به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با روسای دانشکدهها و اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی گفت: با جهل نمیتوان مسائل را حل کرد، جهل باعث میشود موانع بیشتر شود، علم ارزشافزوده ایجاد میکند و پیشرفت یک امر دانش بنیان است
وی با اشاره به تفکر انتقادی بیان کرد: تفکرات انتقادی در دنیا متفاوت است؛ برخی از نحلههای فکری، تفکر انتقادی را به سمت حل مسئله سوق میدهند و در نگاه انتقادی نگاه روشمندی را در پیش میگیرند تا بین هدف، استدلال و نتیجه رابطه برقرار کنند. ما در ایران تفکر انتقادی را به عنوان تلخ گویی و طرح مسئله بدون حل آن در پیش گرفتهایم یا مسائلی را دنبال کردهایم که با زمینههای فرهنگی و اجتماعی ایران تطبیق نداشته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ریشههای علوم انسانی را میتوان در حکمت و فلسفه اسلامی ایرانی پیدا کرد؛ و حوزههای اندیشهای متفاوتی در ایران داریم که از این ریشهها تغذیه میکنند؛ دوره قبل از اسلام در ایران پر از حکمتها و فیلسوفان بزرگ بود، پس از ورود اسلام نیز نقاط اوج زیادی در حوزه فلسفه و حوزههای اندیشه سیاسی و حکمرانی و مدیریت اجتماعی داشتیم.
دکتر عاملی با اشاره به تفکر انتقادی بیان کرد: تفکرات انتقادی در دنیا متفاوت است؛ برخی از نحلههای فکری، تفکر انتقادی را به سمت حل مسئله سوق میدهند و در نگاه انتقادی نگاه روشمندی را در پیش میگیرند تا بین هدف، استدلال و نتیجه رابطه برقرار کنند. ما در ایران تفکر انتقادی را به عنوان تلخ گویی و طرح مسئله بدون حل آن در پیش گرفتهایم یا مسائلی را دنبال کردهایم که با زمینههای فرهنگی و اجتماعی ایران تطبیق نداشته است.
دکتر عاملی با بیان اینکه برخی از فناوریها مهم و بزرگ به فیلسوفان و دانشمندان شرق برمیگردد گفت: پس از چند سده هماکنون از الگوریتم سخن گفته میشود، در صورتی که الگوریتم ابتکار «خوارزمی» ریاضیدان، ستاره شناس و فیلسوف بزرگ ایرانی در قرن سوم هجری است. الگوریتم امروز در دنیای فناوری به موجود زندهای تعبیر میشود که رفت و برگشت و بازخورد در فرایند نرم افزاری را تامین میکند و قرن را به قرون الگوریتم نامگذاری کرده است. این بدین معناست که پایه نرم افزاری فناوریهای نوین متعلق به دانشمند بزرگ ایرانی خوارزمی است.
وی اضافه کرد: ما ریشه عمیقی داریم ولی در بخشی از علوم انسانی کپیسازی صورت کردهایم و حتما نیازمند نوآوریهای اندیشمند ایرانی هستیم. اگر بپذیریم علوم انسانی ناظر به مسائل اجتماعی بومی است، علوم انسانی غرب ناظر به مسائل اجتماعی غرب است و مسائل اجتماعی آنها را حل میکند. بنابراین وقتی میخواهیم آنها را پیاده سازی کنیم حداقل باید ملاحظات بومی را در دستور کار قرار دهیم. حتما علم بعد فراسرزمینی دارد و ظرفیت همه علوم جهان متعلق به همگان است ولی مسئله تناسب بین موضوع و حکم و متن و زمینه است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سابقه تاریخی ژاپن جدید ادامه داد: میجی که پایهگذار ژاپن جدید است وقتی به حکومت رسید دو شعار داشت: شعار اول باز کردن دروازههای ژاپن به سمت جهان و شعار دوم بومی سازی بود، چرا که ژاپنیها بسیار سختگیرانه نظریات جدید را می پذیرند و با نگاهی نقادانه و عمیق سعی میکنند که آن نظریه را به کرنش در آورند تا در بستر اجتماعی خودشان آن را دنبال کنند.
دکتر عاملی با بیان اینکه برخی از فناوریها مهم و بزرگ به فیلسوفان و دانشمندان شرق برمیگردد گفت: پس از چند سده هماکنون از الگوریتم سخن گفته میشود، در صورتی که الگوریتم ابتکار «خوارزمی» ریاضیدان، ستاره شناس و فیلسوف بزرگ ایرانی در قرن سوم هجری است. الگوریتم امروز در دنیای فناوری به موجود زندهای تعبیر میشود که رفت و برگشت و بازخورد در فرایند نرم افزاری را تامین میکند و قرن را به قرون الگوریتم نامگذاری کرده است. این بدین معناست که پایه نرم افزاری فناوریهای نوین متعلق به دانشمند بزرگ ایرانی خوارزمی است.
دکتر عاملی بیان کرد: چهار دهه است که به دلیل تنوع مسائل اجتماعی و عوامل مداخله کننده در پدیدههای اجتماعی بحث دانش یک پارچه به عنوان یک راهکار اعلام میشود. نگاه یکپارچه نیازمند نگرش بین رشته و چند رشته و البته فرارشته است. نگاه رشتهای اگر چه عمیق است ولی افق نگاه و دید کوتاهی دارد چرا که زوایایی از موضوع باز و زوایایی بسته میماند. اما دانش یک پارچه همه چیز را به هم وصل میکند و نگاه بینرشتهای را در نظر میگیرد. این کار مشکلی است و جزء دانشهای پیچیده و چند عاملی محسوب میشود. در این زمینه غربیها هنوز نمیدانند چگونه دانشهای مختلف را به یکدیگر متصل کنند.
وی با تاکید بر الهام گرفتن از هستی گفت: فناوری در نقطه اوج خود از قواعد هستی رمزگشایی میکند در بایومیمیتیک میگویند اگر از هستی الهام بگیرید تا دانش کم خطاتری داشته باشید. علوم تجربی در نقطه اوج خود میپذیرد که خطا میکند و ممکن است همین چیزی را که فهمیدهاند و یک قاعده علمی از آن استخراج شده است، بعدا آن را نقض کنند. ما هم در مکتب فکری خودمان این خطا پذیری را پذیرفتهایم؛ میگویند یک مجتهد ممکن است فتوایش درست یا غلط باشد. فناوری اکنون به انسان خیلی نزدیک شده، هوش مصنوعی به انسان نزدیک شده است، رباتها و اندرویدها نسل جدیدی به وجود آوردهاند که نه آنها ما را میفهمند نه ما آنها را میفهمیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: بخشی از نسل جدید نسل اپ (نرم افزارها) است؛ این امر باعث شده که خیلی سریع باشد و روحیه استقلالگرایی در آن قوی است، علاقه به تنهایی دارد، کم حوصله است، چراکه با یک کلیک هزاران فرایند را به یکباره انجام میدهند. یکی از مسائل نسل جدید کاهش جمعیت و خانوادهها تک فرزند است که یک نوع بچه سالاری و آماده کردن همه چیز برای فرزند است که توانمند نسلی را با مشکل و ابهام مواجه کرده است و نوعی بیتفاوتی نسبت به مسئولیت اجتماعی در این نسل دیده میشود. البته نسلی هوشمند و به لحاظ توان هوشی، قدرتمند و از سطح نوآوری برخوردار است که میتواند منشاء تحولات مهمی در جامعه شود.
وی افزود: شناخت وضعیت جامعه خیلی مهم است. پیدا کردن راه حل نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، باید توجه داشت در دیگری سازی، بخشی از جامعه بیرون میافتد، حتی برای گروه باطل هم باید برنامه داشت چرا که تعالیم اسلامی نیز اینگونه میگوید. بالاترین حق حق حیات است، برای حق زندگی همگان نیازمند نظام فرهنگی و تعلیم و تربیت متناسب هستیم. نظام تعلیم و تربیت مسئولیت ایجاد نظام تعلیم و تربیت اسلامی است که فرد و جامعه در آن متخلق به اخلاق اسلامی و برخوردار از ارزشهای اسلامی باشند. این امر در یک دوره تربیتی قابل تحقق است.
دکتر عاملی مطرح کرد: ما باور داریم که مقام معظم رهبری مرجع بزرگ فهم فرهنگ و مدلسازی برای رسیدن به وضعیت بهتر است،. بسیاری از نقاط مثبت کشور به خاطر رویکرد مقام معظم رهبری بوده است. در این ماجراها اگر جمهوری اسلامی ایران از قدرت نظامی برخوردار نبود بحث تجزیه ایران با رویکردی که به منطقه غرب آسیا و بقول خودشان خاورمیانه دارند اتفاق می افتاد. این کار راهبردی را ایشان شخصاً مدیریت کردند، امور نظامی مدیریت شخص رهبر معظم انقلاب و البته تلاش و تدبیر جامعه دفاعی و دانشگاهی کشور است. در این زمینه راهبردهای سیاسی و راهبردهای بین المللی، راهبردهای فناوری و علم و دانش و تولید ملی را ایشان مدیریت کردند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: بخشی از نسل جدید نسل اپ (نرم افزارها) است؛ این امر باعث شده که خیلی سریع باشد و روحیه استقلالگرایی در آن قوی است، علاقه به تنهایی دارد، کم حوصله است، چراکه با یک کلیک هزاران فرایند را به یکباره انجام میدهند. یکی از مسائل نسل جدید کاهش جمعیت و خانوادهها تک فرزند است که یک نوع بچه سالاری و آماده کردن همه چیز برای فرزند است که توانمند نسلی را با مشکل و ابهام مواجه کرده است و نوعی بیتفاوتی نسبت به مسئولیت اجتماعی در این نسل دیده میشود. البته نسلی هوشمند و به لحاظ توان هوشی، قدرتمند و از سطح نوآوری برخوردار است که میتواند منشاء تحولات مهمی در جامعه شود.
وی اضافه کرد: در بحران کرونا دیدیم که چقدر اروپا با بحران غذا مواجه شد، اما ما کمبود غذا پیدا نکردیم. مقام معظم رهبری در ملاقات با دولت در شهریور ماه بحث امنیت غذایی را مطرح کردند و بالاتر از امنیت غذایی بحث اقتدار غذایی را مطرح کردند ،غذا حوزه مهمی است. با اینکه در کشور ما اسراف غذا زیاد است، اما با کمبود غذا روبرو نشدیم، رسیدن به خودکفایی در تولید مواد غذایی، پیشرفت همه جانبه نیاز دارد که در نقطه رشد و تعالی آن هستیم و قطعاً دانشگاه در این زمینه بسیار اثر گذار است. قدرت در علم ما را توانمند کرده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این مسیر متاسفانه در حوزه فرهنگ عقب افتادیم و قدرت نرم دشمن برای ما مسئله ایجاد کرده است و این مسئله چیزی است که آن را در سطح جامعه ملاحظه میکنیم. احساسات بخشی از نسل جوان درگیر مسئله شده است و باید بتوانیم برای تقویت فرهنگ و اقتدار فرهنگی کار همه جانبهای صورت گیرد.
دکتر عاملی با طرح سوالاتی اعلام کرد: می خواهم در این زمینه طرح سوالی داشته باشم و آن این است که شما این پدیده اخیر را چه میبینید و ریشههایش چه است و چه راه حلی برای آن متصور میشوید؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه میتواند چه رویکردی داشته باشد؟
وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی دو وظیفه کلان دارد بر اساس آن چیزی که امام و رهبری ترسیم کردهاند وظیفه ما در حوزه علم و فناوری و فرهنگ است، هر دو از جنس توانایی است اگر فرهنگ قدرتمند باشد حس عضویت ملی در فرهنگ قوی است. قدرت نظامی هم اینگونه است. وجه اشتراک این دو، علم است. با تفکر میتوان به تاریکیها فائق آمد و آنها را روشن کرد، راه درست از تفکر بیرون میآید، اما تفکر مسیر مطلوب میخواهد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تمدن نوین اسلامی بیان کرد: معمولاً تمدنها از تاریخ استخراج میشود، و آن را امری تاریخی میدانند ولی مقام معظم رهبری معتقد است که تمدن ساختنی است و عناصر و مولفههای آن را ارائه دادند تا در مسیر چهله دوم انقلاب در مسیر تمدن نوین اسلامی گام برداریم.
دکتر عاملی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی دو وظیفه کلان دارد بر اساس آن چیزی که امام و رهبری ترسیم کردهاند وظیفه ما در حوزه علم و فناوری و فرهنگ است، هر دو از جنس توانایی است اگر فرهنگ قدرتمند باشد حس عضویت ملی در فرهنگ قوی است. قدرت نظامی هم اینگونه است. وجه اشتراک این دو، علم است. با تفکر میتوان به تاریکیها فائق آمد و آنها را روشن کرد، راه درست از تفکر بیرون میآید، اما تفکر مسیر مطلوب میخواهد.
دکتر عاملی با اشاره به دستورات شورای عالی انقلاب فرهنگی و تحول در علوم انسانی خطاب به اساتید دانشگاه علامه گفت: در تحول علوم انسانی این موضوع مطرح است که آیا راه همینی است که تا اکنون رفتهایم یا مسیر دیگری نیاز داریم، سند نقشه جامع علمی کشور در حال روزآمدسازی است. اگر نظری در این زمینه دارید کارگروهی در دانشگاه علامه ایجاد شود؛ سند تحول در آموزش و پرورش و سند مهندسی فرهنگی کشور نیز در حال روزآمدسازی است. دانشگاه علامه ظرفیت جامع بین رشتهای دارد و ظرفیت بزرگی است که میتواند به ما کمک کند.
معتمدی: تدوین برنامه راهبردی متفاوت در دانشگاه علامه طباطبایی
دکتر عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست اظهار کرد: دانشگاه علامه صد هزار فارغ التحصیل دارد و یک دانشگاه تخصصی کشور است که در مقایسه با دانشگاههای جامع بر اساس رتبه بندی ISC در رتبه دهم قرار دارد.
وی افزود: ما برنامه راهبردی ۵ ساله تدوین کردیم و شاخصهایی را در آن در نظر گرفتیم. برنامه راهبردی دانشگاه علامه با سایر برنامههای راهبردی متفاوت است چرا که این برنامه بر اساس نظر دانشکدهها تدوین شده است؛ در این برنامه ۱۵۰۰ برنامه و فعالیت از سوی استادان پیشنهاد شده که در نهایت با ۶۰۰ مورد از پیشنهادهایی که جنبه خلاقانه و نوآورانه داشتهاند موافقت شده است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: از هم اکنون برنامهریزی برای سال ۱۴۰۲ را آغاز کردهایم و از همه استادان درخواست کردیم تا پیشنهادات خود را مطرح کنند، اهدافی مانند بینالمللیسازی، آموزش، تقویت برند دانشگاه و تحول در حوزه علوم انسانی جزو اهداف کلان دانشگاه است که در گروههای مختلف درباره آن اظهار نظر میکنند. اینگونه از ظرفیت استادان به خوبی استفاده خواهیم کرد.
وی ادامه داد: هیچ دانشگاهی با این وصف برنامه راهبردی ندارد که به استادانش بگوید که برای دانشگاه چه کار کنیم البته ما از دانشجویان دکتری نیز خواستهایم که پیشنهادهای خود را مطرح کنند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ناآرامیهای اخیر گفت: ما از شرایط موجود مستثنا نبودیم و برخی از دانشجویان اعتراضاتی داشتند. البته کمیت بزرگی نبود اما اهمیت موضوع برای ما بسیار بود، با همدلی و مشارکت اعضای هیئت علمی بجز در روزهای خاص که متاثر از شرایط بیرون بود توانستیم بیش از ۹۵ درصد کلاسها را تشکیل دهیم، همچنین تلاش کردیم بین دانشجویانی که اعتراض داشتند دو قطبی ایجاد نشود و در مقابل یکدیگر قرار نگیرند چرا که همه دانشجویان فرزندان ما هستند. سعی کردیم علیرغم تفکرات مختلف در کنار یکدیگر قرار بگیرند و خدای نکرده از یکدیگر متنفر نشوند. هیچ درگیری فیزیکی در دانشگاه رخ نداد و ما با همراهی مجموعه نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه در این زمینه با هم همراه بودیم تا مسائل را با عقلانیت به پیش ببریم.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی: با همدلی و مشارکت اعضای هیئت علمی بجز در روزهای خاص که متاثر از شرایط بیرون بود توانستیم بیش از ۹۵ درصد کلاسها را تشکیل دهیم، همچنین تلاش کردیم بین دانشجویانی که اعتراض داشتند دو قطبی ایجاد نشود و در مقابل یکدیگر قرار نگیرند چرا که همه دانشجویان فرزندان ما هستند.
در ادامه دکتر معتمدی بیان کرد: این ظرفیت وجود دارد تا دانشگاه علامه برای حل موضوعات کمک کند و آمادهایم که مسئولیت بپذیریم. هم اکنون در شرایط جنگ همه جانبه قرار داریم و یکی از خطوط مقدم این جنگ دانشگاهها هستند که میتوانند موفقیت و عدم موفقیت را رقم بزنند. اگر بپذیریم این خط مقدم در اختیار دانشگاههاست این سوال بدیهی است که دولت برای حمایت از این خط مقدم چه اقدامی میخواهد صورت دهد. گاهی احساس میکنیم که اصلاً متوجه این موضوع نیستند، اعضای هیئت علمی به حمایت نیاز دارند؛ هیئت علمی روی روحیه دانشجویان تاثیر میگذارند. در این سالها مرتب این سیاست عمل شده است که برخی در مجلس عنوان میکند که اعضای هیئت علمی حقوق نجومی میگیرند در صورتی که این گونه نیست، این امر باعث میشود که جایگاه هیئت علمی تضعیف شود.
حجت الاسلام صادق اکبری: دانشگاه علامه دو سیاست کلی حل مسئله و تحول در علوم انسانی را دنبال میکند
حجت الاسلام و المسلمین صادق اکبری اقدم مسئول نهاد نمایندگی در دانشگاه علامه طباطبایی در این جلسه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی مهم است و همواره در فرمایش مقام معظم رهبری به شورا اهمیت والایی داده می شود. اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را به جد در دستور کار قرار دهیم عقب نمیمانیم. ایشان در تحولات فرهنگی فرمودند کرسیهای آزاد اندیشی شکل گیرد؛ اگر این کرسیها به موقع ایجاد میشد شاید اتفاقات اینچنینی به وقوع نمیپیوست. ایشان همواره به هویت ملی و هویت دینی تاکید داشتند.
حجت الاسلام و المسلمین صادق اکبری اقدم: علوم انسانی میتواند گره های کلان را در کشور باز کند. در واقع دانشگاه دو سیاست کلی حل مسئله و تحول در علوم انسانی را دنبال میکند. دانشگاه این ظرفیت را دارد که با توان اساتید و دانشجویان به حل مسائل کشور نقش ایفا کند.
وی در ادامه با اشاره به سند ۲۰۳۰ ادامه داد: اولین نقد به سند ۲۰۳۰ از سوی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان شد چرا که این دانشگاه در تحول علوم انسانی و حل مسئله پیشرو است. بعد از آن ۱۳۸ نشست حل مسئله در این زمینه برگزار شد و هم اکنون نیز ادامه دارد.
مسئول نهاد نمایندگی در دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: مقام معظم رهبری همواره تبیین علمی مسائل را مورد تاکید قرار میدهند و تلاش من نیز این گونه بوده است. از زمان ورود دکتر معتمدی سند راهبردی دانشگاه به اجرا درآمد و سند تحول علوم انسانی با تاکید بر بومی سازی و روزآمدسازی و کارآمدی و حرکت در مرز دانش مورد توجه قرار گرفت چرا که علوم انسانی میتواند گره های کلان را در کشور باز کند. در واقع دانشگاه دو سیاست کلی حل مسئله و تحول در علوم انسانی را دنبال میکند. دانشگاه این ظرفیت را دارد که با توان اساتید و دانشجویان به حل مسائل کشور نقش ایفا کند.
انتظاری: در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتمان مهندسی و حقوقی حاکم است
در ادامه دکتر اردشیر انتظاری رئیس دانشکده علوم اجتماعی در این جلسه گفت: متاسفانه آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی حاکم است گفتمان علوم انسانی نیست بلکه گفتمان مهندسی و حقوقی است؛ وضعیت کشور ما نشان میدهد که جهتگیری فرهنگی ما درست نبوده و این عدم درک متقابل در اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مشاهده می شود، مثلا در سند مهندسی فرهنگی چقدر از اهالی علوم انسانی استفاده شده است؟ متاسفانه به بهانههای مختلف بسیاری از متخصصان کنار زده شدهاند.
وی بیان کرد: تحول در علوم انسانی ضروری است ولی تحول تبدیل به چماقی بر سر علوم انسانی شده است و میگویند علوم انسانی دانش غربی است؛ اگر اساتید علوم انسانی در حوزههای مختلف حضور نداشته باشند تحولی ایجاد نمیشود. مهمترین ایراد به برنامه تحول علوم انسانی این است که به تحول دامن زده شده اما مدیریت تحولی صورت نگرفته و اتفاقی که افتاده غالب شدن رویکردهای مهندسی و حقوقی در کشور بوده است.
انتظاری با اشاره به ناآرامیهای اخیر گفت: این ناآرامیها اساساً اجتماعی و فرهنگی هستند. حال این سوال مطرح است که چقدر گفتمان فرهنگی در این شرایط مورد استفاده قرار گرفته است؟ انتظار این است که رویکرد فرهنگی در کشور مورد استفاده قرار گیرد چرا که می توان راه حلهای میانبر از این طریق ایجاد کرد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص کند که چگونه دستگاهها میتوانند هم افزا باشند
دکتر فتح الله تاری رئیس پژوهشکده اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: یکی از آسیبهای کشور وجود تعدد نهادهای سیاستگذار است. این دستگاهها در یک راستا نیز سیاستهای هماهنگ ندارند، از طرفی برخی از نمایندگان مجلس متناسب با سلیقه خودشان مصوبه دارند که معلوم نیست چگونه قرار است اجرا شود.
وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه دارد مشخص کند که چگونه دستگاهها می توانند هم افزا باشند. در بحث تصمیمسازی متاسفانه افرادی که در ستاد هستند بیشتر اثر گذارند تا افرادی که در صف حضور دارند و باید این روند اصلاح شود.
این استاد دانشگاه پیشنهاد داد نظام بازخوردی دائمی و پویا که متشکل از دانشگاهها و دستگاههاست در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گیرد.
وی ادامه داد: تحولات اجتماعی اجتناب ناپذیر است. باید پذیرفت که این تحولات وجود دارند و مانند سیلابی است که میآید ولی باید فکر کنیم که چگونه آنها را مدیریت کنیم. لازمه این امر آن است که دائماً با افرادی که در ارتباط نزدیک با این تغییرات هستند همفکری کنیم.
نسل جدید ارتباط متفاوتی با محیط برقرار می کند
دکتر محمد نقیزاده رئیس مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست بیان کرد: نسل جدید ارتباط متفاوتی با محیط برقرار میکند؛ این نسل با اینستا گرام، توییتر و واتساپ گفتگو میکرد که الان آنها را فیلتر کردهایم یعنی راه گفتگو را بستهایم.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابتدا با گشت ارشاد مخالف بود ولی در لفافه حرف میزد بهتر بود که به صورت علنی این موضوع را بیان میکرد.
دکتر محمد نقیزاده: بنابراین باید برنامهای تعریف کنیم که تحول دیجیتال در آن لحاظ شود، باید مشخص کنیم که چطور میتوانیم مسائل علوم انسانی را در قالب کسب و کارها تبدیل به نهادهایی کنیم که به مردم ارائه خدمت کنند.
رئیس مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: مسائل این نسل متفاوت از نسلهای قبل نیز و راه ارتباط با این نظر متفاوت است. باید بتوانیم با استفاده از علوم انسانی راهکار اثربخش با این نسل پیدا کنیم. اتحادیه اروپا تحول دیجیتال و آموزش دیجیتال برای فعالان این حوزه را آغاز کرده چرا که اگر تحولات دیجیتال مورد نظر نباشد می توان با نسل جدید ارتباط داشت. بنابراین باید برنامهای تعریف کنیم که تحول دیجیتال در آن لحاظ شود، باید مشخص کنیم که چطور میتوانیم مسائل علوم انسانی را در قالب کسب و کارها تبدیل به نهادهایی کنیم که به مردم ارائه خدمت کنند.
وی ادامه داد: مادر امروز با مادر چهل سال پیش فرق دارد؛ مادر امروزی ساعت ۲ شب بیدار می شود و با خود می اندیشد که چرا بچهدار شده؛ همین فکر او را از آوردن بچه دوم منصرف میکند؛ این مادر پای تلویزیون می نشیند که از روحانی درباره ثواب مادر شدن بشنود او نیاز به صحبت کردن در همان زمان دارد.
نقی زاده بیان کرد: ما در دانشگاه علامه طرحی را شروع کردیم تا اثربخشی و کاربردی سازی در حوزه علوم انسانی صورت گیرد؛ این طرح به عنوان خدمت اول در بستر الکترونیک در موضوعات خانواده و جوانی جمعیت، سالمندی، فرزندآوری و تربیت فرزند خواهد بود. در این زمینه هرکس که ایدهای داشته باشد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از آن حمایت خواهیم کرد البته باید بتوانیم این حمایتها را افزایش دهیم.
رئیس مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برای اینکه در انقلاب صنعتی چهارم عقب نمانیم باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. متاسفانه دنیا طمع کرده که فرزندان ما را ببرد. فیلترینگ اخیر باعث شده بسیاری از کسب و کارهای دانشگاهی به بیگ دیتاها دسترسی نداشته باشند؛ انگار شرایطی پیش آمده که ما خودمان را تحریم کردهایم و این امر به کسب و کارها ضرر وارد کرده است.
باید مدیریت متنوعی داشته باشیم
دکتر خلعتبری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست بیان کرد: امروزه باید مدیریت متنوعی داشته باشیم چرا که مردم از دولتها همه چیز را میخواهند، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد تصمیمگیری باید از دانشگاهها استفاده کند و تا امور بر اساس تصمیم درست پیش رود.
وی با اشاره به آینده پژوهی گفت: از این جهت در ساختار فرهنگی کشور گزیده شدهایم و مسئلههای مختلفی وجود دارد؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه بزرگ فرهنگی کشور باید به موضوع آینده پژوهی ورود کند چرا که باید جریانات را قبل از وقوع پیدا کنیم.
این استاد پیشنهاد داد که باید مجموعههای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گیرد. یکی از این مجموعههای اقماری باید در دانشگاهها باشد تا از افراد متخصص برای تصمیم سازی استفاده شود. وی در پایان همچنین خواستار تقویت بازوی نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی شد چراکه معتقد است اجرای مصوبات با نفس مصوبات گاهی متناقض میشود.
سرعت علم در برخی رشته های علوم انسانی مانند مدیریت متفاوت است
دکتر میرعلی سید نقوی رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست گفت: ساختاری که در دانشگاهها داریم به پیشبرد اهداف کمک نمی کند، شتاب و سرعت علم در برخی رشته های علوم انسانی مانند مدیریت متفاوت است، نیازها ایجاد می شود اما پاسخی که به آنها می دهیم سریع نیست.
وی ادامه داد: دانشکده مدیریت دانشگاه علامه در سال ۳۷ ایجاد شده در آن زمان مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی در این دانشکده ایجاد شد. هم اکنون نیز این وضعیت پابرجاست. بنابراین ساختار ها ما را محدود کرده است. اگر بخواهیم رشته جدیدی ایجاد کنیم نمیتوانیم آن را اجرایی کنیم و وقتی به اعضای هیئت علمی می گوییم بازنگری دروس را دنبال کنند میگویند آنهایی را که بازنگری کردهایم چه نتیجه ای داده است. دانشگاههای دنیا بر اساس ساختار ماتریسی و نیازمحور عمل میکنند ما نیز نیاز داریم بر این اساس عمل کنیم و این اختیار به دانشگاه ها داده شود که خودشان رشته ایجاد کنند.
سیدنقوی با اشاره به کتاب کالبدشکافی چهار انقلاب گفت: بر اساس داده های این کتاب برخی از کشورها نظیر ایران ماهیتشان به گونه ای است که هر چند وقت یکبار انقلاب می کنند. دانشگاهها و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این ظرفیت را ایجاد کنند تا مدیریت بحران در کشور وجود داشته باشد چرا که هر وقت در دانشگاه ها بحران ایجاد میشود آمادگی لازم را نداریم. بحران اجتماعی متفاوت از سایر بحران هاست و چون جامعه ما یک جامعه احساسی است باید آمادگی لازم را داشته باشیم.
بسیاری از مردم فاقد رسانه درست هستند
دکتر حبیبی استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: گفتگوی بین نسلی قطع شده است و نسل آلفا در حال ظهور است ما با پدیده پیچیدهای مواجه هستیم که عوامل درونی و بیرونی دارد. برخی اتفاقات جاری را ناشی از اقتصاد و شکاف بین نسلی میدانند و فقط روی نظام و حکومت تمرکز میکنند و برخی هم نگاه امنیتی و بیرونی دارند که واقعاً درست است چرا که سیستم سعودی و موساد بسیار فعال مدیریت مسئله را به دست گرفته است، رسانههای درونی موضوع را امنیتی و رسانههای بیرونی موضوع را داخلی عنوان میکنند، در حالی که باید روایت جامعه خودمان را ارائه دهیم؛ هم اکنون ما مشکل رسانه داریم؛ آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی نمیخواهد به موضوع رسانه رسمی کشور ورود کند تا روایت و تحلیلی جامع به مردم ارائه شود؟ باید به مردم آگاهی درست برسانیم، بسیاری از مردم فاقد رسانه درست هستند. شورا باید در این زمینه تلاقی لازم را ایجاد کند.
باید دانش انباشته موجود در کشور با واقعیت ها درگیر شود
دکتر محمدامین زارعی، مسئول پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به موضوع دانش یکپارچه گفت: باید دانش انباشته موجود در کشور با واقعیتها درگیر شود و متاسفانه این اتفاق صورت نمیگیرد.
وی با اشاره به یک درصد بودجه پژوهشی دستگاهها بیان کرد: این قانون اجرا نمیشود و تعدادی از نهادها این بودجه را به مراکز تحت مدیریت خود واگذار میکنند در صورتی که دانش اینگونه به روز نمی شود.
زارعی با انتقاد از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در نگاشتن اسنادی نظیر نقشه جامع علمی کشور گفت: کار نگاشتن این سند کاملا متمرکز در زیر مجموعه شورا صورت میگرفت در صورتی که باید دانشگاهها درگیر مسئله میشدند. متاسفانه مدیران میخواهند که کارها زیر سیطره خودشان باشد چون میترسند کارها از کنترلشان خارج شود؛ این موضوع باعث میشود که دانشگاهها درگیر مسائل واقعی جامعه نشوند. تقاضا داریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت مسئله ها را به دانشگاه ها واگذار کند و سازمانها و نهادها بودجههای پژوهشی را به زیرمجموعه های خود واگذار نکنند.
مطیعی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست گفت: به تحلیل نهادی در کشور نیاز داریم نهادهایی مانند پارک علم و فناوری و مراکز رشد ایجاد شدهاند ولی چون فلسفه آنها را نمی دانیم تبعاتی برای ما به وجود آمده است و باید از صاحب نظران هر رشته در مسائل مختلف استفاده کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: آموزش و پرورش امروز مسئله اصلی کشور است. اگر آموزش و پرورش اثرگذار داشته باشیم کلید توانمندسازی نسل جوان خواهد بود. آموزش و پرورش قدرتمند دانش آموز قدرتمند و دانش آموزان قدرتمند، آموزش عالی قدرتمند ایجاد میکنند و در واقع علم توانمند، موجب تقویت ضریب قدرت ملی میشود.
دکتر عاملی در پایان با اشاره به بیانات اساتید و ارتباط با دانشگاه گفت: در حوزههای کارشناسی، دبیرخانه ارتباط خوبی با اساتید دانشگاه داشته ولی ارتباط نظامند و نهادی ضعیف است. از وقتی که دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده گرفتم در ستاد نقشه جامع علمی کشور اعلام کردم که باید سه رئیس دانشگاه در این ستاد حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه جامعه باید بتواند اعتراض کند بیان کرد: بر اساس مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکلهای دانشجویی و همچنین دانشجویانی که عضو تشکلها نیستند میتوانند اعتراض کنند؛ اگر ۵۰ نفر از دانشجویان اعتراض داشته باشند میتوانند تقاضای تجمع قانونی دهند و البته مسئولیت آنرا بپذیرند.
وی ادامه داد: 10 مسئله در آموزش عالی مربوط به حقوق و دستمزد، تجهیزات آزمایشگاهی و همکاریهای بین المللی از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده شده که بزودی در صحن شورای عالی نهایی سازی می شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: آموزش و پرورش امروز مسئله اصلی کشور است. اگر آموزش و پرورش اثرگذار داشته باشیم کلید توانمندسازی نسل جوان خواهد بود. آموزش و پرورش قدرتمند دانش آموز قدرتمند و دانش آموزان قدرتمند، آموزش عالی قدرتمند ایجاد میکنند و در واقع علم توانمند، موجب تقویت ضریب قدرت ملی میشود.
دکتر عاملی گفت: ما پژوهش را فقط برای پژوهش نمیخواهیم بلکه میخواهیم پشتوانه پژوهشی برای تصمیمات شورا ایجاد کنیم. ما نیازمند نقد شما هستیم تا راهکارهایی ایجاد شود و بتوانیم مسیر را به درستی دنبال کنیم.
|