کد خبر:21434   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 15 آبان سال 1401 ساعت 10:17:0

رسانه‌های دشمن جنگ ترکیبی را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند/همراهی قوای سه‌گانه برای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رسانه‌های دشمن جنگ ترکیبی را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند گفت: جنگ ترکیبی جنگ همه جانبه است که شامل جنگ فیزیکی، جنگ شناختی و جنگ روانی است.




به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کارکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه صف اول شبکه خبر اظهار کرد: نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو حوزه کانونی و محوری است که مرتبط با سلامت، پیشرفت، عزت و شکوفایی جمهوری اسلامی ایران است؛ یکی از آن دو محور علم و فناوری است چرا که علم قدرت است، علم منشاء پیشرفت کشور است، علم محور حل مسائل کشور است، علم و فناوری در حوزه‌های نیازهای اساسی جامعه مانند سلامت، مسکن و بهداشت و درمان باعث می‌شود که پاسخگویی دقیق‌تر ایجاد شود، بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم فناوری و نوآوری ماموریت ویژه دارد.
مقام معظم رهبری درباره فرهنگ ملاحظات و دقایق خاصی دارند یکی از آن‌ها اینکه اگر در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی متغیر اصلی و متغیر وابسته وجود داشته باشد، فرهنگ حتما متغیر اصلی است، بنابراین اگر فرهنگ قدرتمند و توانمند باشد اقتصاد شکوفا می‌شود و در حوزه سیاسی از قدرت بالایی برخوردار خواهیم شد، لذا مقام معظم رهبری در ادوار مختلف که احکامی را به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌دهند دائماً بر این دو کانون اصلی در وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید دارند.
با قدرت پیدا کردن فرهنگ ملی، توانمند شدن فرهنگ عمومی را شاهد خواهیم بود
وی افزود: محور دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی حوزه فرهنگ است، فرهنگ ابعاد و مولفه‌هایی مختلفی دارد و پیچیده‌تر از حوزه علم و فناوری است با ماموریت و قدرت پیدا کردن فرهنگ ملی، توانمند شدن فرهنگ عمومی را شاهد خواهیم بود. در واقع فرهنگ به عنوان روشی است که مردم زندگی می‌کنند. مفهوم فرهنگ در دوره‌های مختلف تغییر کرده اما آنچه مفهوم اصلی و پذیرفته شده فرهنگ است، به عنوان روش خاص مردم برای زندگی در فضای اجتماعی قلمداد می‌شود که جنبه اشتراکی دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مقام معظم رهبری درباره فرهنگ ملاحظات و دقایق خاصی دارند یکی از آن‌ها اینکه اگر در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی متغیر اصلی و متغیر وابسته وجود داشته باشد، فرهنگ حتما متغیر اصلی است، بنابراین اگر فرهنگ قدرتمند و توانمند باشد اقتصاد شکوفا می‌شود و در حوزه سیاسی از قدرت بالایی برخوردار خواهیم شد، لذا مقام معظم رهبری در ادوار مختلف که احکامی را به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌دهند دائماً بر این دو کانون اصلی در وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید دارند.
دکتر عاملی گفت: مقام معظم رهبری در حکم دوره جدید توقعی را نسبت به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کردند و آن اجرایی شدن مصوبات قبلی شوراست چراکه اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار محکم هستند.
وی با اشاره به اهمیت سند نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: بر اساس اعلام وب آو ساینس در چهار سال گذشته تعداد مقالات علمی از 56 هزار مقاله به 77 هزار مقاله رسیده و رتبه همکاری‌های علمی بین المللی از رتبه ۲۸ به رتبه ۲۱ جهان رسیده است. رتبه ایران در انتشار مقالات علمی در وب آو ساینس ۱۶ و در اسکوپوس ۱۵ است، در رشد علمی در رتبه چهارم جهان قرار داریم، بنابراین اسناد بالادستی در پیشرفت علمی کشور تاثیر می‌گذارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند مهندسی فرهنگی کشور گفت: برخی از کلمه مهندسی اینگونه برداشت می‌کنند که می‌خواهیم کنترل کنیم و با کنترل اجتماعی فرهنگ را پیش ببریم، به هیچ وجه این گونه نیست، غرضی در استفاده از واژه مهندسی نیست، همانطور که رهبر معظم انقلاب توضیح می‌دهند مهندسی به این دلیل است که به هندسه اجتماعی و جهانی توجه شود چراکه در مختصات فرهنگی، متغیرهای متکثری دخالت دارد و توجه به هندسه فرهنگی هم در فهم فرهنگ اهمیت دارد و هم در سیاستگزاری فرهنگ نقش کلیدی و اثرگذار دارد.
بر اساس اعلام وب آو ساینس در چهار سال گذشته تعداد مقالات علمی از 56 هزار مقاله به 77 هزار مقاله رسیده و رتبه همکاری های علمی بین المللی از رتبه ۲۸ به رتبه ۲۱ جهان رسیده است. رتبه ایران در انتشار مقالات علمی در وب آو ساینس ۱۶ و در اسکوپوس ۱۵ است، در رشد علمی در رتبه چهارم جهان قرار داریم، بنابراین اسناد بالادستی در پیشرفت علمی کشور تاثیر می‌گذارد.
وجود 310 اقدام در سند مهندسی فرهنگی کشور
دکتر عاملی اضافه کرد: در سند مهندسی فرهنگی کشور ۳۱۰ اقدام تدبیر شده است، متاسفانه در اجرا بسیار تاخیر داریم، شورا و ستاد هماهنگی که برای راهبری این سند ایجاد شده که رئیس جمهور و در غیاب او معاون اول در راس آن است، با شش سال تاخیر، ستاد راهبری و هماهنگی سند مهندسی فرهنگی کشور تشکیل شد. یکی از نتایج این اقدام، تدوین برش استانی سندمهندسی بود که تا کنون در 11 استان کار تدوین و نهایی‌سازی و رونمایی از سند به اتمام رسیده است که آخرین استانی که هفته گذشته رونمایی شد، استان کهگلویه و بویر احمد بوده است.
وی ادامه داد: سند تحول آموزش و پرورش سند سومی است که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید دارند و باید اجرایی شود، شاید اگر این سند اجرا می‌شد برخی از مخاطرات در آموزش و پرورش رخ نمی‌داد، و با اجرای آن با نظام تعلیم و تربیت قوی‌تر مواجه بودیم.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل حضور روسای سه قوه و اعضای حقوقی و حقیقی ضمانت اجرایی دارد، تاکید کرد: ۹۵ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به حوزه اجرایی کشور است یعنی قوه مجریه مسئولیت اجرای این مصوبات را دارد. 5 درصد مصوبات مربوط به قوای دیگر است.
دکتر عاملی در پاسخ به اینکه چرا مقام معظم رهبری از اجرای مصوبات راضی نیستند، گفت: به دلیل سلایق روسای قوه مجریه است و در برخی دوره‌ها ناهماهنگی بین قوا اجرای مصوبات را دچار مشکل کرد. خوشبختانه در دوره جدید هماهنگی خوبی بین قوای سه گانه وجود دارد و رئیس جمهور تاکید زیادی بر اجرای مصوبات دارد.

برگزاری بی‌سابقه جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی
وی ادامه داد: در یکسال گذشته 28 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است که در دولت‌های جمهوری اسلامی ایران کم نظیر بوده است. فقط در دوره‌ای که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند 34 جلسه و 43 جلسه در سال نیز ثبت شده است، ایشان تاکید دارند که اگر لازم است که جلسات هفتگی یا چند جلسه در هفته برگزار شود.  
دکتر عاملی درباره مصادیق اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید بیان کرد: مصداق بارز اجرایی شدن مصوبات سند مهندسی فرهنگی کشور است، مطالبه رئیس جمهور این است که همه استان‌ها سند مشخص داشته باشند. این اسناد به دست خود استان نوشته می شود، 30 مسئله را احصا می‌کنند و 5 مسله را به عنوان مسئله اصلی توسعه فرهنگی در نظر می‌گیرند و بر مبنای آن اهداف، راهبردها و برنامه اقدام تدوین می‌شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تشکیل ستادهای چهارگانه برای راهبری اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از این ستادها، ستاد تعلیم و تربیت است، وظیفه محوری این ستاد، تعلیم و تربیت است و نظام تعلیم و تربیت را در آموزش و پروش، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها دنبال می‌کند. البته خانواده مرجع اصلی تعلیم و تربیت است و هر اتفاقی که در خانواه می‌افتد پایه تعلیم و تربیت را می‌گذارد، جلسات ستاد تعلیم و تربیت مرتب تشکیل می‌شود و بحث محوری در جلسه آخر این بود که چطور سایر نهادها می‌توانند به کمک آموزش و پرورش بیایند خلا پرورشی آموزش و پرورش پر شود.
دکتر عاملی در پاسخ به اینکه چرا مقام معظم رهبری از اجرای مصوبات راضی نیستند، گفت: به دلیل سلایق روسای قوه مجریه است و در برخی دوره‌ها ناهماهنگی بین قوا اجرای مصوبات را دچار مشکل کرد. خوشبختانه در دوره جدید هماهنگی خوبی بین قوای سه گانه وجود دارد و رئیس جمهور تاکید زیادی بر اجرای مصوبات دارد.
بزرگترین امتیاز جمهوری اسلامی منابع انسانی آن است
وی اضافه کرد: هم اکنون در کشور 15 میلیون دانش آموز، بیش از یک میلیون معلم و 114 هزار مدرسه داریم که ظرفیت پرورشی دانش آموزان هستند. بزرگترین امتیاز جمهوری اسلامی منابع انسانی آن است، این ظرفیتی است که کشورهای مختلف طمع کرده‌اند تا بتوانند در توسعه کشورهای خود استفاده کند، در راس این کشورها آمریکاست که رتبه اول علمی جهان را دارد، ولی نیازمند علم ایران و دانشمندان ایرانی است.
دکتر عاملی در پاسخ به اینکه آیا مطالبه مقام معظم رهبری برای اجرای مصوبات تامین شده است، گفت: ساز و کاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده و در مسیر اجرای مصوبات هستیم، اهتمام دولت هم در این مسیر کمک کننده است چرا که هر ساز و کار بدون همکاری روسای قوای سه‌گانه موفق نمی‌شود.

کارکرد شوراهای عالی منصوب مقام معظم رهبری
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در حوزه سیاستگذاری ورود داشته باشد بیان کرد: به استناد اصل ۱۱۰ قانون اساسی و ۵۷ قانون اساسی رهبری نظام می‌توانند تدبیر کنند و ساز و کاری را برای راهبری موضوعات خاص در نظر بگیرند و آن چیزی که ایشان تدبیر می‌کنند در حکم قانون و مر قانون است، ایشان در برخی امور اختیار خود را به عقل جمعی واگذار کرده‌اند، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی و مجمع تشخیص مصلحت نظام چهار شورای اساسی هستند که با حضور سران سه قوه تشکیل می‌شوند، مواردی که در شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌شود، در حکم قانون و مر قانون است.
وی اضافه کرد: اگر به سنت گذشته توجه کنید، شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر سیاستگذاری، برنامه‌های جامع که در بردارند راهبرد، برنامه اقدام و ... بوده را تصویب کرده است که نمونه آن سند نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و سند مهندسی فرهنگی است. با توجه به ماموریت مجمع تشیخص مصلحت نظام در تدوین سیاست‌های کلان، شورای عالی با فرض ماموریت صرفا در حوزه سیاستگذاری، فلسفه وجودی پیدا نمی‌کرد.
دکتر عاملی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسنادی نظیر سند نقشه جامع علمی کشور ۲۲۴ برنامه اقدام تصویب کرده است و ساماندهی نظام آموزش کشور براساس سند آمایش را تعبیه کرده است یا در سند مهندسی فرهنگی اسناد ملی نظیر سند ملی سینما، سند ملی موسیقی، سند ملی صنایع فرهنگی پیش بینی شده است، تک تک این اسناد مرجعی برای راهبری در حوزه مربوط به خودشان هستند.
 
هم اکنون در کشور 15 میلیون دانش آموز، بیش از یک میلیون معلم و 114 هزار مدرسه داریم که ظرفیت پرورشی دانش آموزان هستند. بزرگترین امتیاز جمهوری اسلامی منابع انسانی آن است، این ظرفیتی است که کشورهای مختلف طمع کرده‌اند تا بتوانند در توسعه کشورهای خود استفاده کند، در راس این کشورها آمریکاست که رتبه اول علمی جهان را دارد، ولی نیازمند علم ایران و دانشمندان ایرانی است.
اهمیت سابقه موضوعی ورود به مسائل در شورای عالی انقلاب فرهنگی
این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: به صورت کلی، و بر اساس تدبیر رهبر معظم انقلاب،  شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید ورود به حوزه هایی داشته باشد که مجلس محترم نسبت به آنها پیشینه موضوعی دارد، مجلس شورای اسلامی هم نباید در حوزه های ورود کند که شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به آن موضوع تقدم داشته یا مصوباتی داشته است بنابراین حوزه تعریف شده ای وجود دارد که معمولاً رعایت می‌شود؛ در این میان شورای نگهبان هم حَکَمی است که نسبت به مسائل ورود پیدا می‌کند.
وی درباره اقدامات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این دوره یک ساله جنبه مقدماتی داشت، بخشی یا تمام ۱۱ جلسه از ۲۸ جلسه به سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص داشت، چون سند تحول هدف‌گذاری جدید صورت داده، شرح وظایف شورا بازنگری کرده، وظایفی را روشن کرده و اولویت‌ها و حوزه‌های دوازده گانه‌ای را برای کار شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف کرده است، همچنین مناسبات را با سایر قوا تدوین کرده و نسبت به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف جدیدی را در نظر گرفته است. در این مدت ۵۱ مصوبه داشتیم که اهمیت زیادی داشتند، یکی از آنها سند مربوط به سبک زندگی اسلامی ایرانی است که پیشینه ۵ ساله دارد چراکه در ۳۲ حوزه تهیه شده است.
اگر به سنت گذشته توجه کنید، شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر سیاستگذاری، برنامه‌های جامع که در بردارند راهبرد، برنامه اقدام و ... بوده را تصویب کرده است که نمونه آن سند نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و سند مهندسی فرهنگی است. با توجه به ماموریت مجمع تشیخص مصلحت نظام در تدوین سیاست‌های کلان، شورای عالی با فرض ماموریت صرفا در حوزه سیاستگذاری، فلسفه وجودی پیدا نمی‌کرد.
تغییر مسیر کنکور
دکتر عاملی ادامه داد: موضوع کنکور، موضوع بسیار مهمی بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن ورود کرد. قبلاً هم ۵۰ مصوبه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه تصویب شده بود ولی این بار مسیر را عوض کرد.
نظام ارزیابی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه گلوگاه بسیار مهمی است، در کشورهای موفق آموزش و پرورش در ارزیابی‌ها نقش دارند، دانشگاه هم در جذب موثر است، در مدل کنکور قبلی هم آموزش و پرورش بی‌خاصیت بود و هم دانشگاه در پذیرش نقشی نداشت، سازمان سنجش کار هر دو نهاد را انجام می‌دهد و دانشجو را ارزیابی می‌کند و محل تحصیل دانشجو را هم بر اساس ارزیابی و اولویت‌های دانشجو، تعیین می‌کند.
وی تصریح کرد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اهمیت آموزش و پرورش برگردانده شد، ۴۰ درصد ارزیابی مربوط به سوابق تحصیلی آموزش و پرورش می‌شود که اثر قطعی در ارزیابی نهایی کنکور دارد، پیش از این متوسط معدل دیپلم ۱۲ بود. این بدین دلیل بود که دانش آموزان همه توانشان را برای تست زدن می‌گذاشتند، تست زدن به دانش آموزان عمق دانش نمی‌دهد، به خاطر همین بسیاری از دانشگاه‌ها گله‌مند بودند که دانشجویان مورد انتظار جذب نمی‌شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اجرای کنکور ۱۴۰۲ گفت: برای دروس عمومی نظیر ادبیات و زبان فارسی، زبان خارجی، تاریخ و معارف که دانش آموز باید عمق با کیفیت‌تری نسبت به یادگیری در آنها داشته باشد، به صورت امتحان کیفی خواهد بود و نمره‌ای که از این دروس کسب می‌شود ۴۰ درصد نمره نهایی را تشکیل می‌دهد ۶۰ درصد نمره در سال اول یعنی سال ۱۴۰۲ از کنکور اختصاصی خواهد بود، در سال 1403 نیز فقط سال دوازدهم اثرگذار خواهد بود، در سال 1404 سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال 1405 سال‌های دهم یازدهم و دوازدهم برای کنکور ملاک خواهد بود.
دکتر عاملی اضافه کرد: همچنین کنکور دوبار در سال برگزار خواهد شد و دانش آموزان آن استرس یک بار کنکور را نخواهند داشت، امتحان هم در دی ماه و هم در تیر ماه برگزار می‌شود، بهترین نمره در ارزیابی نهایی ملاک خواهد بود، داوطلبان می‌توانند معدلشان را در صورت نیاز ترمیم کنند و می‌توانند دوباره امتحان بدهند، این‌ها هم ارزیابی کیفی ایجاد می‌کند و هم کنکور به صورت کامل حذف نمی‌شود.
وی درباره درک شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسائل فرهنگی جامعه گفت: با ظهور اینترنت با نظام اجتماعی متفاوتی مواجه شده‌‌ایم. شاید سابقه این موضوع به زمانی برگردد که سند همزمان ارتباطات ایجاد شد. این صنعت ارتباط همزمان به صورت فرامحلی بین دو فرد ارتباط برقرار می‌کرد، این مسیر ادامه پیدا کرد بعدها رادیو و تلویزیون و نمابر آمد تا فضا را برای ارتباط با فرا محل گسترش دهد، وقتی تلویزیون‌های ماهواره‌ای به وجود آمد، تلویزیون از بعد ملی به فراملی امتداد پیدا کرد و مداخلات رسانه‌های ماهواره‌ای در حوزه ملی ایجاد شد، با آمدن اینترنت که عمر ۲۵ ساله دارد، فضای مجازی شکل گرفت. در این فضا ابتدا فقط ارسال پیام از طریق ایمیل مطرح بود، اما با گذشت زمان گسترده‌تر شد و امروز دیگر کسی نیست که از فضای مجازی استفاده نکند و حتی خدمات دولتی و علم در فضای دوم دنبال می‌شود.
نظام ارزیابی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه گلوگاه بسیار مهمی است، در کشورهای موفق آموزش و پرورش در ارزیابی‌ها نقش دارند، دانشگاه هم در جذب موثر است، در مدل کنکور قبلی هم آموزش و پرورش بی‌خاصیت بود و هم دانشگاه در پذیرش نقشی نداشت، سازمان سنجش کار هر دو نهاد را انجام می‌دهد و دانشجو را ارزیابی می‌کند و محل تحصیل دانشجو را هم بر اساس ارزیابی و اولویت‌های دانشجو، تعیین می‌کند.
باید بپذیریم که دسترسی‌ها گسترده شده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فضای فرهنگی جوامع دوفضایی شده است و افراد غیر از اثرگذاری و اثرپذیری در محدوده جغرافیایی، اثرگذاری و اثرپذیری فرامحلی نیز پیدا کرده‌اند و از حالت مخاطب به کنشگر و کاربر تبدیل شده‌اند. امروز نخبگی به عرصه عمومی آمده و کاربران فکر می‌کنند که «کسی» شده‌اند و بعنوان کاربر ضمن استقلال اثر گذاری دارند. این تغییر برای برخی شوک اجتماعی داشت چراکه افراد به اطلاعات متفاوت دسترسی پیدا کرده‌اند، در این شرایط باید بپذیریم که اولا کاربران، دسترسی‌های گسترده‌ای پیدا کرده‌اند. در چنین شرایطی حتما نیازمند نظام تعلیم و تربیت توانمند ساز، متفکر ساز و منتقد ساز هستیم که موفق‌تر از نظام تعلیم و تربیت کنترلی و توصیه کننده خواهد بود. نظام تعلیم و تربیت جدید باید قدرت توانمندسازی و دانش‌پروری دانش‌آموز و دانشجوی متفکر را داشته باشد.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در حکم جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارتقای سواد مجازی تاکید داشته‌اند، گفت: سواد مجازی از سواد اطلاعاتی شروع می‌شود و به سواد حقوقی می‌رسد. این بدین خاطر است که این فضا پر از ضوابط حقوقی است. اگر کاربری با ضوابط حقوقی آشنا نباشد فکر می‌کند محیط جنبه تفریحی دارد و هر کاری می تواند انجام دهد، فلذا گرفتار جرائم جدی می‌شود. باید افراد را به سطحی رساند که از سواد تحلیلی برخوردار شوند، اطلاعات خوب از اطلاعات بد و غیرقانونی را تشخیص بدهند. سواد عمومی و سواد اختصاصی باید متناسب با نظام جمهوری اسلامی که هدفش را تمدن نوین اسلامی گذاشته تدوین شود. سواد تخصصی، دانش تخصصی است، چراکه دانش در حوزه‌های مختلف تغییر کرده و به سمت پزشکی و جراجی و درمان از راه دور و صنعت به سمت فیزیکی سایبری رفته است که با هوش مصنوعی سروکار دارد.

درک شورای عالی انقلاب فرهنگی از شرایط جدید
دکتر عاملی در پاسخ به اینکه این درک چقدر در اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد؟ تاکید کرد: در دوره جدید 7 نفر جدید جز اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند، کسانی هم که در پیشینه شورا بودند واقعا به این فضا نزدیک هستند و این فضا را می شناسند، خوشبختانه دستوراتی که به سمت مسائل جدید می‌رود را می‌شناسند. اعضای حقوقی هم  که عمدتا وزرا هستند افراد جوان و آشنایی هستند. با این حال نیازمند مشورت بیرونی هستیم و باید از حوزه نخبگانی استفاده کنیم، به پشتوانه علمی که متشکل از 87 هزار عضو هیئت علمی و 3 میلیون و 200 هزار دانشجو و اندیشمندان حوزوی است باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا نشست‌هایی برای دریافت مشورت نخبگان داشتید، گفت: بله، این جلسات برگزار می‌شود و اخیرا هم با 15 نفر از المپیادی ها درباره وضعیت فعلی نشست داشتیم. از این عزیزان دعوت می‌کنیم تا در جلسات شورا نظریات کارشناسی مطرح کنند، بیشتر باید از ذینفعان دستورات شورا استفاده کنیم. بخش مهمی از این ذینفعان دولت است اما مقام معظم رهبری نگاه ویژه‌ای به مردم و نخبگان دارند به همین دلیل باید بیشتر از آنها استفاده کنیم.
رسانه‌های دشمن جنگ ترکیبی را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند و جنگ ترکیبی جنگ همه جانبه است که شامل جنگ فیزیکی، جنگ شناختی و جنگ روانی است، این رسانه‌ها از مدیریت پیام در رسانه‌های اجتماعی نظیر توئیتر و اینستاگرام استفاده می‌کنند. مجمع جهانی اقتصاد، خطر مدیریت پیام را یکی از 10 خطر اساسی در جهان می‌دانند. همین مسائلی که اخیر در جمهوری اسلامی ایران منجر به اغتشاش شد و فضای تولید پیام گسترده را تداعی کرد، پیام‌های مدیریت شده توسط ربات‌ها بود. در دوره زمانی 30 مهرماه تا 7 آبان 85 میلیون پست و فضای طرفداری ایجاد شده که توسط 250 هزار نفر تولید شده که بسیاری از همین 250 هزار نفر هم رباط بوده‌اند.


کار نیروی انتظامی تامین امنیت اجتماعی کشور است
وی در ادامه درباره گشت ارشاد اعلام کرد: ما در شورا هیچ مصوبه‌ای تحت عنوان گشت ارشاد نداشتیم، مصوبات شورا در خصوص حجاب بسیار کیفی است و مرتبط با تقویت شناخت نسل جوان، انگیزه‌های آنهاست. 32 نهاد نسبت به تقویت شناخت و فرهنگ حجاب مسئولیت دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به اینکه یعنی شما مخالف گشت ارشاد هستید؟ تاکید کرد: ارشاد امری انتظامی نیست. نیروی انتظامی بار سنگینی به دوش دارد و البته باید از نیروی انتظامی و امنیتی کشور تشکر کرد و قدردان آنها بود،  امروز نیروی انتظامی مظلوم واقع شده است و در همین شرایط بیشترین بار و فشار روی آنها است. اگر هشیاری آنها نباشد، دشمن دنبال دروازه باز است تا امنیت و سلامت اجتماعی را به مخاطره بیاندازد. کار نیروی انتظامی تامین امنیت اجتماعی کشور است و وظیفه دارد با باندهای فساد مدیریت شده در کشور مقابله کند. در همین تهران باندهای فحشا داریم که تعدادشان زیاد است باید اینها را مهار کند. اگر نیروی انتظامی متعهد ما در شهر و کشور حضور فعال نداشته باشد، باندهای مواد مخدر، زورگوها و فاسدان امنیت شهر را به مخاطر می‌اندازند. در عین حال ارشاد با شناخت نسل جوان همراه است، ارشاد و تعلیم و تربیت در درجه اول در خانواده باید شکل بگیرد و درجه بعدی آموزش و پرورش، رسانه ملی و نهادهای فرهنگی مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.
دکتر عاملی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شورا در حوزه اصلاح روش‌ها اقدامی خواهد داشت؟ بیان کرد: بخش اعظمی از مصوبات شورا مربوط به نهادهای تعلیم و تربیت نظیر آموزش و پروش، وزارت فرهنگ، صدا و سیما، حوزه‌های علمیه است تا شناخت جامعه را تفویت کنند، این مصوبات نیاز به تغییر ندارد. البته نیروی انتظامی می‌تواند به افرادی که رعایت حجاب را نمی‌کنند تذکر غیرحضوری بدهد، ولی مواجهه حضوری نباید داشته باشد و ضرورتی ندارد که کلاس ارشادی بگذارد، این وظیفه متوجه دستگاه‌های دیگر است. وقتی دستگاه های دیگر کوتاهی می‌کنند، بار بر دوش نیروی انتظامی می افتد، در عین حال وظیفه سنگین در مبارزه با فحشاء و پلیدی‌های مدیریت شده دارد.
وی با اشاره به رویکرد رسانه‌های دشمن اظهار کرد: رسانه‌های دشمن جنگ ترکیبی را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند و جنگ ترکیبی جنگ همه جانبه است که شامل جنگ فیزیکی، جنگ شناختی و جنگ روانی است، این رسانه‌ها از مدیریت پیام در رسانه‌های اجتماعی نظیر توئیتر و اینستاگرام استفاده می‌کنند. مجمع جهانی اقتصاد، خطر مدیریت پیام را یکی از 10 خطر اساسی در جهان می‌دانند. همین مسائلی که اخیر در جمهوری اسلامی ایران منجر به اغتشاش شد و فضای تولید پیام گسترده را تداعی کرد، پیام‌های مدیریت شده توسط ربات‌ها بود. در دوره زمانی 30 مهرماه تا 7 آبان 85 میلیون پست و فضای طرفداری ایجاد شده که توسط 250 هزار نفر تولید شده که بسیاری از همین 250 هزار نفر هم رباط بوده‌اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به نظر می رسد که سواد مجازی امری است که نسل جوان امروز باید به آن توجه کند. جبهه دشمن را باید به جوانان شناساند، منافقین در 8 سال جنگ در جبهه صدام بودند در سال هشتم عملیاتی ایجاد کردند که فردا روزی در تهران باشند ولی تا کرمانشاه نرسیدند و با خودکشی خودشان مسیر قطع شد. امروز داعش که دست پرورده اسرائیل و آمریکاست در این صحنه حضور دارد، تا امنیت اجتماعی جمهوری اسلامی ایران را به مخاطر بیاندازند.
هدف کانونی تخریب‌های این دوره، رهبری اندیشمند، دوراندیش و حکیم انقلاب اسلامی بوده است. با تخریب چهره رهبر معظم انقلاب که ضامن اصلی و تامین کننده اسلامیت نظام و جمهوریت نظام بوده‌اند و همواره بر حقوق مردم، تامین عدالت اجتماعی، رشد و پیشرفت کشور و توانمند شدن علم و نوآوری تاکید داشته‌اند، در واقع بدنبال تخریب عزت مردم و امنیت و پیشرفت کشور بودند. امروز ایشان مورد هدف قرار گرفته‌اند، چون منبع قدرت ایران رهبری است. خوبشختانه آگاهی عمومی در فضای اجتماعی ایران و فضای دانشجویی و اعضای هیئت علمی وجود دارد و یکی از دلالت‌های آن عدم مشارکت در جنگ ترکیبی دشمن است.