کد خبر:20834   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 4 مرداد سال 1401 ساعت 11:30:0

صرفا استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات ممنوع است

­رئیس شورای فرهنگی، اجتماعی، خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در نامه ای، بر عدم استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات تاکید کرد.


کبری خزعلی در نامه‌ای با تاکید بر ممنوعیت استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات، به شرح قوانین کشوری در این خصوص پرداخت.
بنا بر این گزارش متن کامل نامه شورای فرهنگی، اجتماعی خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی که با امضای کبری خزعلی رئیس این شورا، خطاب به محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت و معدن، اصغر جهانگیری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و حاج محمدی معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور ارسال شده، آمده است:
پیرو نامه شماره ۱۴۰۱/۴۸۲۹ دش مورخ ۱۴۰۱/۳/۳۱ در خصوص متروک ماندن موادی از قانون مطبوعات مبنی بر عدم استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات و لزوم نظارت بر اجرای این قانون، به استحضار می‌رساند؛ متأسفانه در نامه مزبور کلمه «ابزاری»، سهواً از متن قانون حذف شده و همین امر متمسک عده‌ای قرار گرفته است.
مطابق قانون مطبوعات سال ۱۳۹۴، اشاعه فحشا، منکرات و انتشار عکس‌ها و تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی ممنوع است. در سال ۱۳۷۷ یک بند به این قانون الحاق شده است و تصریح دارد: «استفاده ابزاری از افراد اعم از زن و مرد در تصاویر و محتوی، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات، نامشروع و غیرقانونی است»
شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۱۹۸ مورخ ۱۳۸۸/۱۱/۲۷ بر اساس تفویض جلسه ۶۳۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی» را به تصویب رساند که در این مصوبه مواردی به شرح ذیل تصویب گردید:
تبلیغات نباید باعث تبلیغ فرهنگ، اخلاق و رفتار غیر اسلامی و بکارگیری شیوه ها، الگو‌ها و مظاهر مبتذل بیگانه گردد.
تبلیغات نباید با موازین شرعی و قوانین کشور مغایرت داشته باشد.
استفاده از جذابیت‌های جنسی در تبلیغات ممنوع است.
در نهایت در بند ۱۱ ماده ۳ دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی) (که در نامه مزبور به آن اشاره شده بود) تصریح شده است: «هرگونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است»
و آنچه نظام جمهوری اسلامی ایران و قوانین و مقررات بر آن تأکید دارد، حضور فعال زنان در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی مبنی بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی است و این مهم در دستورات دینی و تأکیدات بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و همچنین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بار‌ها مورد تأکید و تقدیر قرار گرفته است. کارنامه درخشان حضور زنان در سال‌های پس از انقلاب در تمام عرصه‌ها نیز بیش از پیش این موضوع را ثابت می‌نماید. براین اساس فحوای نامه مذکور نیز تأکید بر عدم استفاده ابزاری از زنان و ضرورت حفظ شأن و کرامت آنها، بوده است؛ لذا خواهشمند است دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ گردد که قوانین و مقررات مرتبط با تبلیغات به احسن وجه اجرا گردد.

«کبری خزعلی»
رئیس شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده