کد خبر:22004   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 24 بهمن سال 1401 ساعت 10:38:0

واقعی‌ترین دموکراسی جهانی، جمهوری اسلامی است

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جهانی که همه‌ی کشورها بر نظام دموکراسی و جمهوری استوار است؛ واقعی‌ترین دموکراسی جهانی، جمهوری اسلامی است. این جمهوری اسلامی است که در تمام جهان نمونه‌ی دیگری ندارد. اگر این انقلاب اسلامی، انقلابی عادی و مادی بود، قطعا هزار بار سقوط کرده بود.


 بیست و یکمین دوره آموزشی-تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور باحضور جمعی از فعالین دانشجویی دفاتر این اتحادیه در تالار قدس حرم مطهر رضوی شروع به کار کرد.
معین رضیئی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در افتتاحیه اردوی تشکیلاتی جهاد اکبر با اشاره به شعار این دوره گفت: شعار جهاد اکبر امسال «نقش آفرینی دانشجوی آرمان‌خواه، احیای حکمرانی عالمانه، تحقق همدلی ملی» است. در دو سال اخیر به ویژه شرایط پیش بینی نشده‌ی چهار ماه اخیر که در سطح دانشگاه‌ها تجربه کردیم؛ لازم بود در شعار جهاد اکبر امسال وجه سیاسی را در نظر بگیریم. بخش اول این شعار مربوط به فضای دانشگاه‌ها هست. وقتی که دانشجو را با صفت آرمان‌خواهی خطاب می‌کنیم دلیل واضح و مشخصی دارد. در اتفاقات اخیر اصل مقدسات ما مورد توهین قرار گرفت.
رضیئی افزود: خیلی از افرادی که منصوب به جمهوری اسلامی بودند و تمام حیات سیاسی و ماهیت‌شان با جمهوری اسلامی مشخص می‌شد‌. این افراد حاضر نبودند که در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند و صحبت کنند و از نظام جمهوری اسلامی دفاع کنند؛ حتی بهانه آوردند. این آرمان‌خواهی و آرمان‌گرایی دانشجویان بود که در سخت‌ترین روزها پای نظام باقی ماند و توانست به اندازه وسع خودش از نظام اسلامی دفاع کند. این آرمان‌خواهی در آینده هم ادامه دارد. به ویژه اینکه موتور متحرک و پیش‌برنده‌ ما و تنها وجه تمایزمان با دانشجویانی که صرفا در دانشگاه‌ها درس می‌خوانند و ابعادی دیگر در دوران دانشجویی خود ندارند؛ همین آرمان‌خواهی است.

حکمرانی عالمانه حلقه مفقوده در مجموعه‌های دولتی
رضیئی افزود: مسئله دوم ناظر به احیای حکمرانی عالمانه است که مطرح کردیم. حکمرانی عالمانه کلید واژه‌ای است که در سال‌های اخیر بارها در نشست‌های مختلف و تریبون‌ها از آن استفاده کردیم. حکمرانی عالمانه همچنان حلقه مفقوده‌ای در نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت در ابعاد مختلف، چه در مجلس و دولت، چه در قوه قضائیه هست. این نبود حکمرانی عالمانه باعث می‌شود ما با چالش‌هایی در سطح کشور رو به رو شویم که بعد از اتمام آن به فکر راه حل بیفتیم و مصادیق آن هم بسیار است. خلا این حکمرانی عالمانه و این بخش مفقوده را حس کردیم و امسال بر آن تأکید بیشتری کردیم.
دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: در بخش آخر به شعار همدلی ملی رسیدیم که ضرورتش برای کسی پوشیده نیست. در آخرین دیدار رهبری با افسران و همافران ارتش، ایشان اصلی‌ترین کلید واژه‌ای که مطرح کردند؛ اتحاد و همدلی ملی بوده است. با رفتارها و کلید واژه‌های مختلف به این همدلی ملی هجمه وارد شد که در سطح دانشگاه‌ها دوقطبی‌های کاذبی ایجاد شد. در سطح جامعه هم پدیده‌هایی مثل گشت ارشاد و رفتارهای نیروی انتظامی و… بوده است. یک بخشی از این پدیده‌ها و رفتارها ممکن است این همدلی ملی را ازبین ببرد.
معین رضیئی در پایان گفت: ما به وعده الهی ایمان و اعتقاد داریم که جمهوری اسلامی پایه‌گذار حکومت اسلامی در زمین می‌شود؛ همانطور که در سوره قصص خداوند وعده داده است. با این وجود اگر جمهوری اسلامی با چالش‌ها و مشکلات‌های بسیارش کنار بیاید، به خاطر این همدلی ملی است. بالعکس اگر در این راه ضربه بخورد از این همدلی ملی است که به هر نحوی، ممکن است از بین برود. این موضوع می‌تواند ناشی از رفتار غلط مسئولین یا رفتار غلط ما در سطح جامعه باشد. در این موقعیت این همدلی ملی شرط لازم برای عبور از مشکلات و چالش‌های کنونی است. جهاد اکبر می‌تواند سرآغازی برای فعالیت‌ها و مطالبات جدی‌تر در سطح کلان باشد و کارهای مفیدتری در سطح کشور انجام گیرد.

دانشجو در فضای مجازی تحت تأثیر جنگ رسانه‌ای دروغین قرار نگیرد
دانشجویان در روز اول این دوره آموزشی تشکیلاتی میزبان حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند. رحیم پور ازغدی در بیست و یکمین اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر گفت: دانشجوی مسلمان و مومن رسالتی دارد که بر اساس آن باید اشکالات جامعه‌ی اسلامی خود را از نظر علمی دقیق بررسی کند و آن‌ها را برطرف نماید. دانشجوی مسلمان باید خود را از نظر دانش تاریخی، سیاسی و مذهبی سریع‌تر از دشمن تقویت نماید تا در عرصه‌ی انقلاب شکست نخورد. اگر این انقلاب شکست بخورد، تقصیر دانشجوی ناکارآمد است. وظیفه‌ای که دانشجوی دهه‌ی پنجم بر عهده‌اش هست؛ بسیار سخت و پیچیده است.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: دانشجو در فضای مجازی باید حضور داشته باشد؛ اما تحت تأثیر جنگ رسانه‌ای دروغین قرار نگیرد. این انقلاب نقاط ضعف و قوتی دارد که دانشجویان متعهد و انقلابی می‌توانند آن را حل و یا در مسیر درست از آن‌ها استفاده کنند. نقاط ضعف انقلاب اسلامی در مدیریت سازمانی و مناسبات اجتماعی بیشتر بروز پیدا می‌کند. جوان هدفمند انقلابی نقاط مثبت را باید حفظ و تقویت کند و هم‌چنین اشکالات را با روش علمی مناسبی برطرف نماید.

ساخت تمدن اسلامی بر عهده دانشجو است
وی ادامه داد: تمدنی که بر اساس اسلام شکل خواهد گرفت؛ بخش اعظم آن بر عهده‌ی دانشجوی جوان مسلمان است. ابتدا دانشجو در راه نظام‌سازی باید قدم بردارد و سپس برای پیشرفت و توسعه‌ی اقتصاد و سیاست از منظر دینی کوشش کند. در این گذرگاه پر پیچ و خم علاوه بر عقل و تجربه از اخلاق و حقوق نیز بهره گیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشجوی مسلمان در مسیر حرکت خود افزون بر دنیا‌سازی به آخرت باوری خود توجه نماید. جوان متعهد دغدغه‌مند برای تعمیق مطالعات فکری و دینی خود باید تلاش وافری داشته باشد تا بتواند خود را در این مسیر محفاظت نماید.
روح تربیت دینی در فضای دانشجویی
حسن رحیم پور ازغدی افزود: مهم‌ترین وظیفه‌ای که بر عهده‌ی دانشجوی مادر است؛ تربیت فرزند تمدن‌ساز مذهبی است. خانواده‌ی اسلامی خانواده‌ای است که در آن روح توکل، تقوا و اخلاق مداری توسط والدین در محل خانه موج می‌زند. این خانواده در مسائل مختلفی که برایش پیش می‌آید؛ بر اساس باورها و ارزش‌هایش رفتار می‌کند و حتی در سخت‌ترین شرایط هم رشد و تکامل را در خود به وجود می‌آورد.
وی بیان داشت: خانواده‌ی سکولار خانواده‌ای است که مسائل اعتقادی و ارزشی در آن جایی ندارد و به سبب آن رشد هم اتفاق نمی‌افتد. نگاه این خانواده بر شهوت استوار است و مبدأ آن هم از برهنگی آغاز شد. این سیری که در راستای اهداف بی‌ارزش در کشورهای غربی ایجاد شد؛ برای نابود ساختن جایگاه خانواده و بی‌ارزش کردن آن در جامعه‌ی اسلامی بود. رشد و تکاملی که در ازدواج برای زن و مرد صورت می‌گیرد؛ هیچ‌گاه یک انسان مجرد به آن تکامل نمی‌رسد.
حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: در جهانی که همه‌ی کشورها بر نظام دموکراسی و جمهوری استوار است؛ واقعی‌ترین دموکراسی جهانی، جمهوری اسلامی است. این جمهوری اسلامی است که در تمام جهان نمونه‌ی دیگری ندارد. اگر این انقلاب اسلامی، انقلابی عادی و مادی بود، قطعا هزار بار سقوط کرده بود. امام خمینی(ره) در سطح جهانی کاری کرد که خدا و اسلام را در بطن و متن زندگی مردم آورد. خدایی را برای مردم تعریف کرد که حقیقی و واقعی بود. ایشان معتقد بودند که انقلاب را خدا ایجاد کرد نه خودشان. امام می‌گفت: “از وقتی که خدا را محور و هدف قرار دادید؛ قوی و پیروز شدید.”