کد خبر:20716   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 8 تیر سال 1401 ساعت 7:22:0

سند زیست فناوری تدوین می‌شود/ بازنگری در المپیاد‌های دانش‌آموزی

جلسه یکصد و شصت و چهارم ستاد شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور روز سه شنبه 7 خرداد ماه به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا تشکیل شد.




به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر منصور کبگانیان دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جلسه ۱۶۴ ستاد شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه دو موضوع مهم مطرح بود که شامل زیست فناوری و المپیادها بود. البته خارج از دستور مطالبی با حضور وزیر علوم و رئیس بنیاد ملی نخبگان ارائه و تاکید شد که آمار متقنی از جا به جایی یا خروج نخبگان تهیه شود چون ارقام متفاوتی ارائه می‌شود قرار شد که این دو نهاد به کمک یکدیگر آمار دقیقی را تهیه کنند.
وی با اشاره به موضوع زیست فناوری که به عنوان دستور اول ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مطرح شد، افزود: در این جلسه دکتر قانعی دبیر ستاد زیست فناوری گزارشی ارائه داد، بحث زیست فناوری از اولویت‌های بند الف نقشه جامع علمی کشور است و یکی از مزیت‌های نسبی کشور است و از نظر اقتصادی و پتانسیل کشور یکی از موضوعات مهم است. ستاد زیست فناوری ۱۰ حوزه نوظهور در نظر گرفته‌اند، خوشبختانه هم‌اکنون در علوم زیستی و زیست فناوری رتبه اول در منطقه هستیم.
وی ادامه داد: در جلسه امروز چهار حوزه کلیدی کشاورزی، پزشکی، صنعت و محیط زیست مورد تایید قرار گرفت، بر اساس تقسیم کار ملی که ارائه شده، ۱۰۵ دانشگاه از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و پژوهشگاه‌های کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد، در این زمینه توانایی‌ها شناسایی شده و در هر یک توانایی تفاهم نامه‌ای بنا شده است، همچنین ۸۵۰ شرکت دانش بنیان زیست فناوری به این دانشگاه‌ها و پژوهشگاه متصل شده‌اند، در این مسیر ۲.۹ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است چراکه به دلیل قیمت‌های بالا صادرات و تولید در این زمینه بسیار مهم است.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در جلسه امروز دو مصوبه داشتیم بیان کرد: اولین مصوبه امروز تدوین سند ملی توسعه زیست فناوری بود، البته سه سال پیش این سند نهایی شده بود اما به دلیل عدم همکاری دولت وقت به تعویق افتاد، در جلسه امروز تاکید شد که اگر سوالاتی از بخش‌های مختلف دولت وجود دارد مطرح شود تا به سرعت این سند نهایی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بود که ستاد زیست فناوری تشکیل شود نه اینکه تدوین سند در دستور کار باشد، با آن مصوبه، ستاد زیست فناوری اقدامات خوبی انجام داد و اکنون با تدوین سند نیز حوزه زیست فناوری در کشور پیشرفت خوبی خواهد داشت.
وی ادامه داد: دومین مصوبه تقسیم کاری بود که ارائه شد، قرار شد که با کمیسیون‌های نقشه جامع علمی کشور کار شود و تقسیم کار ملی بین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان صورت گیرد و برای تصویب به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه شود.
دکتر کبگانیان با اشاره به المپیادهای دانش آموزی به عنوان دستور دوم شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: المپیادهای دانش آموزی یکی از مباحث مهم است، برخی از آنها مزایایی نظیر ورود به دانشگاه به صورت بدون کنکور دارند، در جلسه امروز رییس سازمان سمپاد گزارشی ارائه داد، این عزیزان در نظر دارند که افزایش جذابیت علوم پایه و علوم انسانی در المپیادها را دنبال کنند و ما باید مراقب باشیم که این المپیادها از خط و ریل اصلی خود منحرف نشود.
وی ادامه داد: همچنین مطرح شد که دانش آموزانی که وارد المپیادها می‌شوند از دروس عمومی غافل می‌شوند و به شکل خسته کننده‌ای وارد مباحث پیچیده می‌شوند باید به این موضوعات دقت کنیم. علوم پایه و علوم انسانی آینده کشور است، ترویج دانش و مهارت، افزایش اعتماد به نفس ملی و شبکه سازی برای نخبه پروی نیز در جلسه امروز مورد تاکید قرار گرفت.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در المپیادهای موجود شامل ریاضی، فیزیک، شیمی، علوم کامپیوتر، ادبیات و نجوم  با چالش‌هایی مواجه هستیم، گفت: یکی از چالش‌ها این است که برخی از برگزیدگان رشته ریاضی به خاطر علاقه به رشته‌های پرطرفدار نظیر پزشکی وارد این رشته‌ها می‌شوند، به نظر می‌رسد که لازم است عناوین این المپیادها برای ورود به دانشگاه‌ها و رشته‌های خاص روزآمدسازی شود. در این زمینه کمیسیون علم و آموزش به کمک سازمان سمپاد ماموریت بررسی لازم را انجام می‌دهند تا روزآمدسازی اجرایی شود.
 دکتر کبگانیان گفت: همچنین رشته‌های ورودی از المپیاد نیز باید روزآمد شوند. این‌طور نباشد که برگزیدگان المپیاد شیمی به رشته برق بروند این اتلاف انرژی است. شاخص‌ها هم به بازنگری نیاز دارند و باید مشخص شود که برگزیدگان المپیاد دارای مدال‌های طلا، نقره و برنز باید چند درصد در کنکور سهم داشته باشند، تاکید شد که در این مسیر به آموزش عمومی آموزش و پرورش لطمه وارد نشود. انشالله وقتی موضوع نهایی شد به اطلاع مردم خواهیم رساند.