کد خبر:24857   تاریخ انتشار: جـمـعــه ، 7 اردیبهشت سال 1403 ساعت 12:3:0

آماری از حاشیه‌نشینان در دسترس نیست

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آمار دقیقی از حاشیه نشینان کشور وجود ندارد، عددهایی که می‌گویند دقیق نیست چرا که مسأله حاشیه نشینی موضوعی است که قابل احصاء نیست.


دکتر امید عبدالهی، معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: یکی از مسائل ما حاشیه نشینی است اگر شما مساله حاشیه نشینی را با مهاجرت ارتباط دهید می بینید که عمده حاشیه نشین های کشور تحت تأثیر مهاجرت دست به چنین اقدامی زده‌اند. حاشینه‌ نشین‌ها عمدتاً افرادی هستند که در جایگاه جغرافیایی خود نتوانسته اند به رضایت مندی دست پیدا کنند و به همین خاطر مجبور به مهاجرت شده‌اند و به شهرهای حاشیه ای پناه برده‌اند.
وی افزود: لازم است ساز و کاری در ابعاد فرهنگی و اجتماعی اندیشیده شود تا بتوان مسائل حاشیه نشینی و مهاجرت را ساماندهی کرد.
معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آخرین آمار حاشیه نشینان کشور، ابراز کرد: آمار دقیقی از حاشیه نشینان کشور وجود ندارد، عددهایی که می‌گویند دقیق نیست چرا که مسأله حاشیه نشینی موضوعی است که قابل احصاء نیست، ممکن است افرادی در حاشیه های شهر زندگی کنند اما برای کار به شهرها بیایند و همین می شود تا نتوان ارزیابی دقیقی از میزان و آمارهای حاشیه نشینی ارائه داد.
معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: رشد حاشیه نشینی بسیار نگران کننده است و باید ساماندهی شود. ما در حاشیه شهرها با مسائل هویتی فرهنگی و اجتماعی بسیاری روبرو هستیم و بخشی از این مسائل به خاطر اقتصاد است که عمدتا در شهرها نتوانسته اند برای خود جایگاهی مناسب به دست آورند.
همچنین معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در برخی آمارها آمده که در حوزه درمان معتادان توفیق زیر یک درصد داشته ایم، این معتادان پس از درمان دوباره به سراغ مصرف مواد مخدر رفته‌اند.
ترک ۱ درصدی در کمپ‌های ترک اعتیاد
دکتر عبدالهی، اظهار کرد: مسأله میز اعتیاد را در حوزه مواد مخدر و الکل را از ابتدا اشروع کردیم، براساس آن روند و رویکردی که ما در حل مسائل میز‌ها داشته‌ایم یک هیأت‌اندیشه ورز برای میز تشکیل شده است، این هیأت با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر آغاز به کار کرد.وی با اشاره به آمار‌های جهانی در حوزه مبارزه با مواد مخدر، ابراز کرد: براساس آمار‌های جهانی و داخلی در حوزه مواد مخدر در درمان و مبارزه واقعاً ما توفیقی نداشته‌ایم، این موضوعی است که نه تنها ما بلکه کل دنیا به آن رسیده‌اند، اگر آمار‌ها را نگاه کنید می‌بینید آمار‌ها و هزینه‌هایی که صرف مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم تعداد شهدا، هزینه‌ها... چه در ورودی‌ها، چه در کاشت، چه در مصرف و توزیع‌کنندگان مواد مخدر و چه در حوزه درمان، هزینه‌های بسیار بیالا و سرسام‌آوری را شاهد هستیم اما خروجی مسأله بسیار ضعیف است.
معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: ما کمپ‌های بسیاری داریم که در حوزه ترک اعتیاد فعالیت می‌کنند و فعالیت‌های فرهنگی و بهداشتی دارند و با مواد مخدر مبارزه می‌کنند.
وی یادآور شد: در سال‌های اخیر رویکرد کشور ما در حوزه مواد مخدر در حوزه درمان قرار گرفته است، به طوری که بیش از ۹۰ درصد از هزینه‌های مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر، در مبارزه و درمان هزینه شده و توفیق ما اندک بوده است. در برخی آمار‌ها اشاره شده که ما در درمان توفیق زیر یک درصد داشته‌ایم، به این معنا که این افراد ترک اعتیاد کرده‌اند و پس از مدتی هم دوباره مواد مخدر مصرف کرده‌اند.
ماجرای زندگی معتادی که مسئول شد!
دکتر عبدالهی تأکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد اولین لذتی که معتادان از مصرف مواد مخدر تجربه کرده‌اند را هیچ گاه نتوانسته‌اند مجدداً تجربه کنند، آن ترشحات غددی که به این افراد لذت می‌دهد به حدی زیاد است که هیچ تجربه‌ای نمی‌تواند جای آن را بگیرد و هیچ انگیزه‌ای نمی‌تواند برگرداند که سمت مواد مخدر نروند مگر آن که این انگیزه آنقدر بالا باشد که نتوانند به سمت مصرف دوباره مواد مخدر بروند.
وی اضافه کرد: یکی از افرادی که بالاخره انگیزه‌های مختلف باعث شد که ترک اعتیاد کند و برگشته است و اتفاقاً یک پست نسبتاً خوبی گرفته و یکی از مدیران کشور به شمار می‌رود می‌گوید من همین امروز اگر لذت مصرف مواد مخدر را در یک کفه ترازو بگذارم و همه چیز‌هایی را که به دست آورده‌ام در یک کفه دیگر، باز هم آورده‌هایم سنگینی نمی‌کند. تنها فرزندان و خانواده موجب شده تا کفه سنگینی کند و سراغ مصرف دوباره مواد مخدر نروم.
معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به افزایش مصرف ماده‌های مخدر صنعتی در کشور هشدار داد و گفت: مواد مخدر صنعتی که وجود دارد عمدتاً در داخل تولید می‌شود. به این معنا که بسیاری که در میدان این حوزه فعالیت هستند می‌گویند با یک ماده‌ای که در داروخانه، مراکز فروش لوازم و مواد بهداشتی وجود دارد را می‌توان با یک آموزش ساده به راحتی در یک کارگاه کوچک تولید و در نتیجه توزیع کرد.
سن مصرف مخدرها پایین آمده
وی خاطرنشان کرد: عمده هزینه‌های ما در مبارزه با مواد مخدر نتیجه بخش نیست، سرعت دستیبابی به مواد مخدر در کشور به شدت پایین است، به ویژه که مواد مخدر صنعتی عیجب و غریب که که تولید شده است. مانند کمیکال که در بین جوانان ما به شدت شیوع کرده است و در بخشی از آن در آشپزخانه‌ها و بخشی دیگر در خارج از کشور تولید می‌شود!
وی عنوان کرد: ما حداقل در میز خود به این نتیجه رسیده‌ایم که در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر تلاش کنیم.
معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سن اولین مصرف در کشور نیز گفت: متأسفانه سن اعتیاد متأسفانه بسیار کاهش پیدا کرده است و بعضا با همراهی خانواده هم بوده است، این ما را وحشت‌زده و کار ما را دشوارتر می‌کند. به نظرمی رسد ما باید بر روی پیشگیری تمرکز کنیم و اقیلم سنی کودک و نوجوان را در حوزه برنامه‌ریزی خود قرار دهیم.