کد خبر:24674   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 4 فروردین سال 1403 ساعت 16:9:0

تشکیل ۱۵ میز تخصصی، در ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای سال ۱۴۰۳، ۱۵ میز تخصصی تشکیل شده است.


به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر فهیمه فرهمند‌پور رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی دو کارکرد و نقش آفرینی بسیار مهم و اساسی دارد و این دو کارکرد در همه بخش‌ها و حوزه‌های تشکیل دهنده مجموعه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم منتشر است و شامل آنها هم می‌شود.
دکتر فرهمند‌پور گفت: نکته اول بحث سیاستگذاری است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماموریت اصلی اش سیاستگذاری در حوزه‌های وسیع فرهنگی اجتماعی و همه بخش‌هایی است که به نوعی به این حوزه مرتبط هستند.
وی افزود: سیاست‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و اجتماع به همت این شورا تنظیم، تدوین و ابلاغ می‌شود.
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان گفت: ماموریت بسیار مهم دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت در قالب یک قرار گاه است.
دکتر فرهمند‌پور افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی، ساختار فراقوه‌ای دارد. گرچه رئیس این شورا، شخص ریاست محترم جمهور هستند؛ اما روسای دو قوه دیگر و نمایندگان عالی بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها و وزارت خانه‌های مرتبط با حوزه فرهنگی و اجتماعی در این شورا حضور دارند و بنابراین شورایی که قرارگاهی برای مدیریت، رصد، سیاستگذاری و تنظیم گری فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور می‌سازد.
دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی یا در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهار ستاد فعال است و هرکدام بخشی از ماموریت‌های حوزه کلان سیاستگذاری و قرارگاه فرهنگی و اجتماعی را پوشش می‌دهند.
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان افزود: از جمله ستاد‌های چهارگانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد خانواده و زنان است و ما در این ستاد مشغول فعالیت و انجام خدمت هستیم.
دکتر فرهمند‌پور گفت: همه آنچه که به حوزه خانواده و زنان مربوط می‌شود؛ سیاستگذاری و تنظیم مناسبات قرارگاهی آن به این ستاد مرتبط است و در عرصه‌های مختلف مشغول ایفای نقش است.
وی افزود: هرکدام از این ستاد‌ها شورایی دارند و ستاد خانواده و زنان هم بخش شورایی آن با عنوان شورای فرهنگی - اجتماعی خانواده و زنان با حضور نمایندگان سه قوه و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نماینده سازمان‌های مردم نهاد، مشغول فعالیت است.
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان گفت: مهمترین تصمیم گیری‌ها در این شورای فرهنگی اجتماعی و با حضور این نمایندگان سه قوه، سازمان ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد اتخاذ می‌شود.
دکتر فرهمند‌پور افزود: نکته قابل توجه در فعالیت‌های ستاد‌های شورای انقلاب فرهنگی، این است که ما فعالیت هایمان را در قالب میز‌های تخصصی سازماندهی و صورت بندی می‌کنیم.
دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عناوین این میزها، نشان دهنده اولویت‌های برنامه ما و اولویت‌ها و دغدغه‌های اصلی این ستاد‌ها است.
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان افزود: در ستاد خانواده و زنان، برای سال ۱۴۰۳، ۱۵ میز تخصصی را فعال کردیم و این ۱۵ میز تخصصی حدود ۶۰ عنوان طرح و پروژه را تعریف و برای سال ۱۴۰۳، در حال برنامه ریزی و اقدام هستند.
دکتر فرهمند‌پور گفت: مهمترین وظایفی که این میز‌های به عهده دارند اولا رصد وضعیت یا وضعیت شناسی کشور، در حوزه ماموریت ها، عنوان و موضوع این میز‌ها است.
وی افزود: در قالب این وضعیت شناسی، مساله‌ها و نظام مسائل هر حوزه استخراج می‌شود و متناسب با این نظام مسائل تولید بسته‌های سیاستی و راهبری قرارگاهی دستگاه‌ها برای تحقق ماموریت هایشان در ارتباط با این موضوع و عنوان اتفاق می‌افتد و پیگیری و نظارت عملکرد همه دستگاه‌ها مرتبط با ماموریت‌های تعریف شده هم از وظایف این ستاد مثل بقیه ستاد‌های دیگر است.
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان در مورد فعالیت ۱۵ میز ستاد خانواده و زنان، در سال ۱۴۰۳، گفت: بخشی از این میز‌ها به اموری که مستقیما با خانواده مرتبط است پیش بینی شده است؛ مثل میز ازدواج، فرزندآوری، مهارت‌های زندگی و طلاق (با نگاه آسیب شناسی و رفع مساله) است.
دکتر فرهمندپور افزود: در مسائل حقوقی، مواردی همچون حقوق خانواده، حقوق کودکان، حمایت از زنان خانه دار" را پیش بینی کردیم.
وی گفت: عنوان زنان خانه دار، با وجود اینکه بیش از ۸۰ درصد زنان ما را پوشش می‌دهد؛ معمولا در برنامه ریزی‌ها مورد غفلت قرار گرفته اند.
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان افزود: مساله سالمندان که با توجه به وضعیتی که ما به لحاظ پنجره جمعیتی در آن قرار گرفته ایم؛ بسیار حائز اهمیت است.
دکتر فرهمندپور گفت: سلامت مادر و کودک، بحث‌هایی است که در این حوزه دنبال می‌کنیم.
وی افزود: در حوزه آسیب ها، آسیب‌های متوجه نظام خانواده، میز طلاق را داریم. امنیت خانواده و پرداخت به مساله هویت جنسی که بحث مهمی در شرایط فعلی جامعه ما است.
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان گفت: در کنار آنها پیگیری  مطالبات خانم ها به عنوان مهمترین رکن در خانواده و توجه به نقش های اجتماعی آنها در کنار بخش آفرینی آنها در نظام خانواده مد نظر است بحث آموزش زنان و کنشگری اجتماعی، اشتغال زنان و اقتصاد خانواده و همینطور مساله ورزش اینها عناوین 19 گانه میزهایی است که برای 1403 ، با حدود 60 برنامه مصوب را تشکیل می دهند. 
دکتر فرهمندپور افزود: امیدوار هستیم بتوانیم در سال 1403 با به سرانجان رساندن این عناوین 60 گانه بتوانیم در حوزه اولویت های برنامه ای به دستاوردهای خوبی دست پیدا کنیم و وظیفه خودمان را به عنوان هم سیاستگذار رصد کننده راهبر پیگیری کننده و پوشش دهند فعالیت های قرار گاهی نظام جمهوری اسلامی در حوزه زنان و خانواده به درستی ماموریت هایمان را به انجام برسانیم و گامی در راستای تحقق وضعیت بهتری برای خانواده و شرایط مساعدتری برای زنان در کشورمان برداریم.