کد خبر:21618   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 13 آذر سال 1401 ساعت 10:35:0

استفاده از ۳۰۰ هیات علمی نخبه در اتاق‌های فکر وزارت علوم

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص تشکیل اتاق‌های فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در وزارت علوم ۱۶ اتاق فکر تشکیل شده و اخیرا نیز در رابطه با امور بانوان اتاق فکر جدیدی شکل گرفته است. در این اتاق فکرها از حدود ۳۰۰ هیات علمی نخبه استفاده شده است.


«علی خیرالدین» معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص بازبینی آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که به تازگی توسط وزیر علوم مطرح شده است، اظهار کرد: ما فعلا روی این طرح کار می‌کنیم و در حال پیگیری اجرای آن هستیم. 
او در مورد لزوم چنین بازبینی گفت: روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری باید با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. این روسا با هم تقابل ندارند، بلکه لازم است تعامل بین آن‌ها بیش از گذشته شود. 
معاون وزیر ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما در راستای تحقق چنین هدفی این است که در بازبینی آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، مصوب کنیم که رئیس پارک‌ها عضو هیات ممیزه و شورای دانشگاه‌ها شوند و از سمت دیگر رئیس دانشگاه‌ها عضو شورای پارک‌های علم و فناوری شوند. 
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در خصوص کارکرد این حضور متقابل عنوان کرد: وقتی چنین بستری فراهم شود طبیعتا موثر است و تبادل دیدگاه صورت می‌گیرد. گاهی اوقات مباحثی که در هیات ممیزه مطرح می‌شود، در حوزه فناوری نیست و می‌خواهیم کاری کنیم که حوزه فناوری در هیات ممیزه هم دیده شود. 
او افزود: طرح دستیار فناوری پارک‌های علم و فناوری نیز موجب می‌شود، بین دانشجوها و دانشگاه‌ها با بخش صنعت تعامل ایجاد شود و این موضوع تعاملی برای ما اهمیت زیادی دارد. 
در ادامه خیرالدین در مورد دوره پسادکتری فناوری و پیگیری این دوره در معاون فناوری وزارت علوم نیز بیان کرد: پسادکتری فناوری مربوط به همه رشته‌هایی است که بتوانند در صنعت یا شرکت‌های دانش بنیان این رشته را پذیرش کنند و ما نیز همه رشته‌هایی که چنین ویژگی داشته باشند را می‌توانیم برای پسادکتری پوشش بدهیم.
خیرالدین در ادامه درخصوص تشکیل اتاق‌های فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در وزارت علوم ۱۶ اتاق فکر تشکیل شده و اخیرا نیز در رابطه با امور بانوان اتاق فکری جدید شکل گرفته است. 
او اضافه کرد: در این اتاق فکرها از حدود ۳۰۰ هیات علمی نخبه استفاده شده و از دیدگاه‌های آن‌ها استفاده می‌شود و دستاوردهای این اتاق فکر در قالب کتاب چاپ خواهد شد. ماحصل این اتاق فکرها را به دستگاه‌ها و معاونت‌های ذیربط در وزارت علوم اعلام خواهیم کرد تا از این نتایج بهره‌مند شود. 
او در مورد پرکارترین اتاق فکر بیان کرد: اتاق فکر تحول علوم انسانی و سیاستگذاری فناوری پرکارترین و فعال‌ترین اتاق فکر است که مستقیما خودمان با آن‌ها کار می‌کنیم و واقعا فعال عمل می‌کنند.