کد خبر:24974   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 18 اردیبهشت سال 1403 ساعت 13:20:0

بیشترین توجه و مصوبات شورا در دوره اخیر برای آموزش و پرورش بوده است

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم تجلیل استادان و دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی حضور یافت.




به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در این مراسم اظهار کرد: در دانشگاهی حضور داریم که به نام شهید رجایی مزین است، شهید رجایی معلم بود و ریاضیات خوانده بود و از معلمی به ریاست جمهوری رسیده بود.
وی افزود: اگر تربیت پدران و مادران نیک و معلمان دلسوز نبودند، شهید رجایی، شهید رجایی نمی‌شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تحصیل شهید طهرانی‌مقدم در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: شهید طهرانی مقدم در این دانشگاه شهید تمدنی درس خوانده است، این انسان؛ دانشمند و پدر موشک ایران بود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید طهرانی مقدم با تلاش شبانه‌روزی توانست در فناوری مرتبط با موشک و توان دفاعی کشور اقداماتی را انجام دهد و تجهیزاتی را بسازد و وقتی به کار گرفته شد بسیاری از کشورها تعجب کردند که چطور ایران موفق شده است! البته شهید طهرانی مقدم به این بسنده نکرد و ایران را به جایگاهی رساند که الان کشورهایی مانند روسیه و چین پدافند تولیدی ایران را خریداری می‌کنند و نیروهایی را تربیت کرد در مقابل رفتار غیرانسانی رژیم صهیونیستی ایستادگی می‌کنند.
استاد خسروپناه با اشاره به عملیات وعده صادق ادامه داد: در مسائل نظامی و دفاعی بر اساس راهبرد کشور؛ اگر دشمن سیلی زد باید سیلی بزنید و گرنه سیلی می‌خورید و اگر عملیات وعده صادق را انجام نمی‌دادیم در آینده نزدیک جنگی علیه ما بر پا می‌شد در حالی کشورهای مختلف پیغام می‌دادند که پاسخ ندهید، حتی آمریکا به صورت غیرمستقیم پیام داد، اما تصمیم جمهوری اسلامی ایران بود که پاسخ داده و این پاسخ با تدبیر و درایت خاص خود طراحی شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که شهید طهرانی مقدم که دکتری افتخاری را پس از شهادتش گرفت، چگونه توانست به این ظرفیت عظیم تمدنی برسد؟ گفت: قرآن به این پرسش پاسخ می‌دهد، قرآن به علم و حکمت اشاره دارد، اگر علم بیاموزیم عالم می‌شویم اما عالم اگر حکیم شد، شهید رجایی شهید مطهری و شهید طهرانی مقدم می‌شود.
وی با بیان اینکه برای تبدیل علم به حکمت و عالم به حکیم، فرآیند وجود دارد گفت: برای حکیم شدن باید علم پشتوانه عقلانیت باشد و نه پشتوانه تخیل و حافظه. فرض کنید عالمی همه نظریه‌های رشته خود را حفظ باشد، در حالی که نرم‌افزارهای رایانه‌ای هم می‌تواند این کار را انجام دهد. فرق معلم با حکیم در این است که حکیم قدرت تجزیه و تحلیل دارد و تولید اندیشه می‌کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌ حکیم، علم را به فناوری، مهارت و عمل تبدیل می‌کند فقط تئوری نیست باید دانش به فناوری تبدیل شود البته منظورم صرفا فناوری سخت نیست بلکه فناوری نرم هم مدنظر است. حکیم همیشه نگاه تمدنی دارد، حکما اینگونه بودند هزاران فیلسوف داشتیم اما تعدادی نظیر ملاصدرا، ابن سینا، فارابی و غیره شناخته شده هستند چون تمدن‌ساز بودند. ملیت و کشورش برایشان مهم بود کاری می‌کردند که تمدن بشری از آن استفاده کنند.
وی افزود: عالم باید حکیم شود، حکمت نظری و عملی را پیوند بزند حال سوال مهم این است که با چه الگوی آموزشی این را در مدارس سریان دهیم؟ نه اینکه مدارس خاص باشد بلکه در کل کشور باشد، این کار دانشگاه تربیت دبیر است.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش اولویت مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی است بیشترین توجه و بیشترین مصوبات شورا در دوره اخیر برای آموزش و پرورش بوده و ستاد تعلیم و تربیت ستادی چابک و متشکل از فعالان حوزه تعلیم و تربیت است، یکی از اقدامات این ستاد، شناسایی فعالان تعلیم و تربیت در استان‌ها است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سفرهای استانی با فعالان تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی ارتباط داریم. هیچ سندی راهبردی و راهبری به صحن شورای عالی برده نمی‌شود مگر اینکه نظر صاحب‌نظران تعلیم و تربیت اخذ شده باشد. دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم مرجعیت این موضوعات را برعهده دارند، اگر فعالان تربیتی در این دانشگاه اهم از استاد و دانشجو نکاتی در موضوعات تعلیم و تربیت دارند به ما انتقال دهند تا بتوانیم در اسناد از آنها استفاده کنیم.