کد خبر:23915   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 30 آذر سال 1402 ساعت 15:6:0

دکتر حداد عادل: «مردم‌» قهرمان ادبیات پایداری هستند

اختتامیه همایش «چشم‌انداز اعتلای ادبیات پایداری: موانع و راهکارها» ۲۹ آذرماه با حضور دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.


مراسم اختتامیه این همایش با بازدید مدیران، اساتید و پژوهشگران از بخش‌های مختلف فرهنگستان زبان و ادب فارسی از جمله مخزن کتابخانه این مجموعه، ارائه توضیحاتی درباره ثبت کتاب‌های فارسی صد سال گذشته که با مراجعه به وبگاه کتابخانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی به نشانی lin.apll.ir نیز قابل بازدید است و پخش کلیپی که به تاریخچه فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره داشت، آغاز شد.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در اختتامیه همایش «چشم‌انداز اعتلای ادبیات پایداری: موانع و راهکارها» گفت: در دنیای ما پایداری به معنای واقعی خود در غزه و فلسطین در حال اتفاق است. آنچه از ۱۵ مهرماه و در این ۷۵ روز در جهان شاهد بودیم یکی از درخشان‌ترین نمونه‌های پایداری و استقامت است. آنچه امروز در فلسطین می‌گذرد حیرت‌آور است و مطمئن باشید این پایداری در حافظه همه خواهد ماند و مثل چشمه جوشان ادبیات پایداری از آن تراوش خواهد کرد و در سال‌های آینده لحظه لحظه اتفاقات امروز غزه و فلسطین منشا آفرینش یک اثر ادبیات پایداری می‌شود.
وی بیان کرد: توجه به ادبیات پایداری صرفا یک بحث دانشگاهی و علمی محض نیست بلکه مسئله‌ای است که دنیا با آن درگیر است یعنی اتفاقی که در فلسطین رخ داده یک اتفاق نیست که بگوییم تمام شد، بلکه ممکن است در هر جای دیگر که با منافع غرب تضاد داشته باشد رخ دهد و این یک نمونه از دنیای ذاتا ظالم است  و این ستمگری در ذات تمدن غرب وجود دارد و آنچه در فلسطین در حال وقوع است یک درس تمدنی است تا ملت‌ها تمدن غرب را بشناسند و بدانند در پی عبارت‌های زیبای صلح، آزادی، مردم‌سالاری و مبارزه با تروریسم و انسان‌وستی چه منیت‌هایی نهفته است و واقعیت چیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد در هر جای دیگر دنیا هم ممکن است رخ دهد کمااینکه در ایران هم اتفاق افتاد و ۸ سال جنگ را شاهد بودیم و حتی بعید نیست که تکرار شود.
در جوهر ملت ایران، مقاومت و پایداری وجود دارد
دکتر حداد عادل با اشاره به اینکه در حوزه ادبیات پایداری فقط بحث تاریخی و موضوع انتزاعی مطرح نیست گفت: اگرچه اصطلاح ادبیات پایداری اصطلاح جدیدی است ولی به معنای نبود آن در گذشته نیست و اصطلاح متعارف آن ادبیات حماسه است.حماسه و پایداری همسایه هم هستند و گذشتگان ما معمولا پایداری را ضمن ادبیات حماسی تعریف می‌کردند و شاهنامه فردوسی هم تماما ادبیات پایداری است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: ایران در فراز و فرودهایی چون جنگ و حملات اقوام متعدد خود را حفظ کرده و باقی مانده است بنابراین در جوهر ملت ایران، مقاومت و پایداری وجود دارد و ما هم در دوره عمر خود آن را تجربه کرده‌ایم و خیلی موارد را با انقلاب اسلامی دیده‌ایم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شاهنامه بارزترین صورت ادبیات حماسی در ادبیات فارسی است و همه شاهنامه‌ها و فتح‌نامه‌هایی که به تبع آن سروده شد ادبیات حماسی است که به مدح سرداران یا سلاطین  پادشاهان می‌پردازند و ممکن است در آنها دروغ یا مبالغه وجود داشته باشد ولی ادبیات پایداری که محصول انقلاب اسلامی است مردم‌گرا است و مردم قهرمان آن هستند.
وی در بخش دیگر سخنانش فعالیت‌های فرهنگستان زبان و ادب فارسی را تشریح کرد.