به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم در نشست رؤسای دانشگاهها که با محوریت ازسرگیری آموزش حضوری و راهکارهای اجرایی کردن شعار سال برگزار شد، گفت: محوریت تحقق فرمان مقام معظم رهبری در سال جدید که بهعنوان سال تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین نامگذاری شده است در وزارت علوم و بسترهای آن نیز در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری فراهم است.
وی افزود: در اواخر سال گذشته با دستور ریاست محترم جمهوری 110 درصد اعتبار دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تخصیص یافت و در مجموع برخی از دانشگاهها اعتبار نزدیک به این عدد را دریافت کردند. ما تلاش میکنیم با انجام برخی پرداختها در فرصت پیشِرو در مجموع عدالت نسبی در دانشگاهها برقرار شود.
وزیر علوم با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر حضوری بودن آموزش در دانشگاهها گفت: میزان تخصیص بودجه سال 1401 بر اساس میزان حضور دانشجویان در دانشگاه بهویژه دانشجویان مقطع کارشناسی خواهد بود و کمیتهای مرکب از معاونت آموزشی وزارت علوم، سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویان؛ میزان آموزش حضوری در دانشگاهها را رصد و ارزیابی خواهند کرد.
زلفیگل تأکید کرد: آموزش حضوری علاوه بر مزایایی که از لحاظ علمی و آموزشی دارد، از لحاظ ایجاد شور و نشاط در محیط دانشگاه و آموزش مهارتهای اجتماعی برای دانشجویان نیز بسیار مفید است.
وزیر علوم با یادآوری اینکه در قانون بودجه 1401 ردیفها و تبصرههای خوبی برای دانشگاهها در نظر گرفته شده است، گفت: در این ردیفها منابع خوبی برای احداث خوابگاه و خرید تجهیزات آزمایشگاهی و مانند آن پیشبینی شده است که رؤسای دانشگاهها باید از این ظرفیت استفاده کنند.
وی افزود: رؤسای دانشگاهها بهگونهای مدیریت کنند که حداقل 3 درصد از بودجه به برنامههای فرهنگی و اجتماعی اختصاص یابد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در راستای تقویت برنامههای فناورانه در کشور که با فرمان مقام معظم رهبری در تقویت زیرساختهای دانشبنیان در کشور نیز هماهنگ است، پایه تشویقی در زمینههای پژوهشی، فناوری و فرهنگی پیشبینی شده است که پس از اخذ نظرات رؤسای دانشگاهها و نهایی شدن ابلاغ خواهد شد تا در آییننامههای استخدامی اعضای هیئت علمی لحاظ شود.
وی اضافه کرد: برای اعضای هیئت علمی که در زمینه فناوری ثبت اختراع، ایجاد شغل و تأسیس شرکتهای دانشبنیان فعالیت کنند، 5 پایه برای اعضای هیئت علمی که در زمینه مرجعیت علمی، نوآوری و فناوری و نمایه کردن مجلات علمی، با استنادات بسیار بالا فعالیت کنند اختصاص مییابد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پنج پایه تشویقی نیز برای اعضای هیئت علمی که در زمینه دیپلماسی علمی فعالیت میکنند و دانشجوی بینالمللی دارند و یا در همایشهای بینالمللی شرکت میکنند و مقالات علمی پژوهشی با مشارکت محققان سایر کشورها منتشر میکنند، در نظر گرفته شده است.
وزیر علوم گفت: برای اعضای هیئت علمی نمونه از لحاظ آموزشی بهعنوان سرآمدان آموزشی و ممتاز، همچنین فعال در زمینههای فرهنگی نیز تشویق در نظر گرفته شده است. در بررسی شاخصها به رشتههای علوم انسانی و هنر نیز توجه خواهد شد.
زلفیگل تأکید کرد: رؤسای دانشگاهها با مسئولان استانی و شهرستانی اعم از استاندار، شهردار و نمایندگان مجلس تعاملات خود را افزایش دهند و از ظرفیتها و امکانات در اختیار این مسئولان برای حل مسائل دانشگاهها استفاده کنند، همچنین از ظرفیت سفرهای استانی هیئت دولت نیز حداکثر استفاده را برای پیشبرد طرح های فناورانه و دانشگاهی استفاده کنند.
وزیر علوم به رؤسای دانشگاه توصیه کرد از ظرفیت مؤسسات آموزش عالی استان، مانند امکانات و تجهیزات دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی و حرفهای و دانشگاه جامع علمی کاربردی با همکاری و هماهنگی مسئولان دانشگاهها و با انعقاد قرارداد و پرداخت هزینه استفاده کنند تا نیازی به ایجاد فضاهای جدید و احداث ساختمان و مانند آن نباشد.
زلفیگل در پایان سخنان خود با تأکید مجدد بر عزم جدی رؤسای دانشگاهها و مسئولان آموزش عالی برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری در رابطه با شعار سال، در زمینه فراهم کردن بستر تولید دانشبنیان و کارآفرین گفت: باید ارتباطات وزارت علوم با سایر دستگاهها و نهادها بیشتر شود.
**تسهیلات وزارت علوم برای آموزش حضوری
قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، در این نشست با تأکید بر ضرورت ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: برای اینکه این مهم برای عموم دانشجویان فراهم شود و عموم دانشجویان بتوانند از آموزش حضوری بهرهمند شوند، تسهیلات ویژهای در نظر گرفته شده است، از جمله اینکه امکان حذف و اضافه برای دانشجویانی که به هر دلیلی امکان حضور ندارند، فراهم باشد.
وی افزود: همچنین شرایطی فراهم میشود که دانشجویانی که در واحدهای خودگردان هستند، در صورت نیاز بتوانند از واحدهای دیگر دانشگاه و یا بهصورت مهمان در تکدرس در شهرهای محل سکونت خود استفاده کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه تکنولوژیهای نوین مبحث آموزش را متحول کرده است، ابراز کرد: در شرایط همهگیری کرونا، علیرغم سختیهایی که داشت، ظرفیت بسیار خوبی در آموزشهای الکترونیکی ایجاد شد که باید این مزیت را در شرایط آموزش حضوری نیز حفظ و برای ارتقا آن تلاش کرد.
عموعابدینی ادامه داد: ارتباط مجازی و برخط دانشجویان با اساتید در خارج از ساعات آموزشی و فراهم بودن شرایط برای بهرهمندی همه دانشجویان در نقاط مختلف کشور از آموزش اساتید برجسته از جمله مزیتهای آموزش الکترونیکی است که باید حفظ شود و استمرار داشته باشد.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: آئیننامه جدید آموزشی تدوین شده است که ظرف روزهای آینده به دانشگاهها ابلاغ میشود و انتظار میرود همه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در تسریع اجرای آن اهتمام داشته باشند.
|