کد خبر:21764   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 11 دی سال 1401 ساعت 12:45:0

باید تلاش خود را برای افزایش امید در جوانان به کار گیریم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر به کارگیری تلاش برای افزایش امید در جوانان تأکید کرد.


محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و دومین اجلاس شورای دانشگاه آزاد اسلامی در واحد یزد در حال برگزاری است، گفت: استان یزد ترکیبی از دارالعلم و دارالعباد و دارای ویژگی‌هایی خاص و قابل تأمل است؛ البته هریک از استان‌های کشور دارای فرهنگی غنی هستند و این فرهنگ توانسته ایران اسلامی را مقاوم نگه دارد.
وی با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: سیزدهم دی ۱۳۹۸ از لحاظ تاریخی و حتی از منظر تاریخ علم، نقطه عطف است. اکنون در نزاع تمدنی قرار داریم و در مقابل مکتب فکری امام خمینی (ره) و مکتب حاج قاسم سلیمانی - که نشأت گرفته از همان مکتب امام (ره) است - مکتب غربی قرار دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه به سه مولفه خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اشاره و تأکید کرده‌اند که این مسیر راهی برای آینده است. در این مسیر، خودسازی امام (ره) منجر به ایجاد مکتب امام خمینی (ره) شد که نتیجه آن جامعه‌پردازی و انقلاب اسلامی است که ان‌شاءالله با تمدن‌سازی، به تمدن نوین اسلامی ختم خواهد شد.
طهرانچی خاطرنشان کرد: پایه مکتب حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس گذاشته شد و امثال ایشان، نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی (ره) هستند به طوری که مقام معظم رهبری درباره سردار سلیمانی فرمودند آمریکایی‌ها کسی را که سرشناس‌ترین و قوی‌ترین فرمانده‌ مبارزه‌ با تروریسم بود ترور کردند، شهید سلیمانی یک مکتب شد یا یک مکتب بود و در مورد این مکتب. اگر بخواهیم آن چیزی را که اسمش را می‌گذاریم «مکتب سلیمانی»، در یکی دو جمله‌ کوتاه تبیین کنیم، باید بگوییم این مکتب عبارت است از «صدق» و «اخلاص». این دو کلمه درواقع عنوان و نماد و نمایه‌ مکتب سلیمانی است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: شهید سلیمانی را می‌توان معنای واقعی «أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ» دانست که صدق و اخلاص، ایشان را به حیات طیبه رساند که امروز زنده بودن ایشان با همه وجود درک می‌کنیم.
طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامه ۵۳ نهج البلاغه گفت: نظام مردم‌سالاری دینی دارای دو وجهه مردم و مدیریت است و براساس این نامه امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه «الْوُلاَةِ اسْتِقَامَةُ الْعَدْلِ فِی الْبِلاَدِ، وَظُهُورُ مَوَدَّةِ الرَّعِیَّةِ» دو رکن مهم در نظام مردم‌سالاری دینی است. به همین دلیل در حوادث اخیر شاهد بودیم که دشمن مودت مردم را نشانه گرفت و به دنبال قطع ارتباط بین مردم و حاکمیت بود.
وی با اشاره به کتاب «فراسوی اسپوتنیک» که مروری بر سیاست‌های علمی آمریکا در قرن بیست‌ویکم است، تصریح کرد: پروفسور نیل در این کتاب، حادثه یازدهم سپتامبر 2001 را نقطه عطفی می‌داند که تا سوم ژانویه ۲۰۱۹ (سیزدهم دی ۱۳۹۸ و شهادت حاج قاسم سلیمانی) ادامه داشت. واقعیت این است که ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۸۹ و با پایان جنگ سرد، دوره علم برای دفاع را آغاز کرد و این دوره تا سال ۲۰۰۱ ادامه داشت، اما پس از حمله به برج دوقلو آمریکا، رویکرد این کشور از علم برای دفاع به جنگ جهانی علیه تروریسم تغییر کرد که این سیاست منجر به شهادت فرمانده مبارزه با تروریسم حاج قاسم سلیمانی شد. با نخ‌نما شدن این سیاست آمریکا، دوره علم برای امنیت آغاز شد که ماحصل آن پاندمی کرونا و کشتار بیش از 7 میلیون نفر از مردم جهان شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: آمریکا برای اجرایی کردن سیاست‌های خود در قالب جنگ جهانی با تروریسم در مرحله اول باید تروریسم را توسعه می‌داد تا بتواند به این سیاست برسد. به همین دلیل به صورت دولتی در منطقه ما اقدام به تولید تروریسم کرد و پس از آن مدعی شد که در مقطعی قرار دارد که تلاش می‌کند با استفاده از توانایی‌های علمی و فناورانه خود، تهدیدات تروریسم را کاهش دهد.
طهرانچی ادامه داد: در چنین شرایط حاکم بر جهان، مقام معظم رهبری همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و بحث تقابل دوگانه اسلام و استکبار را به عنوان پدیده برجسته جهان معاصر مطرح کردند. ایشان در این بیانیه ۷ راهبرد و توصیه را ارائه کردند که از «علم و پژوهش» آغاز شده و به «سبک زندگی» می‌انجامد. «اخلاق و معنویت»، «اقتصاد»، «عدالت و مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی»، «عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن»، دیگر گام‌هایی است که در این بیانیه مطرح شده است.
عضو  هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اکنون شاهد دعوای تمدنی و سبک زندگی غربی هستیم، گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند «دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست‌ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد.» اهمیت این موضوع می‌طلبد که دانشگاهیان در این مسیر با احساس مسئولیت بیشتری حرکت کنند.
طهرانچی با بیان اینکه اکنون دعوای حیات طیبه علم و تمدن جهانی مطرح است، اظهار کرد: مقام معظم فرمودند که زندگی، جهادی همه جانبه و هوشمندانه می‌طلبد. ایشان تأکید کرده‌اند که یکی از چیزهایی که حیات طیبه را تأمین می‌کند، پیش‌رانی در علم و تمدن جهانی است. مقام معظم رهبری فرمودند که هدف دشمنان ملت ایران این است که نگذارند این کشور و این ملت به جایگاه شایسته خودش، آن جایگاه تمدنی برسد. ایشان همچنین در دیدار با نخبگان علمی جوان تأکید کردند که دشمن به دنبال ایجاد یأس در نیروهای جوان کشور است. بنابراین همه ما در هر جایگاهی که هستیم، باید همه تلاش خود را برای افزایش امید در جوانان به کار گیریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور گفت: در این مدت شاهد حمله به ارکان فرهنگی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی برای رسیدن به وادادگی فرهنگی با هدف بی‌عملی درمقابل کشف حجاب و روابط ناهنجار در محیط عمومی بودیم. این موضوع، لزوم توجه به تربیت اجتماعی در محیط دانشگاه را می‌طلبد که در این مسیر علاوه بر توجه به کارکرد کلاس و استاد، باید موضوعاتی همچون رعایت حق یادگیری و محیط امن آموزشی، اقناع سازی فکری و توجه به نقش فعال کلیه کنشگران در دانشگاه مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم با استفاده از ادبیات مناسب، مؤثر و معطوف به نتیجه در تعلیم و تربیت اجتماعی نقش‌آفرین باشیم.

* سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی؛ نقشه راه مدیران دانشگاه 
طهرانچی در بخش دیگری از سخنرانی خود، به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نقشه راه مدیران دانشگاه اشاره کرد و گفت: براساس این سند؛ دانشگاه آزاد اسلامی در سه حوزه مهم اقتصادی، اجتماعی و نوآورانه باید توجه به تحصیل و توانمندسازی منطبق بر زیست بوم، اشتغال دانش بنیان، مهندسی فرهنگی، رفتارسازی اجتماعی، ایده‌آرایی، مهارت‌های جدید و دانش فنی نوآورانه را در دستورکار قرار دهد.
عضو  هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به چرخش تحول‌آفرین از ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی به اجتماعی تربیتی، فرهنگی و هویتی ارزش‌مدار، درون‌زا، پویا، اثربخش و مقوم وحدت ملی، انسجام‌بخش فرهنگی و اجتماعی و امیدآفرین با تکیه بر نقش اقطاب اثرگذار مانند معلم، استاد، مدیریت، خانواده، محیط‌های رفاقتی و جامعه اشاره کرد و افزود: برای این چرخش تحول‌آفرین، بسته‌های کاری «ارتقای تربیت اخلاقی، فرهنگی و هویتی»، «ارتقای بینش تمدنی، روحیه انقلابی، تعلق به آرمان‌های انقلاب و هویت ایرانی اسلامی»، «نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و خانواده‌محوری»، «رواج سبک زندگی ایرانی اسلامی و روحیه قناعت و سختکوشی»، «ارتقای قانون‌مداری، خردورزی، اعتمادبه‌نفس و روحیه ایثار و جهاد» و... در نظر گرفته شده است.