آیتالله علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت در درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه امام رضا(ع) با تایید حرکتهای صورت گرفته در اجرایی کردن قانون عفاف و حجاب و حمایت از نیروی انتظامی در این خصوص اظهارکرد: رضا خان بی سواد که از بی سواد دیگری به نام آتاتورک الگو گرفته بود، میگفت علت عقب ماندگی ما این است که قبا و حجاب و دستار میپوشیم و این مطلب را به اسم ایرانی گرایی و ملی گرایی باستانی مطرح میکرد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: رضا خان نمیدانست اولا این لباس بلند قبا و دستار بر سر، لباس اصیل ایرانی است که از ایران باستان استمرار داشته و این شلوار و کت کوتاه، فرنگی است، و حتی دانشمندان غربی در زمان رضا شاه لباس بلند میپوشیدند.
وی ادامه داد: در آغاز طرح متحدالشکل کردن لباس، علما فتوا به حرمت پوشیدن شلوار و کت فرنگی میدادند، زیرا تشابه به کفار حرام است و هدف این حکم عدم سلطه فرهنگی بیگانگان است و حفظ مرزهای فرهنگی و هویتی هدف بسیار بلندی در شریعت است و حتی اهمیت این هدف از حفظ مرزهای سرزمینی نیز مهمتر است، زیرا با کوچک شدن مرزهای سرزمینی ایرانیت و ایران میماند، اما با از بین رفتن هویت و فرهنگ ایرانی، ایرانیت از بین میرود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تهدید استقلال و هویت فرهنگی از تهدید استقلال و مرز سرزمینی خطرناکتر است، تأکید کرد: در گذشته به دلیل بی کفایتی حکام بخشهای وسیعی از سرزمین ما از دست رفت، اما میبینیم که ما هنوز ایرانی هستیم و ایرانی ماندهایم، اما اگر هویت و استقلال فرهنگی ما از بین برود ما دیگر ایرانی نخواهیم ماند! ولو اینکه درون این جغرافیا باشیم؛ لذا در این راستا است که فقیه حکم به حرمت تشبه به کفار میدهد و لباس فرنگی پوشیدن و بی حجابی را حرام میداند، زیرا بی حجابی و حرکت به سمت کم پوششی وارداتی در غرب مسیر اضمحلال هویت دینی ایرانی ما خواهد بود، و موجب تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی به سبک زندگی غربی خواهد شد و هویت و استقلال فرهنگی و هویتی ما را از بین خواهد برد و این از مهمات مقاصد شریعت است، که مقام معظم رهبری فرمودند بی حجابی هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی و همینطور اهداف مربوط به احکام فردی رتبه کمتری نسبت به اهداف مربوط به احکام اجتماعی دارد.
وی گفت: احکام دارای مقصد هستند و بسیاری از احکام و دستگاه شریعت برای تامین هدف شریعت تنظیم شده و تبدیلهای عناوین نمایان از این حقیقت است و سازوکار تبدیل عنوان و حکم موضوعات، میفهماند که دستگاه شریعت طراحی شده برای تحقق اهداف و مقاصدی، و ابزارهای این تبدیل و تغییر گاهی میتواند کاشف از هدف نیز باشد.
|