کد خبر:22020   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 26 بهمن سال 1401 ساعت 9:9:0

طرح رصد و پایش با اتصال به سامانه تبلیغات محیطی اجرا می‌شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از اجرای طرح رصد و پایش با اتصال به سامانه تبلیغات محیطی خبر داد.


پنجمین جلسه کار گروه سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی در دوره یازدهم فعالیت شورای فرهنگ عمومی، به ریاست سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار و در دستور جلسه این کار گروه، موضوع اجرای طرح رصد و پایش با اتصال به سامانه جامع تبلیغات محیطی؛ بررسی موضوع نمایش آگهی‌های محیطی از طریق نمایش رسانه‌های دراختیار و بدون مجوز در برخی نهاد‌ها و سازمانها؛ بررسی استفاده گسترده از واژگان لاتین در تبلیغات محیطی و تابلو‌ها و همچنین توضیحات مندرج بر محصولات و مواد غذایی و نیز پیشنهادها در خصوص تشکیل کارگروه نظارت بر تبلیغات محیطی در استان‌ها مطرح و بحث و بررسی شد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این جلسه گفت : این کارگروه بستری را فراهم می کند که پاسداشت فرهنگ ملی و فرهنگ عمومی در حوزه تبلیغات محیطی کشور باشد.
سید مجید امامی افزود: محدودیتی برای تبلیغ کالای خارجی که قانون جمهوری اسلامی ایران آن را مجاز کرده، وجود ندارد که به همین منظور متن مشخصی با همکاری اداره کل تبلیغات و اطلاع رسانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم خواهد شد.
وی همچنین از اجرای طرح رصد و پایش تبلیغات محیطی خبر داد و افزود: کارگروه ویژه رصد با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، اعضای حقیقی، اداره کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی تشکیل خواهد شد و به صورت ماهانه بولتن رصد جامع تبلیغات محیطی در کشور از منظر میزان تبلیغات فرهنگی، گرافیک، پاسداشت زبان فارسی را انجام خواهد داد.
برای ساماندهی و هماهنگی تبلیغات محیطی در کشور، دستور العمل اجرایی تشکیل کمیته نظارت بر تبلیغات محیطی در استان‌ها بازبینی نهایی شد و پس از اصلاحات لازم بنابر تأکید دبیر شورا برای تصویب نهایی و ابلاغ به استان‌ها در صحن جلسه آینده شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح خواهد شد.

اصلی‌ترین رکن این کار گروه، اشراف اعضای حقیقی و حقوقی در سه محور "هدایتی، نظارتی و حمایتی" در عرصه تبلیغات کشور است. در عرصه "هدایتی"، ریل گذاری و نگارش آیین نامه‌های اجرایی برای تحقق عینی سیاست‌ها و اصولی که در مصوبه سال ۱۳۸۸ آمده و چند موضوع  اولویت دار از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدنظر قرار گرفته است که در رأس این اولویت ها: قواعد نوشتاری و حضور سلبریتی‌ها در تبلیغات محیطی ، ابعاد تابلو‌های واحد‌های صنفی و اداری و نیز ساماندهی تبلیغات محیطی در فضا‌های مشمول و غیر مشمول موجود نظیر: جایگاه‌های سوخت دارای اولویت است. در عرصه "نظارتی" با اتصال به سامانه جامع استعلام تبلیغات محیطی، طرح رصد و پایش در دستور کار این کارگروه است.
در عرصه "حمایتی "با رویکرد حمایتی، آموزشی و توسعه بخشی و فعالیت فرهنگی انجام می‌شود

بر اساس مصوبه جلسه ۱۹۸ مورخ ۲۷/۱۱/۱۳۸۸ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان "سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی" و به منظور ساماندهی و بهینه سازی جریان اطلاع رسانی، حفظ و تقویت ارزش‌های ملی و انقلابی و رونق اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی و تشویق به صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف صحیح از طریق تبلیغات محیطی، پنجمین جلسه کار گروه سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی در دوره یازدهم فعالیت شورای فرهنگ عمومی، به ریاست سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، رضا یعقوبی مدیرکل دبیرخانه و اعضا در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی تشکیل شد.