کد خبر:24642   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 27 اسفند سال 1402 ساعت 11:34:0

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و اجرای سند تحول؛ ماموریت های اصلی مدارس شاهد

مراسم گرامیداشت شهدا همزمان با پنجمین روز از ماه مبارک رمضان با حضور وزیر آموزش و پرورش، مدیرکل امور شاهد و ایثارگران و تعدادی از معاونان در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد.


به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی ،وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: خدا را شاکریم که در یک مراسم دیگری که به نام شهداست حضور پیدا می‌کنم و در جایی نفس می‌کشم که خانواده شهدا حضور دارند. ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا توفیقی برای هر کسی است. هر کشور منابعی برای قدرت خود دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع قدرت درونی، ملی و جهانی ما شهدا و ایثارگران و فرهنگی است که این عزیزان را در خود نگاه داشته است.
صحرایی ادامه داد: در جنگ تحمیلی قریب به ۲۳۰ هزار شهید تقدیم انقلاب کردیم و همینطور تعداد قابل توجهی جانباز و آزاده سرافراز. اما خط شهادت و راه شهادت باز مانده و در هر برهه‌ای از زمان، آن‌هایی که لیاقت داشتند در این مسیر قرار گرفتند. 
وی شهدای حادثه تروریستی کرمان را گرامی داشت و گفت: یکایک این شهدا، دانش‌آموزان و معلمان، هر کدام خاطرات عجیبی دارند. شهید حسینی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان یا فائزه رحیمی هر کدام قصه عجیبی دارند. شهید شادکام، شهید المیرا حیدری، خانواده سلطانی‌نژاد که ۹ شهید تقدیم کردند، نشان دادند که در فرهنگ‌شان، شهادت جایگاه ویژه‌ای دارد. یا شهیده آیدا قاسمی خبرنگار دانش‌‌آموز پانا که خاطراتی عجیب و تامل‌برانگیز دارد. یاد همه آن‌ها را گرامی می‌داریم. آموزش و پرورش نشان داد در صحنه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، میدان‌دار بوده است، به‌طوریکه قریب ۱۰۰ نفر از شهدا از خانواده آموزش و پرورش بودند. 
وزیر آموزش و پرورش یاد شهدای دانش‌آموز و فرهنگی دفاع مقدس را هم گرامی داشت و افزود: شهدا نماد غیرت و منبع قدرت نرم و بین‌المللی ما هستند. آن‌ها شهادت را برای ما شیرین جلوه دادند و در کنار آن‌ها، خانواده‌های شهدا علی‌رغم این مصیبت بزرگ، اما همه در خط امام ایستادند. این میراث شهداست و گرامی‌داشت این میراث حداقل وظیفه‌ای است که ما از حیث مسئولیت ملی و مذهبی‌مان بر عهده داریم.
صحرایی در ادامه بر ارتقای مدارس شاهد هم تاکید کرد و گفت: مدارس شاهد دو ماموریت بزرگ دارند. یکی جبران کاستی‌هایی است که فرزندان معظم شهدا و ایثارگران از حیث آموزش و تربیتی دارند. اما ماموریت اصلی آن‌ها ترویج فرهنگی ایثار و شهادت است. این مدارس میعادگاه یادآوری شهدا و ایثارگران است و باید از هر حیث این مدارس الگو باشند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز بیش از ۱۴۰۰ مدرسه شاهد داریم، گفت: توسعه این مدارس بیشتر برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. اولین جایی که باید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را ترجمه و اجرا کند، باید مدرسه شاهد باشد. مدرسه شاهد بومی کشورمان است. بنابراین اجرای سند بیش از همه و پیش از همه باید در مدرسه شاهد محقق شود. 
صحرایی اضافه کرد: در سند تحول از مدرسه در چشم انداز ۱۴۰۴ ؛ ۱۶ ویژگی ذکر شده است و مدرسه شاهد باید مصداق تحقق این ویژگی‌ها باشد. نقطه اتکای دولت و ملت در رشد و تعالی کشورر مدرسه است و مدرسه شاهد باید بیش از همه و پیش از همه این نقش را ایفا کند. باید روز به روز ویژگی متمایزکننده مدارس شاهد برجسته شود.
گفتنی است؛در پایان این مراسم ، از خانواده معظم شهدا حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش تقدیر شد.