کد خبر:21778   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 13 دی سال 1401 ساعت 15:3:0

مساجد پایگاه اصلی جهاد تبیین هستند

حجت الاسلام قمی در نشست با اعضای هیئت مدیره بنیاد هدایت با بیان اینکه «مساجد» پایگاه اصلی «جهاد تبیین» هستند گفت: باید سهم مردم از بهره مندی خدمات مسجد و امامان محله، افزایش یابد.


حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در «نشست هیئت مدیره بنیاد هدایت» که با حضور تمامی اعضا در سالن اجتماعات حوزه ریاست ساختمان شهید شیرازی برگزار شد اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا ارتباط عمیق‌تری بین «مسجد» و «هیئت» برای حل مشکلات مردم فراهم شود چرا که اگر شاهد حل همه کارها با مشارکت مساجد باشیم، بی شک؛ خروجی بهتری خواهیم داشت.

وی خطاب به اعضای هیئت مدیره بنیاد هدایت گفت: ما باید نسبت به مسئولیت‌هایی که بر دوش داریم، بسیار سخت گیر باشیم و همواره کارهای خود را ارزیابی کنیم. به عنوان مثال اگر قرار است در بحث جهاد تبیین کاری انجام دهیم باید دقت کنیم تا این کارها مثمر ثمر باشند.

به گفته رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، «مساجد» پایگاه اصلی «جهاد تبیین» محسوب می‌شوند و باید سهم مردم از بهره‌مند شدن خدمات مساجد و امامان محله، افزایش یابد.

وی با اشاره به هجمه گسترده دشمن نسبت به جبهه انقلاب اسلامی، از تمام مدیران تبلیغات اسلامی خواست، حل مشکلات مردم را با جدیت و با سرعت بیشتری انجام دهند تا مردم طعم شیرین کارهای انجام شده را زودتر احساس کنند.
در ادامه نیز، حجت‌الاسلام رضا غلامی، قائم مقام بنیاد هدایت به عملکرد سه ساله بنیاد هدایت در مسیر رشد فعالیت‌های مساجد و شناسایی ۳۰ هزار امام جماعت اشاره و عنوان کرد: شعار ما در «بنیاد هدایت» تعالی امامت و توانمندسازی، شبکه‌سازی و روند گفتمان‌سازی در این مسیر است، شعاری که اساساً در مساجد رقم خورده و کار اصلی ما نیز در آن‌جا آغاز شده و شکل گرفته‌است.
وی با بیان اینکه وضعیت فعلی میدان و شبکه‌ای که در قالب امامان روستا در ماه مبارک شکل گرفت، اذعان داشت: دوستان ما در چند گروه مختلف در نقاط تبلیغی امامان روستا حضور پیدا کردند و بر اساس دستور عملی که از پیش تعیین شده بود، شروع به آسیب شناسی کردند، که سی و چهار هزار چهل و سه امام در این عملیات ارزیابی شدند. البته توجیه ستاد استانی و شهرستانی از مهمترین فعالیت‌های بنیاد هدایت به شمار می‌رود لذا به همین منظور، نشست‌های مختلفی از جمله «نشست شهید خرسند» را برگزار کردیم و در آن از هر استان دو مدیر شهرستان، معاون فرهنگی و دو امام روستا را دعوت کردیم و خوشبختانه در ۱۵ استان این نشست‌ها برگزار شد.
قائم مقام بنیاد هدایت با اشاره به دیگر فعالیت‌های این بنیاد از جمله عملیات «شهید گمنام» و «شناسایی امامان محله» گفت: مدیر بنیاد هدایت، در راستای همین عملیات‌ها، شهر به شهر با مدیران شهرستان‌های مختلف به گفتگو نشست و پس از آن نشست‌های تخصصی با مدیران شهرستان‌ها و مدیران ستادی در مرداد ۹۸ رقم خورد. یکی دیگر از کارهای ما در همان سال، نشست شهید اندرزگو بود که با حضور کارشناسانی که در حوزه امامت فعال بودند در مشهد مقدس برگزار شد.
حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در افتتاحیه طرح «امام محله» گفت: طرح «امام محله» در بهمن ماه سال ۹۸ به صورت رسمی آغاز شد و برای اینکه چگونگی ارتباط «شبکه میدانی» با «امام محله» را رقم بزنیم، نشست «شهید ذوالفقاری» را در دو دوره با حضور مدیران کل ۱۵ استان در شهر مقدس قم برگزار کردیم و هر آنچه را که یک مدیر شهرستان لازم است در تعالی شبکه امامت انجام دهد را تشریح و تبیین کردیم.
وی به مهمترین عملکرد بنیاد هدایت در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و یادآور شد: عملیات مرحوم خسروی یکی از فعالیت‌های موفق ما در این سال بود که باعث شناسایی ۱۰۰۰ امام محله شدیم و پس از آن در ماه مبارک رمضان با آن‌ها به گفتگو نشستیم و در راستای همین شناسایی هم موفق به اجرای عملیات «محله حسینی» شدیم تا به صورت جدی‌تر به مسائل و تعظیم شعائر حسینی بپردازیم.

قائم مقام بنیاد هدایت عنوان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های ما در سال ۱۳۹۹ ایجاد «شبکه راهیاری» بود، کاری که اولین نشست آن با عنوان «شهید فهمیده» در تهران برگزار شد و در همین راستا نیز شبکه‌ای ۴۵۰ نفری برای راهبری آن شکل گرفت تا وظیفه تعالی شبکه امامت را برعهده بگیرند. این در حالی است که ما در همان سال از ۱۳ آبان تا ۱۳ دی «عملیات حاج‌قاسم» را ویژه شهادت این شهید والامقام داشتیم و با همین شبکه امامان این عملیات را اجرا کردیم. در آذر ماه همان سال نیز دومین نشست شبکه راهیاری رقم خورد و در بهمن ماه نیز سومین نشست آن را با عنوان «شهید زینعلی» در خوزستان برگزار کردیم و همکاران ما در آن سفر با گفت‌وگوی چهره‌به چهره‌ای که با امامان داشتند، اولین تجربه‌نگاری را آغاز و آن را ثبت کردند.
۵۷۹ مساله از سوی کنشگران در محلات ثبت و ۹ هزار و ۱۹۵ مسئله از آن نیز در میدان حل شد
حجت‌الاسلام غلامی گفت: مهمترین اقداماتی که در سال ۱۴۰۰ انجام شده، نشست گفتمان انقلاب بود که هدفش توجیه شبکه راهیاری برای راه‌اندازی طرح «مهرواره محله همدل» بود، که تلاش کردیم در این مهرواره از ظرفیت‌های محله برای حل مشکلات محلات بهره‌مند شویم که یکی از آن‌ها پویش دعوت به انتخابات بود که با مشارکت مساجد انجام شد.
قائم مقام بنیاد هدایت همچنین از برگزاری «نمایشگاه استانی مهرواره همدل، نشست تخصصی امامان در رامسر و مشهد و برگزاری نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز، ذیل برنامه «کوثر هدایت» به عنوان دیگر برنامه‌های اجرا شده در بنیاد هدایت در سال ۱۴۰۰ خبر داد.
وی با اشاره به مهرواره همدل تصریح کرد: مهرواره همدل از اتفاقات مبارک سال ۱۴۰۰ بود که بر اساس شعار رهبری مبنی بر حل مشکلات مردم از سوی محلات شکل گرفت و ۵۷ هزار و ۵۷۹ مساله از سوی کنشگران در محلات ثبت و ۹ هزار و ۱۹۵ مسئله از آن نیز در میدان حل شد.
حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۰ مرداد سال ۱۴۰۰ در خصوص نهضت مواسات، تشریح کرد: در راستای تحقق سخنان رهبری نیز «نشست شهید بیازی‌زاده» رقم خورد و مطالبه حضرت آقا توسط مدیرانی از استان‌هایی همچون «کرمان، فارس، قم، تبریز، مازندران خراسان شمالی و خوزستان» مورد بررسی قرار گرفت و الگوی حل مسئله در این نقاط نیز به اشتراک گذاشته شد و بر این اعتقاد بودیم که نهضت مواسات فقط ارائه بسته معیشتی نیست بلکه حل مسائل مردم است.
قائم مقام بنیاد هدایت عنوان کرد: یکی از کارهایی که در دل مهرواره اوج و نهضت مواسات شکل گرفت، آمایش مساجد بود که در آن، تمامی اطلاعات مساجد، امامان و فعالیت‌های مساجد تعیین، احصا و تحلیل وضعیت شد. این درحالی است که بیش از ۱۱ هزار مسجد پای کار آمدند که سهم اهل سنت بیش از ۱۰۰۰ مسجد بود که به پیام رهبر انقلاب، لبیک گفته بودند.
وی همچنین از برگزاری نمایشگاه مسجد جامع پرداز در سال ۱۴۰۰ و از ده هزار نفر ساعت کار مطالعاتی برای این منظور، ۸ هزار بازدید کننده و ۶۰ نشست هم اندیشی پیرامون این نمایشگاه خبر داد.
در ادامه نیز، حجت الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در سخنان کوتاهی اظهار داشت: معتقدم مهمترین پایگاهی که می‌تواند نظام فکری انقلاب اسلامی را نمایندگی کند مساجد هستند لذا احیای مسجد باید به معنای احیای امامان محله باشد و اگر این امر رقم بخورد حتماً شاهد حل بیشتر مشکلات مردم خواهیم بود.
وی از آغاز کارگروهی بین هیئات و مساجد خبر داد که تلاش می‌کند پیوند دهنده بین مساجد و هیئات باشند.
در پایان این نشست، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از تلاش‌های محمد روح الامینی، مشاور رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و مجدالدین معلمی، مدیرعامل بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی تقدیر کرد و حجج اسلام حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، محمد مهدی تجریشی، قائم مقام معاون فضای مجازی صدا و سیما، غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و سردار حیدر بابا احمدی، فرمانده بسیج مساجد و محلات کشور به‌عنوان اعضای جدید هیئت مدیره بنیاد هدایت معرفی شدند.