کد خبر:23085   تاریخ انتشار: جـمـعــه ، 17 شهریور سال 1402 ساعت 13:14:0

تربیت معلم انقلابی نیازمند دلبستگی اساتید دانشگاه فرهنگیان به فضای تربیت معلم است

وزیر آموزش و پرورش گفت تربیت معلم انقلابی مسئله مهمی است که نیاز به دلبستگی اساتید به فضای تربیت معلم دارد. باید دلبسته به دانشگاه فرهنگیان بود و معلمانی تربیت کرد که به هویت ملی و دینی خود افتخار کنند.


رضا مراد صحرایی در آیین افتتاحیه دوره توانمندسازی اساتید دانشگاه فرهنگیان که صبح امروز در اردوگاه شهید‌باهنر برگزار شد با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷، به نقش سند تحول بنیادین در توانمندسازی فرهنگیان و اساتید این دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: اگر نقش سند را در ایجاد تحول ندانیم، نمی‌توانیم در اجرایی‌سازی آن نقش‌آفرینی صحیحی داشته باشیم. باید آگاه بود که عضویت در هیات علمی دانشگاه فرهنگیان متفاوت با عضویت در باقی هیات‌‌های علمی است که در دانشگاه‌های دیگر وجود دارد؛ چرا که شما معلم تربیت می‌کنید.
وی افزود: دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان قرار است در آینده این کشور اثرگذار باشد. همه چیز مشخص است و راهی که برای او ترسیم شده باید درک شود که این درک مقدمه تحول خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه معلم عامل تحقق سند تحول بنیادین است، عنوان کرد: با مسائل فراوانی مواجه هستیم اما در حوزه اجتماعی دو مساله مهم ما معاد و توحید هستند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر کسی به‌صورت راستین به این دو موضوع اعتقاد داشته باشد، کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهد و مسئولیت‌پذیر و حقیقت‌جو خواهد بود. باید دانش‌آموزان را به نحوی تربیت کرد که این مسئولیت‌پذیری در بین آن‌ها نهادینه شود؛ همچنین هنگامی که دانش‌آموز و معلم حقیقت‌جو باشند دیگر با یک پیام بی‌اعتبار در فضای مجازی، جنب و جوشی رخ نمی‌دهد.
صحرایی ادامه داد: همچنین مواردی مانند ظلم‌ستیزی، شجاعت، ایثارگری، جهادگری، وطن‌دوستی نیز باید در بین معلمان نهادینه شود تا این مفاهیم به دانش‌آموزان منتقل شود، مفاهیمی که همگی در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شده است.
وی خاطرنشان کرد: جهانی‌اندیشیدن، اراده، ولایتمداری، خودباوری، اعتماد به‌نفس، امانتداری، خلاقیت، کارآفرینی و... نیز از دیگر مفاهیمی است که در زمره ماموریت‌های معلمان قرار می‌گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تربیت معلمانی ایثارگر، جهادگر و ولایتمدار تحت نظر اساتید انقلابی باید صورت گیرد، گفت: ماموریت بزرگی بر دوش اساتید دانشگاه فرهنگیان قرار دارد. هرکسی که بخواهد ۱۰ سال دیگر کشورش را ببیند، باید به مدارس نگاه کند، اما اگر واقعیت را بگوییم قبل از آن باید به مراکز تربیت معلم نگاه بیاندازد.
صحرایی ابراز کرد: باید به مدرسه بازگردیم و احیای مدرسه در دستور کار قرار گیرد. احیای مدرسه دارای چند مولفه است اما بنیادی‌ترین آن‌ها معلم است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد‌.
وی با تاکید بر اینکه کلیدواژه طلایی دانشگاه فرهنگیان، آینده است، عنوان کرد: مقیاس آینده‌نگری به میزان توجه مدیران کشور به آموزش و پرورش گره خورده است. باید باور داشته باشیم به هدف دانشگاه فرهنگیان، هدفی که منجر به تربیت افرادی می‌شود که قرار است آینده‌سازان ایران را تربیت کنند.
وزیر آموزش و پرورش با خاطرنشان کردن این موضوع که معلمان به نحوی آموزش می‌دهند که آموزش دیده‌اند، اظهار کرد: باید بیشتر و با دقت اقدام به تربیت معلم کرد، در نتیجه اساتید باید روش‌های آموزش و پرورش نوین را فرا گیرند و به دانشجومعلمان منتقل کنند. باید فرصت‌سازی انجام شود تا انگیزه به وجود بیاید.
صحرایی در پایان با تاکید بر اینکه معلم انقلابی متعصب نیست و نخواهد بود، خطاب به حاضران گفت: این معلم بصیر است، به گذشته نگاه می‌کند و آینده‌ساز نیز است. تربیت معلم انقلابی مسئله مهمی است که نیاز به دلبستگی اساتید به فضای تربیت معلم دارد. دلبسته به دانشگاه فرهنگیان باشید و معلمانی تربیت کنید که به هویت ملی و دینی خود افتخار کنند.