به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله علی اکبر صادقی رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم اظهار کرد: برگزاری این نشست باعث میشود که خود دیدن به ارمغان آید البته این خود دیدن به معنای خودفریفتی نیست بلکه به معنای دیدن واقعیت وضعیت موجود و تصمیمگیری برای آینده است، این سنت باید همه ساله دنبال شود.
وی با تقدیر از رئیس جمهور بهدلیل حضور فعالانه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رئیس جمهور حضور فعال در جلسات دارد و همین رویکرد سبب شده که جلسات شورا با شور و نشاط برگزار شود در حالی که در دولت قبل این رویکرد نبود و حتی در جلسات حضور نمی یافتیم چراکه جلسات را راهگشا نمیدانستیم. روسای دیگر قوا نیز هم اکنون در جلسات حضور موثر پیدا می کنند و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پیگیری مناسبی دارد.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر راهبری و مدیریت بیان کرد: این دو مفهوم کارکرد مختص به خودشان را دارند، راهبری عبارت است از ارائه تعاریف، قانون بخشی، هدف گزینی، تعیین سیاست ها و راهبردها، آینده نگاری، رصد صحنه، ارزیابی پیامدهای عملیاتی، بازبینی مسیر رفته، نگاه به مسیر باقیمانده، تعیین اینکه در کجا ایستادیم و تصریح مسیر آینده.
وی ادامه داد: مدیر، مسئول تحقق بخشی به همه راهبردهاست، مدیر باید امکان سنجی، ظرفیت شناسی، نهادسازی، ایجاد سازوکارهای مناسب، نگاشت نهادی، توجیه عوامل و مباشرت در اجرا و پاسخگویی در دستور کار داشته باشد.
آیت الله رشاد اضافه کرد: حال راهبری در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می شود و رکن مدیریت و قرارگاهی در دبیرخانه و ستادهاست. باید بدانیم هیچ جای کشور و هیچ نهادی در کشور خارج از پوشش امتداد فرماندهی شورا نیست، شورای عالی انقلاب فقط برای دانشگاه ها تصمیم گیری نمی کند بلکه سیاستگذاری فرهنگی در همه نهادها و سازمانها را برعهده دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورا یکی از شئون ولایت امر را برعهده دارد چراکه رهبری با این تدبیر تصمیم گرفته است که مباحث نرم افزاری در مجمع نخبگانی کشور صورت گیرد. مصوبات شورا در جایگاه حکم ولایت است و رهبری اعتماد کرده اند که این جمع در موضوعاتی حرف آخر را بزنند و در حکم حکومتی است و اگر غیر از آن عمل شود خلاف شرع است.
وی همچنین در پایان خواستار توجه به مفاهیم فلسفه فرهنگی و دانش فرهنگ شد و گفت: باید شورای عالی انقلاب فرهنگی روی مفاهیم مانند فلسفههای حق، آزادی، عدالت، حکمرانی، پیشرفت و تمدن کار مطالعاتی و پژوهشی کنند.
|