کد خبر:22540   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 18 خرداد سال 1402 ساعت 20:5:0

نشست “استاد بسیجی و دانشگاه تمدن‌ساز”با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

در آستانه روز ملی بسیج اساتید نشست “استاد بسیجی و دانشگاه تمدن‌ساز”با سخنرانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حضور اساتید بسیجی و نمایندگان تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌های شهرستان سبزوار برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در آستانه روز ملی بسیج اساتید نشست “استاد بسیجی و دانشگاه تمدن‌ساز”با سخنرانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حضور اساتید بسیجی و نمایندگان تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌های شهرستان سبزوار برگزار شد.
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در این نشست گفت: علوم انسانی نیازمند تحول است و در این مسیر روزآمدی، بومی نمودن و علمی‌سازی آن مورد توجه است.
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور افزود: تحول در حوزه علوم انسانی به این مفهوم نیست که هر نظریه که از غرب آمده اشتباه است.
وی با اشاره به اینکه عقلانیت موضوعی مهم است اظهار داشت: در فضاهای علمی و دانشگاهی حافظه محوری باید به عقلانیت محوری تبدیل شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در رشد مقالات موفق بوده‌ایم، گفت: دراین‌باره نباید تنها به مقاله نویسی بسنده کرد بلکه کاربردی و حل مسئله بودن مقالات مهم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه‌های کشور باید نماد شبکه‌سازی علمی باشند و در تعامل با یکدیگر از ظرفیت‌های هم استفاده کنند.
دکتر خسروپناه با اشاره به بروزرسانی نقشه جامع علمی کشور گفت: در گذشته ساختاری برای نقشه جامع علمی نبود، بدین منظور کمیته‌ای ایجاد و هیات‌های اندیشه‌ورز در برخی دانشگاه‌ها به این موضوع کمک می‌کند.
 وی همچنین با اشاره به لایحه حجاب و عفاف گفت: درخواست تدوین این لایحه به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده نشده بود چرا که این لایحه قضایی ست و بر مبنای قانون باید پیشنهاد آن از سوی قوه قضاییه داده می‌شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت در بخش دیگری با تشکر از تلاش‌های دانشگاه حکیم سبزواری گفت: این دانشگاه به لحاظ برپایی کرسی‌های نظریه‌پردازی و نوآوری در ردیف دانشگاه‌های موفق است و تاکنون ۴۲ کرسی نظریه پردازی و یک نشست نوآوری برگزار کرده است.
گفتنی است در ابتدای این نشست تنی چند از استادان بسیجی دانشگاه‌های شهرستان سبزوار و نمایندگان تشکل‌های اسلامی دانشجویی سبزوار به بیان دیدگاه‌ها، طرح سوالات و ارائه نظریات خود در محورهایی همچون تاثیر مصوبات شورای عالی در زندگی مردم، نقش شورای عالی در حوزه عفاف و حجاب، دلایل ضرورت ادامه تحصیل همه فارغ‌التحصیل و دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها، لزوم ارائه سرفصل‌های تازه‌ای برای آشنایی دانشجویان با اهمیت دفاع مقدس و تدوین درس جدید در حوزه تببین فضای مجازی تهدیدات، آسیب‌ها و فرصت‌ها برای دانشجویان پرداختند که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به سوالات دانشگاهیان پاسخ داد.
در پایان این نشست از برگزیدگان جشنواره شعر شهید غیرت تقدیر به‌عمل آمد.