به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به ریاست دکتر موسوی معاون ستاد تعلیم و تربیت و با حضور نمایندگان شورای عالی حوزههای علمیه و برخی از معاونان وزیر آموزش و پرورش و همچنین تعدادی از کنشگران حوزوی در امر تعلیم و تربیت کشور برگزار شد، حجتالاسلام شریف به نمایندگی از شورای عالی حوزههای علمیه به ارائه کلیاتی از موارد مورد نیاز جهت بحث و بررسی پرداخت.
از جمله موارد مطرح شده در این جلسه پیشینه پژوهشی و فعالیتهای صورت گرفته در رابطه با این موضوع تا به حال، میزان کمیت حضور طلاب در مدارس آموزش و پرورش، طرح بحث پیرامون سه نکته اصلی تعیین بهترین رویکرد حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش، اولویت و سطحبندی ورود نیروی انسانی حوزوی به آموزش و پرورش با توجه به رویکرد و الزامات و اقتضائات مؤثر و بهینه بود.
در ادامه نیز حضار به نقد و ارائه پیشنهادات خود پرداختند که مهمترین آنها حضور در نهاد تعلیم و تربیت وظیفه و هدف ذاتی حوزههای علمیه، دوسویه بودن نیازمندی حوزههای علمیه و آموزش و پرورش به یکدیگر، بازنگری در مأموریت حوزههای علمیه و تأکید بر اجرایی شدن آنها، التزام ترمیم فرهنگ سازمانی حوزههای علمیه، ترمیم نظام انگیزشی و کارآمدی طلاب، نیاز به تغییرات اساسی در بنای حوزههای علمیه، تمرکز همه جانبه شورای عالی حوزههای علمیه و مرکز مدیریت حوزه علمیه بر آموزش باکیفیت طلاب (آماده سازی ورود آنها به عرصه های فعالیت اجتماعی)و عدم تمرکز بر دیگر مسائلی که مأموریت دیگر نهادهای انقلابی است، نیاز به فقه حکمرانی تربیت و ایجاد اطلس جامع طلاب بود.
در ادامه حجتالاسلام و المسلمین درخور دبیر کمیسیون تعلیم و تربیت ضمن تشکر از ارائه و طرح موضوع، به سرانجام رسیدن این موضوع را نیازمند برگزاری جلسات متعدد دانست و در همین راستا ارائه پیشینه پژوهشی انجام گرفته و همچنین ارائه طرح ۵ ساله سند همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش را در جلسه آینده ضروری خواند.
در انتها دکتر موسوی نیز ضمن تشکر از ارائه جامع و کامل طرح و همچنین انتقادات و پیشنهادات سازنده اعضای جلسه، آمادگی کمیسیون تعلیم و تربیت را در جهت مساعدت بر پیشبرد کامل این موضوع اعلام کرد و همچنین بر بررسی مطالعات و فعالیتهای انجام گرفته در حوزه ارتباط و همکاریهای مابین حوزههای علمیه و آموزش و پرورش تأکید کرد.
|