به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به بازگشایی مدارس و آموزش حضوری از سال تحصیلی جدید گفت: مسائل دانشآموزان در دوران شیوع کرونا برای ما بسیار مهم بود؛ ما مطالعهای انجام دادیم و متوجه شدیم مدارس در کشورهای دنیا تعطیل نیستند.
نوری تاکید کرد: هرچند در کشور ما برای راهاندازی شبکه شاد بسیار تلاش شد اما هیچ آموزشی مثل آموزش حضوری اثر ندارد و به همین خاطر در همه کشورها مدارس خیلی زود به حالت حضوری بازگشتند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین چالش ما متقاعد ساختن خانوادهها برای بازگشایی مدارس و حضور بچهها در کلاسهای درس بود، گفت: بازگشایی مدارس خیلی سخت صورت گرفت؛ خیلی از رسانههای داخلی و خارجی از ما انتقاد کردند. بر همین اساس، برنامههای مختلفی اجرا کردیم تا نشان دهیم آموزش در کشورهای دیگر تعطیل نشده است و کلاسهای حضوری ضرورت دارد؛ خوشبختانه جامعه ما ظرفیت و استعداد پذیرش این موضوع را داشت و از سوی دیگر، با خودکفایی در تولید واکسن و انجام واکسیناسیون سراسری این امکان فراهم شد تا مدارس به صورت حضوری فعالیت خود را ادامه دهند.
نوری با بیان اینکه همه اعضای هیئت دولت در موضوع بازگشایی مدارس دغدغه داشتند و نگران سلامتی دانشآموزان و فرهنگیان بودند؛ افزود: دانشآموزان به خاطر شرایط کرونایی، ورود ناخواسته و کنترلنشده به فضای مجازی داشتند. از سوی دیگر، دانشآموزان آهنگ زیستی فضای مجازی را نهادینه کرده بودند. بنابراین برگشت آنها به فضای عادی سخت میشد.
وی در ادامه گفت: ما توانستیم از طریق مدرسه تلویزیونی، سواد رسانهای دانشآموزان را در دوران کرونا ارتقا دهیم. این کار خیلی خوبی بود. همچنین با این کار، به عدالت آموزشی نزدیک شدیم.
نوری در بخش دیگری از سخنان خود درباره تدوین سازوکاری برای مدیریت حضور دانش آموزان در فضای مجازی کفت: ما پیش از این در شبکه شاد علاوه بر امکان ارسال پیام، جستجوی اینترنتی شادبین را هم داشتیم که شبکه سالمی برای دانشآموزان است و در تلاش هستیم تا سال آینده این فضا و امکان را توسعه و گسترش دهیم. یعنی ما الان هم موتور جستجوی اختصاصی داریم و هم پیامرسان اختصاصی.
وزیر آموزش و پرورش درباره دیدار فرهنگیان با مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و تاکید ایشان بر حذف آموزشها و کتب زائد، گفت: قطعا مقام معظم رهبری نگاه دقیق و کارشناسی به موضوعات آموزش و پرورش دارند و اگر ما همین دغدغهها و بیانات ایشان را پیگیری کنیم حتما نظام تعلیم و تربیت ما به نتایج خوبی خواهد رسید.
نوری افزود: ما بلافاصله بعد از فرامین حضرت آقا در دیدار 21 اردیبهشت امسال، جلسهای گذاشتیم و برای بخشهای مختلف تعیین تکلیف کردیم. آنچه که در منویات مقام معظم رهبری برای حذف متون اضافی و جایگزینی متون مناسب (برای حضور ما در تمدن نوین اسلامی) اشاره شده، درحال حاضر در دست پیگیری است و ما گزارش اولیه این موضوع را حداکثر تا 10 روز دیگر اعلام میکنیم؛ یعنی درباره مواردی که حضرت آقا اشاره فرمودند و اقداماتی که انجام شده است، در این مدت گزارش میدهیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات کتب درسی به سال تحصیلی جدید خواهد رسید، گفت: خیر؛ کتابهای سال تحصیلی آینده زمانی که ما به آموزش و پرورش آمدیم زیر چاپ بود و به همین دلیل تغییرات مدنظر ما در کتب آموزشی به سال تحصیلی سال جاری نخواهد رسید.
نوری در ادامه گفت: معدود کشورهایی هستند که کنکور دارند. اما الان کنکور به گونهای شده است که دانشآموز ما از اول ابتدایی باید به فکر کنکور باشد! این یک عامل مخل برای نظام تعلیم و تربیت عمومی است. لازم است ما دانشآموزان را آموزش بدهیم و بعد دانشگاهها این کار را انجام دهند. این درحالی است که ما از اول به بچهها استرس وارد میکنیم؛ چون نظام آموزش و نظام پذیرش کاملا جدای از یکدیگر هستند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره تغییرات کنکور در سالهای آینده گفت: تأثیر سوابق تحصیلی تا سه سال آینده به ۶۰ درصد خواهد رسید؛ متأسفانه در کنکور فعلی اقدامات سودجویانه دیده میشود که باید با آنها برخورد شود.
|