تمدن که تحقق تمدن را در مولفه های  قدرت سخت میبیند، رویکرد دوم فرهنگی است که رشد و تعالی فرهنگی و معنویت و امتیازات فرهنگی را در تمدن لحاظ میکند بنابراین ضرورت وجود امام از حیث امت سازی و ایجاد  تمدن مبتنی بر ارتقای جامعه و بکارگیری کارگزاران عادل و صالح در جامعه است.