کد خبر:23529   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 18 آبان سال 1402 ساعت 21:42:0

پرسش از چیستی شیعه پرسشی جدی در عرصه بین‌المللی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عمدتا اسلام در طول تاریخ از منظر جریانات اهل سنت معرفی شده است ولی امروز به برکت انقلاب، تشیع در کانون اسلام می‌درخشد و پرسش از اینکه شیعه چیست بسیار جدی‌تر در دنیا مطرح است لذا پاسخ به آن هم بهتر در روح و نفس مخاطب می‌نشیند.


به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۸ آبان ماه در نشست «معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر با تکیه بر اندیشه‌های حضرت علامه جوادی آملی» که در بنیاد بین‌المللی اسراء در قم برگزار شد، با بیان اینکه حسن انتخاب خوبی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات در انتخاب آثار آیت‌الله جوادی آملی برای معرفی به عرصه بین‌المللی شده است، گفت: معرفی شیعه برای بازنمایی شیعه در جهان امروز کار مهمی است زیرا دنیای امروز بیش از همیشه تشنه شنیدن این حقایق است.

وی با بیان اینکه ائمه همواره با مردم به قدر عقولشان سخن می‌گفتند، تصریح کرد: امرز جهان از لحاظ کمی و کیفی نسبت به ۵۰ سال قبل عوض شده است و فضای مخاطبان هم تغییر کرده است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم با حضور میدانی در عرصه جهانی، نیازها و پرسش‌ها را مطلع هستند و می‌توانند در ارائه پاسخ با استفاده از اندیشه عالم بزرگواری چون علامه جوادی آملی نقش خود را به بهترین وجه ایفا کنند.

چیستی شیعه؛ سؤال جدی دنیای امروز
پارسانیا ادامه داد: امروزه کمیت مخاطبان شیعه هم به خصوص با حوادثی که می‌گذرد تغییر کرده است؛ عمدتا اسلام در طول تاریخ از منظر جریانات غالب اهل سنت معرفی شده است و شاید گاهی سؤالاتی از شیعه هم برای آنان نظیر مستشرقین مطرح بوده است ولی امروز به برکت انقلاب، تشیع در کانوان اسلام می‌درخشد و پرسش از اینکه شیعه چیست به صورت جدی‌تر در دنیا مطرح است لذا پاسخ به آن هم بهتر در روح و نفس مخاطب می‌نشیند.

پارسانیا با بیان اینکه استاد علامه جوادی آملی چند نکته در مورد تفسیر داشتند، اضافه کرد: اول اینکه ما در هر دوره نیازمند نوشتن یک المیزانی هستیم زیرا هر دوره با مسائلی مواجه هستیم که با دوره قبل فرق دارد ضمن اینکه هر زمانی بر دوش اندیشه قبل از خود نشسته و از آن استفاده می‌کند؛ علامه طباطبایی با توجه به همه میراث معرفتی جهان اسلام شروع به تفسیر کردند و تفسیرشان برای انسان مدرن جامعه جهانی در دوره خود بود.

وی تصریح کرد: امروز هم کار تفسیر تسنیم، کار فردی نیست و فضلای حوزه در این درس حضور داشتند و پرسش‌هایی که متوجه قرآن شده بود آن هم در قالب هجمه تاریخی در این جلسات عرضه می‌شد و علامه جوادی آملی هم از منظر قرآن به آن می‌پرداختند و قرائتی کاملا به روز نسبت به نیازها در ۸۰ جلد دوره تفسیر قرآن شکل گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: وقتی که از اسلام و تشیع پرسش می‌شود یعنی از قرآن و نهج‌البلاغه پرسش می‌شود لذا بهترین منبع برای معرفی اسلام، زبان حوزه علمی فعال موجود یعنی حوزه قم است لذا به نظر بنده گزینه‌ای بهتر از این برای انتخاب از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وجود نداشت.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قرآن کتابی است که در مدت ۲۳ سال در متن زندگی نازل شده است و امروز هم قادر است به نیازهای مخاطبان پاسخ بدهد، تاکید کرد: بهترین منبع، تفسیر قرآن و دروس نهج‌البلاغه و سایر آثار حضرت استاد از محیط زیست تا فلسفه حقوق بشر است. همچنین تاریخ حکمت اسلامی حاصل مواجهه جریانات کلامی و فلسفی و عرفانی بوده است و حضرت استاد در راس هرم تعلیم و تعلم در حوزه قم بوده و هستند و آثارشان را هم در نفس طلاب و هم در مکتوبات اشراب کرده‌اند و امروز در قالب منسجمی در بنیاد اسراء در دسترس است و سازمان ارتباطات هم رویکرد مناسبی را اتخاذ کرده است تا از آن بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: در افق جهانی طبیعتا نوع کارها متفاوت است مثلا امروز مسائل حقوق بشری و نقد آن براساس بنیاد نظری جهان اسلام مسئله مهمی است؛ ممکن است کسی به صورت فردی احساس مسئولیت کند و پاسخ دهد که ارزشمند هم هست ولی کاری که در اینجا صورت می‌گرفت پاسخ از یک تاریخ انباشته شده اندیشه فعال در حوزه تعلیم و تعلم و نظام معرفتی است و به همان مقدار که قم مرجیعت در تشیع دارد گزینش و بازخوانی‌ای که از آثار علامه جوادی صورت می‌گیرد معرف این مرجعیت است و  از این جهت هم این کار برای بشریت پیام دارد و ارزشمند است.