اصغر باقرزاده درباره بهکارگیری فناوریهای نوین در تعلیم و تربیت دانشآموزان اظهار کرد: پس از دعوت اولیه، یک گروه دانشبنیان برای انجام امور مستقر شده است تا سایر استارتاپها و فناوریهای نوین نیز در تعلیم و تربیت دانشآموزان بهکارگرفته شود.
وی افزود: رویکرد این است که از دانشبنیانها برای برنامههای فرهنگی با استفاده از فناوریهای نوین و نرم استفاده کنیم، به طور مثال بازیسازی انجام میشود که این اقدام فقط مختص بازیهای فضای مجازی و الکترونیکی نیست بلکه بازیهای میدانی را هم دربرمیگیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین از این فناوریها برای حفظ و قرائت قرآن و سرود دانشآموزی و پژوهش استفاده میشود. جلسات اولیه با مجموعههای دانشبنیانها برگزار شده و نیازمندیها در این راستا را به آنها اعلام کردهایم.
استفاده از ظرفیت اردوگاهها برای آموزش دانشآموزان
باقرزاده درباره اهداف بکارگیری شرکتهای دانشبنیان گفت: بیشک هدف از این اقدام، تعلیم و تربیت مناسب دانشآموزان است؛ همچنان که همه امور جامعه تغییر میکند و کشورهای زیادی از فناوریها برای مسائل تربیتی استفاده میکنند، ما هم نباید از حوزه فناوری غافل شویم.
وی یادآورشد: اقدامات دانشبنیان و فناوری با سند تحول بنیادین هم مطابقت دارد. راهکار ۵-۵ سند تحول بنیادین میگوید که باید ۲۰ درصد از موقعیت آموزشی را در خارج از کلاس درس فراهم کنید و چه بهتر که این ۲۰ درصد در یک موقعیت اردوگاهی قرار گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: به عنوان مثال، موقعیت برای آموزش گیاهشناسی در اردوگاهها فراهم است و نیاز به مهیا کردن فضایی دارد که گیاهان در آنجا قرار گیرند؛ همین اتفاق میتواند درباره نجوم و سایر مسائل علمی نیز پیش آید تا با استفاده بهتر از فضای اردوگاهی آموزش انجام شود.
باقرزاده خاطرنشان کرد: همچنین دانشبنیانها بازیهایی در فضای تربیتی طراحی میکنند که گاهی به طور مثال مسئولیتپذیری را در دانشآموزان تقویت کند.
شعار سال مبنی بر «تولید، دانشبنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شد. بر این اساس معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت، تقویت این حوزه دانشبنیان و آشنایی بیشتر دانش آموزان با فناوریها در فضای اردوگاهی را در دستور کار خود قرار داده است.
گفتنی است وزیر آموزش و پرورش پیش از این با بیان اینکه آموزش و پرورش «پیشران جامعه دانش بنیان» است، گفت که اگر بخواهیم جامعهای دانش بنیان داشته باشیم، باید در مصوبات جلسات و فعالیتهای برنامهریزی شده در هر حوزه، بیش از هر مسألهای به علم، دانش و آموزش توجه کنیم.
|