کد خبر:23919   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 2 دی سال 1402 ساعت 10:48:0

شرط لازم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، حفظ کرامت انسانی از هر دو طرف است

دکتر بانکی پور ایجاد تفرقه بین حوزه و دانشگاه را هدف جریان‌های تقابلی با نظام دانست و گفت: آنچه که مانع این اتصال و ارتباط است اساس آن به این مسئله بازمی‌گردد که چه میزان کرامت یکدیگر را رعایت کنیم.


امیر حسین بانکی پور عصر امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اصفهان، با اشاره به جایگاه علم، اظهار داشت: در فیزیک دو اصطلاح داریم که یکی درباره رنگ‌ها و دیگری در مورد نورها است، به این معنا که تجمع رنگ‌ها، انسان را به سیاهی نزدیک می‌کند و تجمع نورها فرد را به سفیدی نزدیک می‌نماید، لذا علم می‌تواند رنگ و حجاب اکبر باشد و یا می‌تواند نور باشد.
وی افزود: اگر علم، نور باشد با هم مرتبط می‌شود، اما اگر علم، رنگ باشد به هر میزان به هم نزدیک‌تر باشد کدرتر می‌شود و آنچه که در حوزه و دانشگاه می‌باشد، اگر نور باشد سبب وحدت خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دوقطبی سازی و ایجاد تفرقه بین حوزه و دانشگاه را هدف جریان‌هایی که در تقابل با نظام هستند دانست و گفت: آنچه مانع این اتصال و ارتباط است، اساس آن به این مسئله باز می‌گردد که چه میزان کرامت یکدیگر را رعایت کنیم و متاسفانه نگاه تحقیرآمیز آفتی در بین ما است.
وی اضافه کرد: تا این نگاه تحقیرآمیز وجود داشته باشد، افراد نمی‌توانند کنار یکدیگر قرار گیرند، اما زمانی که نگاه کرامت زا بود و در آن خضوع وجود داشت، همه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و از هم بهره می‌برند، هر چه ما احساس نیاز بیشتری به یکدیگر کنیم این ارتباط‌ها نیز بیشتر می‌شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر حرکت رو به جلو و پیشرفت‌های به دست آمده، تصریح کرد: وقتی نگاه می‌کنیم در حوزه و دانشگاه حرکت رو به پیشرفت را می‌بینیم، لذا نباید کامیابی‌ها را فراموش کنیم و البته نباید قانع باشیم.
بانکی‌پور، به فرصت ایجاد شده برای تشیع در تاریخ اسلام اشاره کرد و یادآور شد: در بیش از ۱۱ قرنی که در دوران غیبت به سر می‌بریم، هیچ قرنی شیعه به تشعشع قرنی که ما در آن قرار داریم نبوده و قرن ۱۵ قمری دوره‌ای است که بسیاری از مهجوریت‌ها شیعه برطرف شد.
وی خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های علمی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بسیار جلو رفته، اما در عین حال باید بدانیم این فرصت همیشگی نیست و خوشبختانه حوزه اصفهان به‌ویژه پس از حضور آیت الله مظاهری بسیار رشد کرده و لذا پیشنهاد می‌کنیم جلسات گفت‌وگوی علمی در حوزه و دانشگاه بیشتر شود چرا که بسیار موثر است.