کد خبر:24806   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 1 اردیبهشت سال 1403 ساعت 12:8:0

ضرورت راه اندازی کانون نخبگان علوم انسانی/ نظریه های بومی در کتاب های درسی گنجانده شود

جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر سعیدرضا عاملی رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی برگزار شد.




به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با تشکر از جدیت دکتر عاملی برای پیگیری تحول در علوم انسانی بر تدوین آیین نامه ارتقای اعضای هئیت علمی و به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد و گفت: به زودی نسخه نهایی آیین نامه ارتقاء از سوی وزیر علوم ارائه می شود، مقرر شده که در این آیین نامه علوم انسانی، اجتماعی و هنر مجزا دیده شود، باید تدبیری شود که اعضای کارگروه های شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی نظرات خود را درباره آیین نامه بیان کنند.
وی ادامه داد: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در حال تدوین آیین نامه ارتقای علوم انسانی است، کارگروه های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی می توانند پیشنهادهای خود را به این مرکز ارائه دهند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرهنگستان های علوم و علوم پزشکی در حال به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور در بخش های اختصاصی خود هستند، حوزه علوم انسانی نقشه جامع علمی کشور نیز مربوط به شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی است.
استاد خسروپناه با اشاره به پیشینه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: پیش از این گروه های علمی در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی تنها به سرفصل‌های دروس می پرداختند در حالی که 10 وظیفه جدی برای این شورا در نظر گرفته شده بود.
وی اضافه کرد: در ارتقای علوم انسانی باید الگوی حکمرانی تحول علوم انسانی را مشخص کنیم، باید از نظرات همه استادان استفاده شود، الگوی حکمرانی باید با مشارکت حداکثری نخبگانی تدوین شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در حوزه علوم انسانی علوم اجتماعی در دو دهه اخیر کارهای زیادی شده است رساله ها و پایان نامه ها مختلف نوشته شده است. بومی سازی علوم انسانی در جامعه نخبگانی شکل گرفته است، پیشنهاد می‌شود شبیه انجمن های علمی، انجمن نخبگانی علوم انسانی اسلامی راه اندازی شود و به عنوان کانون یا بنیاد فعالیت داشته باشد و جمع نخبگانی باشند ما هم پیشتبانی می کنیم چراکه تحول در علوم انسانی با تشکیلات اداری شکل نمی گیرد و باید تشکل‌های نخبگانی در این زمینه ایجاد شود.
وی با تاکید بر این نظریه هایی که از سوی فلاسفه و نخبگان کشور تدوین شده باید به کتاب‌های درسی منقل شود، ادامه داد: مثلا نظریه‌های رشد، فرهنگی و غیره که داریم باید در کتاب‌های درسی گنجانده شود.

برای تحول در علوم انسانی باید به زنجیره دانش توجه شود
دکتر سعیدرضا عاملی در نشست شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی اظهار کرد: در حال حاضر 6 میلیارد و ۱۵۰ میلیون کاربر اینترنت در جهان وجود دارد، اقتصاد اینترنت به ۱۷ تریلیون دلار از 140 تریلیون دلار جی دی پی جهان رسیده است و سهم ایران از این بازار ۳۰ میلیارد دلار است، اگر سهم جمعیت ایران از جهان را که ۱.۱ جمعیت جهان است را در نظر بگیریم قاعدتاً سهم ما از جی دی پی باید به بیش از یک تریلیون دلار می رسید که ۱۵۰ میلیارد دلار به اینترنت اختصاص پیدا می کرد.
وی ادامه داد: حوزه اقتصاد دیجیتال جای رشد دارد، خیلی از منابع فرهنگ خیلی در فضای مجازی قرار دارد ولی حوزه رشته اقتصاد دیجیتال و فضای رسانه ای چقدر رشته داریم، اینها قلمرو بزگی شدن را بازسازی نکردیم به هرحال توقع می رود که اقداماتی صورت گیرد.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به انتصاب روسای کارگروه ها بیان کرد: در حکم روسای کارگروه بر آیین نامه شورای تحول و وظایف این شورا تاکید شده است، بر این مبنا برای کارگروه ها وظایفی نظیر گسترش شبکه، همکاری مشترک کارگروه ها، تهیه برنامه کلان حوزه آموزش و پژوهش بر اساس نظام مسائل منطقه ای ملی و بین المللی، اهتمام جدی در بازنگری برنامه های درسی با اولویت بین رشته ای و چند رشته ای مبتنی بر بومی سازی - تعالی سازی - روزآمدی و کاربردی سازی، تدوین ضوابط لازم مبتنی بر مقتضیات آمایش برای انحلال یا اصلاح و گسترش رشته های جدید در نظر گرفته شده است.
دکتر عاملی زنجیره دانشی علوم انسانی را از آموزش و پرورش تا آموزش عالی و آموزش پزشکی و وزارت بهداشت و درمان قلمداد کرد و گفت: قلمرو  تحول در علوم انسانی در این زنجیره دانشی است و روسای کارگروه ها به زنجیره دانش توجه داشته باشند.‌
وی در ادامه بر ارتقای سطح آموزش مهارتی در رشته های در کلیه مقاطع، برنامه ریزی برای محتوای ناب در منابع آموزشی، تألیف کتاب، برنامه ریزی برای تولید علم و نظریه پردازی، برنامه ریزی برای برنامه های مشترک بین الملل، اتخاذ تصمیم برای اصلاح ساختارها محتواها، فرآیندها، ضوابط و آیین نامه های مربوطه، ارزیابی و نظارت بر اجرای مصوبات کارگروه ها در دانشگاه ها، استفاده از ظرفیت‌های درونی و بیرونی کارگروه، تدوین بسته های سیاستی برای طرح در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی تاکید کرد.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی از تدوین سند نقشه جامع علوم انسانی خبر داد و خطاب به روسای کارگروه های تخصصی شورای تحول گفت: اگر ملاحضاتی دارید برای اصلاح ارائه کنید، البته نقشه جامع علمی مختص تمام علوم است و علوم انسانی بخشی از آن است ولی ما نیاز به نقشه تحول علوم انسانی داریم که بر اساس آن بتوانیم جلو ببریم.
دکتر عاملی اضافه کرد: آیین نامه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی اصلاح شد، در اصلاحیه به میزان 95 درصد اختیارات شورای تحول به کارگروه ها واگذار شده است. امروز وقتی کارگروه رشته جدید تصویب می کند در شورای تحول اعلام می شود و نقش کارگروه کلیدی است. برخی از کارکردهای شورای تحول مانند تصویب برخی رشته ها بسیار زمانبر است که این روند باید اصلاح شود چراکه مسیر تصویب رشته ها سامانه ای است،
وی با اشاره به تصویب اصول ده گانه حاکم بر آیین نامه ارتقای اعضای هئیت علمی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این اصول به همت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده و بر جداسازی آیین نامه ارتقا در رشته های علوم انسانی تاکید شده است، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در حال تدوین آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در گروه علوم انسانی است که به زودی نهایی می شود.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی از تشکیل چند کارگروه جدید در این شورا نظیر کارگروه های فناوری و نوآوری در علوم انسانی، راهبری حوزه پژوهش علوم انسانی، کارگروه روانشناسی مشاوره علوم تربیتی خبر داد و گفت: زیرگروه هایی در کارگروه ها ایجاد شده که باید تقویت شود.