محمدعلی زلفیگل در پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با بیان اینکه در ۲.۵ سال گذشته اتفاقات خوبی در وزارت علوم رخ داده است، افزود: علیرغم همه محدودیتها در تامین تجهیزات آزمایشگاهی، برخی دانشگاهها در پرداخت پژوهانه و گرنت پیشرو بودند و برخی از دانشگاها که بعضا بزرگ هستند و باید پرچمدار حمایت از پژوهش و فناوری باشند، در حد نام و جایگاهشان از این حوزه حمایت نمیکنند.
وی با بیان اینکه این امر به خود ما بر میگردد که چگونه مدیریت کنیم تا نوع حمایتها به مسیر حمایت از پژوهش، فناوری و فرهنگ باز گردد، ادامه داد: معمولا رؤسای دانشگاهها علاقه به ساخت ساختمان دارند؛ از این رو اعتبارات پژوهش و فناوری را در این حوزه هزینه میکنند که این امر از طریق هیاتهای امنا پیگیری میشود تا شاهد تکرار این رفتار نباشیم.
زلفیگل با تاکید بر اینکه ما از ظرفیت برنامه هفتم توسعه بهرهبرداریهای خوبی داشتیم، در این زمینه توضیح داد: در این برنامه احکامی را مصوب کردیم و این احکام نیز از شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی عبور کرده است. این احکام به آموزش عالی و در ریلگذاری مناسب و حمایت در خور از پژوهش و فناوری مؤثر خواهد بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در این احکام وزارتخانههای علوم و بهداشت را مکلف شدهاند تا دستورالعمل جامع پژوهانه را تدوین کنند تا به تصویب هیئت وزیران برسد و در نهایت اجرایی شود.
وی اظهار کرد: تاکنون گرنت پژوهانه تنها بر بروندادهای پژوهشی متمرکز بوده است، ولی در پژوهانه جامع جدید علاوه بر بروندادهای پژوهشی، فعالیتهای فرهنگی و آموزشی نیز مد نظر است؛ از این رو بر اساس این احکام استادی که تیم ورزشی برای قهرمانی در سطح ملی و فراملی دارد و یا استادی که بهترین روش آموزش را در پیش گرفته است، مورد حمایت قرار میگیرند.
زلفیگل با تاکید بر اینکه در پژوهانه جامع سعی شده است جوانب مختلف فعالیت دانشگاهیان دیده شود، گفت: منتظریم برنامه هفتم توسعه ابلاغ شود و به تصویب هیئت وزیران برسد، ضمن آنکه برای اجرای دستورالعمل جامع پژوهانه اعتباراتی در برنامه هفتم دیده شده است.
به گفته وی، بر این اساس سازمان برنامه و بودجه باید معادل ۱۵ درصد کل اعتبارات هر دانشگاه را برای امور پژوهشی و معادل ۷ درصد کل اعتبارات هر دانشگاه را برای امور فرهنگی به دانشگاهها اختصاص دهد.
زلفیگل با بیان این که بر این اساس معادل ۲۰ درصد کل اعتبارات هر دانشگاه پژوهانه به دانشگاهها اختصاص داده شده است، افزود: بر این اساس دانشگاهی مانند دانشگاه تهران که 2500 میلیارد تومان اعتبار دارد، ۵۰۰ میلیارد تومان برای پژوهش و فناوری از سوی سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته میشود.
تدوین دستورالعملی برای مهارتآموزی در دانشگاهها
زلفیگل با اشاره به اعتبارات تجهیزات، خاطر نشان کرد: ما در این زمینه اختلافی با سازمان برنامه و بودجه داریم، چرا که این سازمان اعلام کرده اعتبارات تجهیزات به ما داده شده است و ما اعلام کردیم این اعتبارات به ما داده نشده است و ما در این زمینه در حال رایزنی هستیم.
وی افزود: یکی از انتقاداتی که به وزارت علوم میشود، این است که دانشگاههای وابسته به وزارت علوم آموزش مهارتی را جدی نمیگیرند؛ از این رو در برنامه هفتم توسعه حکمی در این زمینه گنجانده شده است.
وزیر علوم، ادامه داد: طبق این حکم وزارت علوم مکلف شده است آییننامه و دستورالعملی را به تصویب هیات وزیران برساند که طبق آن میزان آموزشهای مهارت محور را افزایش دهد.
وی در این باره گفت: وزارت بهداشت برای افزایش مهارت افزایی بیمارستانها را در اختیار دارد، ولی ما برای مهارت آموزی وزارتخانههای نفت و صمت و جهاد کشاورزی را در اختیار نداریم و دستورالعملی را برای ایجاد منفعت برای دانشگاهها و بخشهای صنعتی و دولتی تهیه کردیم.
زلفی گل اضافه کرد: بر این اساس هر دستگاه و یا صنعتی دانشجویی را برای مهارت آموزی جذب کند، بخشی از مالیات آنها دیده خواهد شد.
افزایش دو تا ۳ برابری گرنت
وزیر علوم تاکید کرد: در آییننامه پژوهانه جامع تاکید کردیم که هر دانشجو و یا عضو هیات علمی تحقیقات در راستای نیازهای جامعه و یا تولید محصول داشته باشند، افزایش گرنت در حد ۲ تا ۳ برابری خواهند داشت.
به گفته وی، اگر استادی طرحی در راستای رفع نیازها اجرایی کند، گرنت دو برابری و در صورت خلق فناوری، گرنت ۳ برابری در نظر گرفته میشود.
بازنگری بازنشستگی اساتید
زلفیگل از بازنگری آییننامه بازنشستگی اساتید خبر داد و گفت: اگر استادی پایاننامه کارشناسی ارشد و یا دکتری را در راستای سامانه «نان» اجرایی کرده باشد، بازنشستگی وی یک سال تمدید میشود.
وی تاکید کرد: سقف سن ماندن اساتید در دانشگاه تا ۸۰ سالگی است، مشروط بر آنکه در لیست اساتید پر استناد باقی بماند.
|