کد خبر:22242   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 23 فروردین سال 1402 ساعت 10:39:0

جامعه جاهلانه نتوانست حضرت علی(ع) را تحمل کند

مراسم شب بیست و یکم ماه رمضان با حضور دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی کشور، رییس نهاد رهبری در دانشگاه فردوسی، رییس دانشگاه فردوسی مشهد، اساتید و دانشجویان این دانشگاه ۲۲ فروردین‌ ماه در مزار شهدای دانشگاه برگزار شد.




به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقل از واحد ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، در این مراسم دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کشور با بیان اینکه کتاب‌های آسمانی در ماه رمضان نازل شدند گفت: صحف ابراهیم در شب اول، تورات در روز ششم، انجیل در روز سیزدهم و قرآن در روز بیست و سوم ماه رمضان نازل شده که این عظمت ماه مبارک رمضان را نشان می‌دهد.
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه  افزود: شب نوزدهم ماه رمضان شب تقدیر، شب بیست و یکم تثبیت و شب بیست وسوم شب امضا است و امشب خواسته‌ها تحکیم و تثبیت پیدا می‌کند.
او با اشاره شهادت حضرت علی‌(ع) توسط خوارج گفت: اینکه چرا جامعه‌ای نتوانست امام را تحمل کند و او را به شهادت رسانند به موضوع جاهلیت جامعه برمی‌گردد.
استاد خسروپناه افزود: امیرالمومنین (ع) علی‌رغم اینکه شاگردان خوبی از جمله مقداد و سلمان را تربیت کرد بود اما در جامعه‌ای زندگی می‌کرد که برخی افراد آن جاهل بودند و جامعه‌ای که نتواند علی(ع) و عدل او را تحمل کند گرفتار ظلم معاویه می‌شود.

ويژگی‌های جامعه عادلانه
 استاد تمام فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: از مجموعه‌ی آیات و روایات ۱۰ ویژگی برای جامعه عاقلانه استنباط شده است که اگر این ویژگی‌ها باشد جامعه عاقلانه و در غیر این صورت جاهلانه است.
حجت الاسلام خسروپناه ادامه داد: اهل منطق و استدلال بودن، علم محوری، اخلاق محوری که لازمه‌ی آن عدالت‌گرایی است و حق‌گرایی که در مقابل باطل‌گرایی قرار دارد از ویژگی‌های جامعه عاقلانه است.
او آخرت‌گرایی از منظر مکتب امام علی(ع) و وقت‌شناسی و نظم را دیگر ویژگی‌های جامعه‌ي عاقلانه عنوان کرد و گفت: در این جامعه خانواده محوری، مردم‌داری و جهادگری نیز مورد توجه است و همچنین خداگرا بودن که اگر یک جامعه ۹ ویژگی دیگر را داشته باشد به خداگرایی نیز می‌رسد.
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کشور با اشاره به اهمیت ثبات خانواده و ارتباط آن با حجاب گفت: حجاب علاوه بر بحث شرعی و قانونی، عامل تحکیم خانواده است.
او افزود: ۹۷ درصد از مزاحمت‌های خیابانی مربوط به کسانی است که ضعف حجاب دارند و عامل اصلی طلاق مسائل فرهنگی است.
استاد خسروپناه اضافه کرد: بدحجابی فقط مشکل از سوی خانم‌ها نیست متاسفانه برخی آقایان همسر خود را توصیه و تشویق می‌کنند که بی حجاب باشند که این موجب آسیب به نظام خانواده می‌شود.