حجت الاسلام حمید پارسا نیا صبح دوشنبه در نشست «سیاست علمی ایران و نقش استاد بسیجی در مرجعیت علمی» که همزمان با سالگرد شهادت مرتضی مطهری به همت بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، ضمن عرض تبریک ایام ماه مبارک رمضان و گرامیداشت روز معلم و یاد استاد شهید مطهری، اظهار داشت: اساتید مرجع علمی در کشور هستند و مرجعیت علمی به ویژه برای جامعهای مانند ایران و یا جوامع اسلامی در جهان امروز بسیار اهمیت دارد چرا که تأثیر بسزایی در جهش علمی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه مرجعیت یافتن در زمینه علمی برای کشورها و جوامعی که در حاشیه بلوکی هستند زمان بر است، ادامه داد: باید در این زمینه برنامه ریزی جدی صورت گیرد تا موفقیت حاصل شود، بلوک غرب و جهان غرب، اروپا و کشورهای غربی بیش از حدود ۲۰۰ سال است که جایگاه ویژهای را در این جهان به خود اختصاص دادهاند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی قدرت سیاسی انگلستان و آمریکا را در بلوک غرب ساقط کرد، افزود: بعد از آن انقلاب در حوزه علمی احساس شد و دانشگاهها با نگاه فناورانه در کشور توسعه یافت.
ظرفیت کمی و کیفی دانشگاهها کارایی لازم را ندارد
وی با بیان اینکه امروز دانشگاههایی با کمیت و کیفیت مناسب در کشور وجود دارد اما آنطور که باید کارایی ندارد، تصریح کرد: در جوامع غربی ارتباط تنگاتنگی بین فرهنگ، قدرت و اقتصاد وجود دارد و در کشورهای اروپایی به تناسب محیط، فرهنگ، ظرفیت و اقتصاد خودشان یک تکنولوژی به صورت ویژه مورد توجه قرار دارد که محور اصلی سازمانهای دهی مناسبات و روابط آن کشور است.
حجتالاسلام پارسانیا با بیان اینکه صادرات علم و تکنولوژی نیز در این کشورها مورد توجه است، افزود: اما در این ارتباط باید توجه داشت که داشتن استقلال علمی در واقع به استقلال سیاسی و امنیتی کمک قابل توجهی خواهد داشت و باید در کشور به استقلال علمی برسیم تا امنیت سیاسی و امنیتی ما نیز تثبیت شود و تحقق این امر نیازمند جهش علمی است.
وی با تاکید بر اینکه رسیدن به جهش علمی روی کاغذ ممکن نیست و باید دهها و صدها سال بر روی آن کار شود، ابراز داشت: باید توجه داشت که امروز کشورها در نمایشگاههای بزرگ بین المللی هویت خودشان را با آخرین دستاوردهای علم و فناوری معرفی میکنند و از این رو باید این موضوع در دستور کار همه سیاستگذاران و مجریان کشورها قرار گیرد.
لزوم اقتباس کردن علم و تکنولو ژی در کشور
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اقتباس کردن از پیشرفتهای دیگر کشورها میتواند راه میانبر خوبی برای تحقق جهش علمی باشد، گفت: این مسئله که جهش علمی ممکن نیست آیه یاس خواندن است و هیچ منطقی ندارد، عملاً هم جمهوری اسلامی ایران نشان داده است در این چند دهه اخیر در رشتههایی که سیاست گذاشتند و اقدام کردند خروجی خوبی را دریافت کرد که نمونه آن را میتوان در حوزه هوا فضا، فناوریهای هستهای و نانو اشاره کرد که در این زمینهها حتی به سطح مرجعیت علمی نیز رسیدهایم.
وی با بیان اینکه اما رسیدن به مرزهای دانش یک معنای جهش است، گفت: معنای دیگر جهش و مرجعیت تربیت انسانهایی مانند شهید مطهری است.
حجت الاسلام پارسانیا با بیان اینکه رسیدن به مرزهای دانش و مرجعیت در این سطح یک موضوع است و موضوع دیگر افقگشایی است، افزود: ما تکنولوژی را وارد میکنیم، این تکنولوژی با فرهنگ و مبنایی است که از آن تغذیه شده در این شرایط باید این تکنولوژی بومی سازی شود و مهندسی معکوس نیز روی آن صورت گیرد.
وی همچنین به نقش شهیدانی همچون فخری زاده در جهش علمی کشور اشاره کرد و گفت: شهید فخری زاده در ایجاد جهش علمی و در رساندن به قلمرو مرجعیت علمی کار را به نهایت رسانده بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه جهش علمی در کشور با همکاری و همراهی همه بخشها سرعت میگیرد، ابراز داشت: باید ظرفیتهای علمی و دانشگاهی ما با داشتههای تاریخی، فلسفی و بنیادین کشور ارتباط برقرار کنند و همه جانبه به موضوعات ورود کنند.
وی با تاکید بر اینکه شهید مطهری تاریخ اندیشه اسلامی را در خود هضم کرده بود و باور داشت، ادامه داد: این شهید در دوران خود به تنهایی کاری را میکرد که دو نهاد حوزه و دانشگاه امروز باید با هم این کار را بکنند.
لزوم بهره برداری از علم بومی برای تحقق جهش علمی
حجت الاسلام پارسانیا با بیان اینکه مرجعیت یافتن در جهش علمی با دشواریهایی همراه است و در سطح برنامهریزی نیاز داریم تا جهش علمی در کشور مطالبه شود، افزود: برای این امر نیاز به تحول بنیادین در حوزه فرهنگی داریم که اگر این موضوع هر چه زودتر مورد توجه قرار نگیرد دچار بحران تاریخی خواهیم شد.
وی با بیان اینکه جهش در مسیر علم جهانی ساز و کارها و میانبرهای مربوط به خودش را دارد، افزود: جهش در مسیر علم بومی نیز ظرفیتهای خاصی را دارد و باید از ظرفیتهای موجود در کشور نهایت بهرهبرداری را داشته باشیم.
|