قاسم عموعابدینی در اولین جلسه کارگروه آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی استان قزوین با تاکید بر اینکه سند تحویل بنیادین بر چهار مبنا چالش، عامل، راهبرد و اقدام استوار است عنوان کرد: اولین چالش ما در حوزه سند تحول دانشگاه مسئله حکمرانی دانشگاه است و ما بر این اصل قائلیم که نظام آموزشی باید شاگرد پروری، اخلاقمحوری و حکیم پروری را در دستور کار خود قرار دهد.
وی اظهار کرد: در ابتدا بر خود لازم میدانیم از شهدای دانشجو و استاد که علاوه بر حوزه علمی در حوزه مقاومت نیز خوش درخشیدند یاد کنیم و در این میان یادآورشویم که قزوین نیز شهدایی همچون شهید رجایی و بابایی را در دل خود پرورانده که آرزوی همه ما است تا همانند این بزرگواران گام برداریم و دین خود را نسبت به این بزرگواران بجا بیاوریم.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: رتبه بندی جمهوری اسلامی در حوزه تولید علم در سطح جهان ۲ درصد است و در این میان کشور ما توانسته در حوزههای مختلف فناوری پیشرو باشد حال اگر بخواهیم رتبه تولید علم دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) را بررسی کنیم این رتبه ۱/۷ درصد است و به عنوان افتخار جمهوری اسلامی محسوب میشود چرا که این دانشگاه در حوزه چشمه نور و پژوهشکده آینده پژوهی گامهای موثری برداشته و سایر دانشگاهها نیز به اقتباس از آینده پژوهی دانشگاه امام(ره)، در این حوزه نقش آفرین شدند.
عمو عابدینی گفت: در ۱۲ فناوری برتر دنیا جمهوری اسلامی ایران جزء ۲۰ کشور نخست دنیا بوده و در تولید ۹ فناوری برتر دنیا جزء ۱۰ کشور نخست جهان محسوب میشود همچنین در تولید دانشهای حوزه نانو رتبه ۴، در سلولهای بنیادی رتبه ۹ و در حوزه هوافضا رتبه ۵ را به خود اختصاص داده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: خمیرمایه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی علم و فناوری است که اساس توسعه فناوری نیز علم، فرهنگ و حکمت است و دانشگاه نیز باید استادمحوری، شاگردپروری و حمکت را در دستور کار خود قرار دهد.
وی با تاکید براینکه حکمرانی ما باید در تمامی بخشها اعم از پذیرش دانشجو، جذب هیات علمی و آییننامهها تغییر کند تشریح کرد: طرح تحول مصوب شده در مجلس طبق برنامه هفتم در ۳۰ دانشگاه برتر کشور اجرا خواهد شد و در صورت تصویب نهایی به صورت پایلوت در تمامی دانشگاههای بالای یک درصد اجرایی خواهد شد که دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) نیز میتواند درخواست تاسیس دانشکده حکمرانی را نیز اعلام کند و ما آمادگی خود را اعلام خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: دانشجوی استعداد درخشان با رتبه زیر ۵ هزار به سازمان سنجش معرفی و در دانشکده حکمرانی که دانشکده علوم و فناوری راهبردی آینده نام دارد مشغول تحصیل میشوند.
معاون وزیر یادآور شد: چالش دوم ما مسئله آموزش است که باید به سوی آموزش هدفمند تغییر کند و پیوست آموزشی در دانشگاه، به ایجاد شغل برای دانشجویان و تقویت روحیه خودباوری منجر شود.
وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر برای ایجاد شرایط شغلی، ۴۰ واحد دانشگاهی این دانشکده نیز در گرو همکاری و مشارکت با صنعت است و در این راستا تلاش شد تا ۵ هزار دانشجو بورسیه صنعتی شوند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: چالش بعدی در حوزه تحصیل عدم توجه به خانواده محوری است که ما در تلاشیم تا در بخش حکمرانی دانشگاه، خانواده محوری را در اولویت قرار دهیم و شرایط به گونهای نباشد که تحصیل و شغل اسباب کوتاهی در فرآیند زندگی دانشجو شود.
عموعابدینی با بیان اینکه طرح اتحادیه اروپا برای جذب نخبگان به همراه خانوادههای آنها در قالب طرح جزیره نخبگان برنامه دارد تشریح کرد: اتحادیه اروپا در سال جاری ۲۷ میلیارد یورو اعتبار درنظر گرفته تا نخبه به همراه خانواده اقامت و ویزا دریافت کند که با این شرایط شرکتهای دانشبنیان ما میتواند به راحتی جذب کند که این مسئله لزوم توجه بیش از پیش دانشگاه های کشور به نخبگان و حمایت از آنها را یادآور می شود.
وی تاکید کرد: چالش چهارم در حوزه بین المللی است و باید به این نکته توجه داشت مقالات تولیدی نباید صرف معرفی خود باشد بلکه مسئله باید عرضه علم و جذب آن در سطح بین المللی تعریف شود.
او عنوان کرد: نکته نهایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایجاد تمدن نوین اسلامی است، حال سوال پیش میآید آیا امکان ایجاد تمدن نوین اسلامی وجود دارد؟ پاسخ این مسئله با توجه به سبقه تاریخی ایران مثبت است، تاریخ تمدن به دو بخش پیش از اسلام و پس از اسلام ارتقا یافت و در دوره پس از اسلام نیز پیشرفتهای شایانی داشت که بااین وجود امکان ارتقا و ایجاد سومین تمدن نیز دور از باور نیست.
وی ادامه داد: در تمدن نوین اسلامی نقش دستگاههای حکمرانی به ویژه دانشگاه پررنگ است و دانشگاه باید در مسیر تمدن سازی قرار بگیرد و بر مبنای حکمت به سوی ایجاد تمدن نوین گام بردارد.
عموعابدینی تصریح کرد: باتوجه به عنوان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) این دانشگاه باید بتواند در جایگاه بین المللی و نام زیبا خود در عرصههای حکمت و تمدن حرکت کند و به عنوان الگو پیشگام باشد.
وی یادآور شد: از دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) انتظار میرود تعاملات بین المللی خود را بیشتر از گذشته توسعه دهد و بتواند دانشجویان خود را به سایر کشورها برای ادامه تحصیل هدایت کرده و فضا را برای تحصیل سایر دانشجویان بین المللی در دانشگاه فراهم کند.
معاون آموزشی وزیر علوم در پایان گفت: بیشتر کتب مرجع درسی ما غیر ایرانی است و این درحالی است ظرفیت بسیار خوبی در سطح کشور وجود دارد و ما میتوانیم از ظرفیت دانشمندان یک و دو درصدی استفاده کنیم و از آنها بخواهیم با تشکیل تیم تخصصی در صدد تدوین کتب مرجع به تناسب تخصص خود گام بردارند که در این حوزه حمایت ما در بخش مالی پررنگ خواهد بود.
|