کد خبر:23413   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 6 آبان سال 1402 ساعت 8:55:0

یکی از عناصر مفقود کرسی‌های آزاد اندیشی مصونیت آزاداندیشی است

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها یکی از عناصر مفقود کرسی‌های آزاد اندیشی را مصونیت آزاداندیشی دانست و افزود: در این راستا پیشنهاد تصویب ماده واحده مصونیت آزاداندیشی را ارائه کرده‌ایم.


حجت الاسلام روح‌الله شاطری در نشست هم‌افزایی و توانمندسازی کارشناسان کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌های سراسر کشور اظهار داشت: ظرفیت‌های متفاوتی در جامعه فرهیخته دانشگاهی وجود دارد و محیط دانشگاه برآیند تحصیل کردگان است. این جامعه خواهان آن هستند که در مسیر حریت و آزادگی راه را باز ببینند و هر جایی که این راه را محدود و مسدود ببینند مطالبه می‌کنند و خدا را شاکریم که چنین روحیه‌ای در جامعه است که نشان دهنده حریت جامعه مخاطب است.
وی افزود: فرهیختگان جامعه با شناخت و تن دادن به قوانین قانونی جامعه و مقررات ضروری جامعه می‌توانند تعامل فراگیر همه جانبه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در جامعه فراهم کنند و ماندگاری و تحقق آن را ضمانت کنند.
حجت‌الاسلام و المسلمین شاطری تصریح کرد: حکومت‌ها باید به ملت‌ها خدمت کنند، حاکمان و رهبران دینی علاوه بر تحقق خواسته‌های مردم دغدغه تعالی مردم را نیز دارند. ما باید تلاش کنیم در زیرساخت‌های مرحله انسانی و اجتماعی از بقیه حکومت‌ها و نظام‌های پیشرفته عقب نمانیم و فراتر از آن بتوانیم آن‌ها را به قله‌ها و آرمان‌های والاتر دعوت کنیم؛ این امر آورده و مزیت جمهوری اسلامی ایران است.
وی در ادامه سخنان خود خطاب به کارشناسان کرسی‌های آزاداندیشی خاطرنشان کرد: شما کارشناسان کرسی‌های آزاد اندیشی باید فکورتر و منطقی‌تر با جوان بی‌قرار، معترض، پرسشگر و حق‌جو برخورد کرده و آن‌ها را متقاعد ساخته و در بستر مسیر‌های تعریف شده بر اساس مصلحت و در چهارچوب آئین نامه‌های تعریف شده هدایت کنید تا انگیزش یابند.
وی با تأکید بر اینکه آزاداندیشی پیش شرط تولید علم است، اظهار داشت: در کرسی‌های آزاداندیشی چالش‌ها و تنش‌ها افق‌های جدید ایجاد می‌کنند.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی افزود: عناصر مشترک بین انسان و دین دو عنصر تفکر و آزادی است.  هرجا دینی باشد که به آزادی اعتنا نداشته باشد و یا تفکر و آورده‌های آن را به رسمیت نشناخت آن دین اصیل نمی‌باشد و خرافه است.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر آنکه «کرسی‌های آزادی اندیشه را رونق دهید» گفت: شما کارشناسان باید نظم پویا، مترقی، حق مدار، انسان‌گرا و آزادی‌خواهانه را در دانشگاه‌ها رقم بزنید.
حجت‌الاسلام و المسلمین شاطری تصریح کرد: کرسی آزاداندیشی باید بر اساس منطق باشد و استدلال و برهان عنصر اصلی آن است.
وی در پایان سخنان خود یکی از عناصر مفقود کرسی‌های آزاد اندیشی را مصونیت آزاداندیشی دانست و افزود: در این راستا پیشنهاد تصویب ماده واحده مصونیت آزاداندیشی را ارائه کرده‌ایم.