محمدمهدی کاظمی درباره کاهش تقاضای داوطلبان برای ورود به رشته ریاضی فیزیک به برنامه «روزنه» رادیو گفتوگو اظهار کرد: علوم پایه موتور محرکه علم و فناوری است و ما حتی اگر قصد پیشرفت در علوم کاربردی داشته باشیم هم نیازمند تقویت علوم پایه هستیم.
وی با بیان اینکه بدون تقویت علوم پایه، پیشرفتی در علوم کاربردی حاصل نخواهدشد افزود: طبق گزارشات، تعداد متقاضیان و شرکت کنندگان در گروه آزمون سراسری ریاضی در سالهای گذشته کاهش پیدا کرده که بخشی از این موضوع ناشی از کاهش جمعیت دانش آموزی در رشته ریاضی فیزیک دوره متوسطه نظری بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ورودی دانش آموزان رشته ریاضی از سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱ حدود ۲۷,۱۲ صدم درصد بود که تا سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۵۶ صدم درصد و تقریباً به نصف کاهش پیدا کرد اما با روی کار آمدن دولت مجدداً این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و تقویت و توسعه رشته ریاضی فیزیک را در اولویت قرار دادیم.
کاظمی بخشی از این مسئله را ناشی از موضوعات فرهنگی و نگاه دانش آموزان، وضعیت اشتغال رشتهها و تقاضای اجتماعی کاذب برای رشته علوم تجربی و تب پزشک شدن در دانش آموزان دانست و عنوان کرد: ما با برنامه ریزیهای مختلف در این رابطه توانستیم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بعد از ۹ سال روند کاهشی، شاهد روند افزایشی جمعیت دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک باشیم.
وی از افزایش دو درصدی ورودی دانش آموزان رشته ریاضی پایه دهم نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سهم دانش آموزان پایه دهم رشته ریاضی فیزیک نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش پیدا کرد و هدفگذاری ما این است که تا پایان برنامه هفتم کشور، به سهم واقعی مدنظر رشتههای علوم پایه در دانشگاهها و توسعه رشته ریاضی فیزیک در آموزش و پرورش برسیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش آموزانی که با مدرک دیپلم وارد بازار کار میشوند از بچههای فنی و حرفهای هستند اما دانش آموزان گروه ریاضی فیزیک و علوم تجربی و انسانی معمولاً پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه جذب بازار کار میشوند لذا کاربردی کردن رشتههای دانشگاهی جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی را در بازار کار بیشتر خواهد کرد که باید در دستورکار قرار گیرد.
کاظمی همچنین با اشاره به افزایش ۲,۵ درصدی استقبال از رشتههای هنرستانی در سال تحصیلی جاری گفت: امسال دانش آموزان با بالاترین معدلها تقاضای خوبی برای ورود به رشتههای هنرستانی داشتند.
|