کد خبر:22847   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 20 تیر سال 1402 ساعت 12:17:0

عدالت آموزشی نیازمند برنامه‌ریزی است نه شعار

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید مصادیق و سرچشمه‌های عدالت شناخته و هزینه مربوط به تحقق عدالت استخراج شود و به سمت آن قدم برداریم. عدالت از جنس «شعار»، «باید بشود‌ها» و «اراده کنیم‌ها» نیست بلکه کاملاً نیازمند برنامه‌ریزی است.  


نشست خبری محمود امانی‌طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع ابلاغ مصوبات جدید شورای عالی آموزش و پرورش امروز دوشنبه ۱۹ تیرماه در سالن جلسات ساختمان علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
محمود امانی‌طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر در این نشست در رابطه با تدریس زبان‌های خارجی بیان کرد: زبان خارجی وجه انتخابی دارد و دانش‌آموزان می‌توانند زبان مورد علاقه خود را انتخاب کنند. اکنون زبان عربی و چینی هم به فهرست زبان قابل انتخاب به فهرست زبان‌ها اضافه شده است.
وی ادامه داد: ما معلم همه زبان‌های خارجی را نداریم تا در مدارس تدریس کنند اما طبق مصوبه‌ای که ابلاغ شده راهگشایی کرده تا با استفاده از فضای حضوری و غیرحضوری به تدریس این زبان‌ها بپردازیم و آموزش‌های زبان‌های به غیر از انگلیسی به صورت جدید و برخط برای دانش‌آموزانی علاقه‌مند تدریس خواهد شد. گشودن این باب نیازمند ماده قانونی بود که این اتفاق انجام شده است. تلاش شده تا مؤسسات ذی‌صلاح هم حضور پیدا کنند و برای علاقه‌مندان تدریس کنند.
امانی‌طهرانی افزود: آموزش زبان انگلیسی مورد نقد فراوان در جامعه است و با توجه به میزان ساعتی که برای این درس تعیین شده دانش‌آموزان به مهارت و توانایی لازم دست نمی‌یابند، از همین روی تصمیم گرفته شده تا به صورت فشرده در بازه‌های زمانی بیشتر و با روش آموزش متفاوت به دانش‌آموزان تدریس شود تا به تدریج به سمتی برویم که بهره‌وری ما در موضوع آموزش زبان انگلیسی بیشتر شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در رابطه با نظارت بر حسن اجرای مصوبات این شورا بیان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش یک شعبه از مجلس شورای اسلامی است و با توجه به آئین‌نامه اجرایی مدارس بر اجرایی شدن مصوبات خود نظرات دارد. ما باید از مدیران مدارس برای اجرایی شدن مصوبات پشتیبانی کنیم. 
وی در رابطه با تدریس زبان عربی در مدارس بیان کرد: زبان عربی دو وجه دارد؛ بخش اول زبان قرآن و دین ماست که آموزش عربی در مدارس به فهم قرآن و ادعیه کمک می‌کند تا فردی که از مدرسه خارج می‌شود بتواند با مطالب و مفاهیم دینی ارتباط بگیرد. وجه دوم زبان عربی بخش محاوره و برقراری ارتباط است که در آموزش زبان عربی به این بخش می‌پردازیم.
چالش اصلی تمام نظام‌های آموزشی

امانی‌طهرانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی برنامه شورای عالی آموزش و پرورش برای عدالت آموزشی برای دهک‌های ۱، ۲ و ۳ جامعه و تقویت مدارس دولتی چیست؟ بیان کرد: بحث عدالت آموزشی بسیار مهم بوده و چالش اصلی تمام نظام‌های آموزشی جهان، عدالت و کیفیت است؛ البته اخیراً در دنیا چالش سومی در کنار این دو چالش در حال شکل‌گیری است که چالش مشروعیت معرفی می‌شود زیرا دانش‌آموزان پرسش‌هایی مبنی بر مطالب و محتوایی که می‌آموزند مطرح می‌کنند که لزوم یادگیری فلان محتوا چیست.
وی ادامه داد: عدالت زمانی محقق می‌شود که اگر دو دانش‌آموز را به صورت کاملاً تصادفی براساس کد ملی انتخاب کردیم، اینگونه باید باشد که بهره آموزشی برابر داشته باشند. مدرسه در همه امور باید یک استثناء باشد و یک کشور باید اراده کند تا مدرسه محلی برای برقراری عدالت باشد. برای مثال در واکسیناسیون اطفال ایرانی عدالت رخ داده و به صورت عادلانه در همه نقاط ایران کودکان واکسینه می‌شوند؛ در حوزه مدارس نیز باید مانند همین اتفاق رخ دهد.
مغایرت مدارس دو نوبته با عدالت آموزشی
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد:‌ علت اینکه در آموزش و پرورش به عدالت آموزشی دست نیافتیم این است که زمان آموزش در دوره ابتدایی ۲۵ ساعت در هفته است و در دوره اول متوسطه ۳۰ ساعت و در دوره دوم متوسطه ۳۵ ساعت است و این سازگار با مدارس دو نوبته نیست. وقتی بچه‌ای به نوبت دوم مدارس می‌رود کار ناعادلانه‌ای است زیرا میزان یادگیری در صبح متفاوت است.
وی ادامه داد: وقتی افزایش جمعیت دانش‌آموزی افزایش می‌یابد و تعداد مدارس اندک است ناچار به ایجاد نوبت دوم مدارس هستیم. در صورتی که تعداد کودکان متولد شده در هر سال مشخص است و می‌توان تخمین زد که در آینده زمان تحصیل متولدین هرسال چه میزان بوده و چقدر مدرسه مورد نیاز است. باید استاندارد‌ها را حفظ و به تعداد متولدین هرسال کلاس درس تهیه کرد.
امانی‌طهرانی با بیان اینکه تراکم کلاس‌های درس مسئله دیگر عدالت است گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری کلاس درس در دوره ابتدایی باید ۲۶ نفر باشد درحالی که اکنون شاهد کلاس‌هایی با ۴۰ نفر دانش‌آموز و بیشتر هستیم. کلاس محل حمایت عاطفی از بچه‌هاست و هنگامی که تعداد دانش‌آموزان زیاد شود حمایت عاطفی از بچه‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ این موضوع از مصادیق دیگر ناعدالتی است. وجود حیاط  و فضای تفریحی مناسب، سرویس بهداشتی فضای ورزشی و... از موضوعات دیگری است که دارای اهمیت هستند.
وی افزود: دانش‌آموز حق دارد که معلمی داشته باشد که صلاحیت‌های عمومی معلمی و گواهینامه صلاحیت تدریس داشته باشد؛ وقتی به دلایل مختلف ناچار به جذب معلم می‌شویم که مراحل آموزش صلاحیت‌ها را طی نکرده است باز دچار ناعدالتی می‌شویم.  یک مدرسه خوب دارای ویژگی‌ها و استاندارد‌هایی است که باید همه آنها را داشته باشد.