دکتر محمدعلی کینژاد رئیس هیئت عالی جذب هیئتعلمی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با بیان اینکه مسئله جذب هیئتعلمی و تربیت استاد بسیار حائز اهمیت است، گفت: در این زمینه مراقبت و حفظ اساتید و اعضای هیئتعلمی به عنوان سرمایههای انسانی دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که این سرمایهها میتواند نیاز علمی کشور را برطرف کرده و استقلال و اقتدار کشور را با تولید علم حفظ کنند.
وی خطاب به دبیران هیئتهای اجرایی جذب استانهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: لازم است در موضوع جذب اعضای هیئتعلمی به آمایش آموزش عالی کل کشور و دانشگاه آزاد اسلامی توجه کرده و بر اساس آن عمل کنید. همچنین به بحث ارزیابی شخصیتی استاد در دانشگاه نیز توجه شود، چرا که بسیار حائز اهمیت است.
کی نژاد خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دارای ظرفیتهایی است که میتواند این دانشگاه را به عنوان الگوی سایر دانشگاهها در جذب هیئتعلمی مطرح کند.
دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تبدیل به دانشگاهی هوشمند با قابلیت حل مسئله است
رنجبر در این جلسه ضمن ارائه سیاستهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای سند تحول و تعالی به روند توسعه کمی آموزش عالی در ایران (دانشگاهها و مراکز آموزش عالی) پرداخت و مسائلی در خصوص فرصتها، تهدیدها، قوتها و ضعفهای توسعه کمی آموزش عالی، مؤلفههای اصلی توسعه کمی آموزش عالی در کشور و ...را بیان کرد.
رنجبر ادامه داد: توسعه آموزش عالی تهدیدهایی ازجمله بهرهوری پایین اعضای هیئتعلمی، کاهش کیفیت آموزش عالی، تنزل مهارت تخصصی و فرصتهایی ازجمله تأمین نیازهای تخصصی، تعادل در بازار کار، توسعه کمی و کیفی پژوهش و نوآوری، کاهش مهاجرت نخبگان، رشد تولیدات علمی، توسعه هماهنگ صنعت، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، توسعه آکادمیهای علوم و فناوری و مراکز تحقیقاتی و توسعه قطبها و مراکز علمی را به وجود آورده که حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس اسناد بالادستی نظام تدوین شده، گفت: برخی از مهمترین اسناد بالادستی و مبانی جهت ساز تحول نظام آموزش عالی و توسعه کمی آن شامل رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، سند ملی آمایش سرزمین، نقشه جامع علمی کشور، سیاستهای کلی علم و فناوری، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند دانشگاه اسلامی و ... است.
رنجبر تأکید کرد: هدف دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل به دانشگاهی هوشمند با قابلیت حل مسئله، دارای آموزش و پژوهش تحولآفرین و تقاضامحور و دارای نوآوری باز و شکست ساختارهاست.
قائممقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به الگوی کلی تحول در دانشگاه آزاد اسلامی برای داشتن نظام آموزش عالی مطلوب، خاطرنشان کرد: تحول در نظام یادگیری و آموزش، تمرکز در نیازمندیها و تقاضاها، ارزشگذاری و ارزشیابی، جذب هیئتعلمی، روشهای یادگیری و مهارت افزایی، تأسیس رشتههای جدید بر پایه علوم و فناوریهای همگرا، مهارت حل مسائل و تخصصهای تقاضامحور و ... ازجمله مؤلفههای کلی الگوی تحول است.
رنجبر افزود: در مدل راهبردی تحول دانشگاه آزاد اسلامی به مواردی ازجمله اشتغال آفرینی دانشبنیان، پژوهش، فناوری و نوآوری، آموزش، تولید ثروت، کاربردی سازی از دانش اشاره شده است.
وی در ادامه سخنان خود به ارائه مطالبی در خصوص الزامات تحول نظام آموزش عالی با محوریت نقشآفرینی مؤثر آن در نظام علم، فناوری و نوآوری کشور، نظام سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت راهبردی، توسعه منابع انسانی، تولید، اشتغال، انتشار و تجاریسازی علم، فناوری و نوآوری و دیپلماسی علمی و فناوری پرداخت.
قائممقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به محورها و بستههای کاری ۱۰ گانه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بستههای کاری شامل بسته کاری «ارتقاء کیفیت و کارآمدی دورههای تحصیلی»، «ارتقاء تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی»، «ارتقاء پاسخگویی و قابلیت حل مسئله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقاء جایگاه بینالمللی و الهام بخشی»، «پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تمدنآفرین»، «فعالیت منسجم و همافزای شبکهای»، «تحول در فرهنگسازمانی»، «دستیابی به سازمان یادگیرنده» و «بهرهوری و پایداری اقتصادی» است که ذیل مجموعه آنها به مسائل تخصصی دانشگاه ازجمله مسائل مربوط به هیئتعلمی اشاره شده که لازم است دستاندرکاران حوزه هیئتعلمی به آن اشراف کامل داشته باشند.
ارتقاء مرتبه علمی یک هزار و ۸۲۷ عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی
محمدصادق ضیائی رئیس مرکز امور هیئتهای ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه ما همواره نیازمند تفکر نظاممند و همهجانبه گر هستیم، گفت: اگر این تفکر در سیستم حاکم نشود، دچار مشکلات فراوان میشویم.
وی با تأکید بر اهمیت توجه به مسائل رفاهی، امنیت شغلی، بیمه، بازنشستگی و ... اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به این موضوعات پرداخته شده است. باید در موضوع اعضای هیئتعلمی به مباحثی نظیر جذب، بهسازی و نگهداری آنان توجه ویژه شود.
ضیائی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی ۲ هیئت ممیزه برای ارتقاء اعضای هیئتعلمی تشکیل شده است، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰، تعداد یک هزار و ۸۲۷ ارتقاء مرتبه اعضای هیئتعلمی صورت گرفته که بسیار حائز اهمیت است، چرا که با آمار ۱۵ سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی برابری میکند و نشاندهنده اصلاح هرم اعضای هیئتعلمی دانشگاه است.
همچنین در این مراسم امید طیاری مدیرکل امور اداری و منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه دستورالعملهای دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص شرایط سنی، نحوه بازخرید و بازنشستگی اعضای هیئتعلمی این دانشگاه پرداخت.
|