نخستین نشست کمیته استانی کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱ با حضور رؤسای دانشگاهها و نمایندگان علمی و فرهنگی نهادها و مؤسسات علمی استان کرمانشاه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دکتر محمدنبی احمدی، رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان و تسلیت ایام محرم در سخنانی با اشاره به اهمیت "کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره" اظهار داشت: برای اینکه تفکر، اندیشه و عقلانیت در جامعه و دانشگاه جایگاه واقعی خود را پیدا کند، باید کرسیهای نظریهپردازی را جدی بگیریم.
وی بیان کرد: در سنوات گذشته تعداد سه جلسه کرسی نظریهپردازی در دانشگاه برگزار شده و به یاری خداوند متعال در ماههای اخیر با شتابی که در فعالیتهای دبیرخانه کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره صورت گرفت، تعداد ۷ کرسی در موضوعات ارزشمند با حضور کارشناسان برجسته و ناقدان توانمند برگزار شده است.
دکتر احمدی گفت: در جلسهای مورخ ۲۳ اسفند سال گذشته، پیشنهاد راهاندازی ۲ مجله شامل؛ مجلهی علمی – پژوهشی ویژه کرسیهای نظریهپردازی جهت چاپ و نشر نتایج کرسیها و مجلهی ویژه جشنوارهها با مسئولیت دانشگاه رازی مطرح شد و استقبال و پذیرش رئیس دبیرخانه مرکز را به همراه داشت.
وی افزود: همچنین در جلسه دبیرخانه حمایت از کرسیهای نظریه پردازی مورخ سوم مرداد ۱۴۰۱، پس از ارائه گزارشی از فعالیتها و اقدامات کمیته استانی کرسیها توسط دانشگاه رازی، پیشنهاد شد که دانشگاه رازی و استان کرمانشاه در سطح ملی از سوی هیأت حمایت از کرسیهای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تأسیس کمیته استانی کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره پایلوت شود. بدین صورت که گستره این کرسیها فضای کل استان باشد و همه جامعه نخبگانی استان را شامل شود.
دکتر احمدی همچنین از اعلام آمادگی دانشگاه رازی برای به کارگیری همه ظرفیتهای دانشگاه در راستای توسعه و ترویج فعالیتهای کمیته استانی کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره و مشارکت گسترده مراکز و مؤسسات آموزش عالی در استان خبر داد و ابراز امیدواری کرد: خروجی این کرسیها منجر به تعالی جایگاه فکر و اندیشه در جامعه و کمک به حل مشکلات مردم شود.
رئیس دانشگاه رازی همچنین ایجاد فضای گفتگوی شفاف و نقد را در راستای پیشبرد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ضروری دانست و گفت: مشارکت همه دلسوزان و دغدغهمندان نظام در فضای نقد و گفتگو و پرداختن به موضوعات مسألهمحور با بهرهگیری از بسترهای علمی بسیار حائز اهمیت است.
در ادامه دکتر روحالله بهرامی مسئول دبیرخانه استانی کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره مستقر در دانشگاه رازی در سخنانی، اشارهای به گوشهای از اقدامات و برنامههای دبیرخانه کرسیها داشت و بیان کرد: دبیرخانه کرسیهای نظریهپردازی دانشگاه رازی دی ماه ۱۴۰۰ مستقر شد و فعالیتهای قابل توجهی در این مدت صورت گرفته است.
وی با اشاره به راهاندازی و ایجاد تغییرات اساسی در پورتال دبیرخانه کرسیها افزود: تصویب نهایی آییننامه داخلی حمایت از کرسیهای نظریهپردازی در دانشگاه، اطلاعرسانی کرسیهای ترویجی در بسترهای مختلف از جمله اقدامات در بدو راهاندازی دبیرخانه بوده است.
دکتر بهرامی از استخراج فهرستی از جشنوارههای فعال و برگزیدگان آن خبر داد و گفت: استخراج فهرستی از جشنوارههای فعال در حوزههای علوم انسانی، هنری، فرهنگی، علوم فنی و تجربی و برگزیدگان جهت ارتباط با آنها جهت اخذ خروجی گفتگو محور در قالب کرسی از آثار آنها از دیگر اقدامات است، در این راستا جشنوارههای فعال به ویژه در حوزه علوم انسانی مانند فارابی، امام رضا (ع)، نشان دهخدا، جایزه مصطفی و. فرهیختگان بسیاری با نظریات علمی وجود دارد که با حمایت و تشویق از آنها قابلیت برگزاری کرسیهای نظریه پردازی را دارند و دبیرخانه دانشگاه رازی در حال رایزنی با برگزیدگان و فرهیختگان است.
وی با اشاره طراحی شیوه نامه امتیازات کرسیهای ترویجی در جلسه کمیته دستگاهی، از ارائه طرح آسیبشناسی کرسیهای نظریهپردازی خبر داد و گفت: سال گذشته پیشنهاد دبیرخانه کرسیهای نظریه پردازی دانشگاه به دبیرخانه هیات حمایت از کرسیها با محوریت آسیبشناسی و رفع موانع برگزاری کرسیها در سطح دانشگاهی و ملی ارائه شد که با پذیرش رئیس دبیرخانه همراه بود و طرح آن توسط دبیرخانه کرسیهای دانشگاه رازی تدوین شده و در حال پیگیری روند اداری پذیرش پژوهشگر پسادکتری برای آن هستیم.
دکتر بهرامی بررسی تاریخچه و روند فعالیتهای کرسیها در طول بیست سال گذشته، بررسی نتایج و دستاوردهای کرسیها در دانشگاههای کشور، آسیبشناسی و شناخت موانع موجود در روند اجرای کرسیها، بررسی وضعیت کمی و کیفی فعالیتهای علمی در عرصه نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظرات علمی و تحلیل آماری دست آورده و نتایج را از اهداف طرح آسیب شناسی کرسیهای نظریهپردازی برشمرد.
وی به برگزاری کارگاهها و کرسیهای علمی- ترویجی برگزار شده طی یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه آشنایی با کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه رازی برای اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط دکتر مسگر، برگزاری کرسیهای علمی- ترویجی با عنوان «تحلیل فعالیتهای ورزشی در فرآیند سلامتی افراد جامعه در دوران مختلف بیماری کووید -۱۹»، «مطالعات فرهنگیِ ادبیات (رویکرد روششناسانه به مطالعات فرهنگی ادبیات بومی غرب ایران)»، «بررسی و نقد دیدگاه آبراهامیان بر نهضت ملی شدن صنعت نفت در کتاب «ایران بین دو انقلاب»»، «نقد و بررسی نکاح معاطاتی و ازدواج سفید»، «ضرورتهای احیاء ورزشهای باستانی و هویت کهن فرهنگ پهلوانی در کرمانشاه (تقویت سلامت و امنیت اجتماعی - اخلاقی و توسعه اشتغال و کار آفرینی بوم بنیاد)» از اقدامات صورت گرفته است.
دکتر بهرامی همچنین به ارائه برنامههای پیشنهادی کمیته دستگاهی کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره پرداخت و گفت: رایزنی با انتشارات دانشگاه جهت چاپ مجموعه گفتگوهای کرسیهای علمی ترویجی در قالب کتاب، اطلاعرسانی و جلی مشارکت کرسیهای مرتبط با مسائل جامعه به عموم به ارگانها و سازمانها و دستگاههای استان، تعریف کلان پروژههای مساله محور با تعریف ماموریتهای مشخص و موضوعات متنوع و قابل تفکیک به منظور برگزاری هدفمند کرسیها در قالب موضوعات آن کلان پروژه، برنامهریزی مناسب در دانشگاهها برای استفاده از قابلیتهای پایان نامههای دکتری و کارشناسی ارشد و تبدیل این ظرفیت به برنامهای مناسب برای حل مسائل جامعه در قالب کرسیها از جمله این پیشنهادات است.
وی همچنین به بیان پیشینه تاسیس کمیته دستگاهی شورای کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره و تبیین کرسیهای نظریهپردازی و کرسیهای آزاد اندیشی پرداخت و گفت: کرسیهای آزاد اندیشی غالبا و ماهیتا ناظر به موضوعات فرهنگی و سیاسی اجتماعی است، اما کرسیهای نظریهپردازی بیشتر ناظر به موضوعات تخصصی گروههای علوم انسانی، علوم اجتماعی الهیات و معارف و هنر و برخی از امور و مسایل میان رشتهای است.
دکتر بهرامی بیان کرد: کرسیهای علمی- تخصصی شامل «نظریهپردازی، نوآوری، نقد علمی» و کرسیهای علمی- ترویجی شامل؛ «عرضه و نقد دیدگاه علمی، مناظره علمی» است.
در ادامه این جلسه رؤسای دانشگاهها و نمایندگان علمی و فرهنگی نهادها و مؤسسات علمی استان به بیان نقطهنظرات، دیدگاهها و پیشنهادات خود در راستای برنامههای دبیرخانه کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره پرداختند.
ضرورت پرداختن به موضوعات و مسائل گریبانگیر جامعه از جمله بیکاری، فرهنگ کار و ارائه راهکار برای برون رفت از این مشکلات، پرداختن به موضوع جهاد تبیین در برنامههای کرسیها، استفاده از تجربیات دیگر مراکز آموزش عالی در برگزاری کرسیها و برنامههای مشابه، ایجاد کارگروههای مختلف در دبیرخانه کرسیها همراه با جلب مشارکت حداکثری اعضای هیأت علمی از مهمترین پیشنهادات مطرح شده از سوی اعضای نشست بود.
گفتنی است، در پایان نشست احکام اعضای کمیته استانی کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره از سوی رئیس دانشگاه رازی به ایشان اعطا شد.
|