دکتر جلال موسوی مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاستهای آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه در یک آزمون «تستمحور» کیفیت تحصیلی دانشآموزان سنجیده نمیشود، گفت: مثلاً در کنکور انسانی ۱۴۰۰، ۷۵ درصد داوطلبان در درس ریاضی صفر یا کمتر از صفر درصد تست زدهاند. در کنکور ریاضی ۱۴۰۰، ۵۶ درصد داوطلبان در درس فیزیک صفر یا کمتر از صفر زدهاند. در کنکور تجربی ۱۴۰۰ فردی که رتبه زیر ۱۰۰۰ شده بود، در درس زیستشناسی تنها ۴ درصد تست زده بود.
وی ادامه داد: اینکه مشاهده میکنیم افراد در تعداد وسیع، پاسخگوی سوالات کنکوری نیستند، به دلیل آن است که ما دانشآموزان را در نظام تشریحی تربیت کردهایم اما از آنها میخواهیم به صورت تستی در یک آزمون چند ساعته آینده خود را مشخص کنند. آزمون کنکور تستمحور نه کیفیت علمی و نه تواناییهای علمی دانشآموزان را میسنجد.
تأثیر مستقیم سوابق تحصیلی ما را به عدالت نزدیکتر میکند
موسوی با تأکید بر اینکه تأثیر مستقیم سوابق تحصیلی ما را به عدالت نزدیکتر میکند، افزود: من نظام آموزشی خود را بر مبنای شیوههای تشریحی قرار میدهم. دانشآموز بر مبنای شیوههای تشریحی درس خوانده اما کسی که میخواهد در آزمون کنکور موفق شود، نمره معدل ۲۰ هم تاکنون تأثیر مستقیمی در موفقیت در کنکور نداشته است. اگر یک دانشآموز در مناطق کمبرخوردار همت کند و معدل ۲۰ داشته باشد، باز هم دسترسی به معلم و کلاس کنکور ندارد و نظام آموزشی هم به وی تستزنی یاد نداده است. پول کلاسهای کنکور یا کتابهای کنکوری گران قیمت را هم نمیتواند بپردازد.
مدیرکل دفتر تدوین و راهبردی اسناد و سیاستهای آموزشی گفت: این در شرایطی است که دانشآموزانی که در شهرهای بزرگ تحصیل میکنند و به کلاسهای کنکور قوی دسترسی دارند، میتوانند با صرف هزینه بالا در کلاسهای کنکور با اساتید خیلی خوب شرکت کرده و کتاب کنکوری خوبی تهیه کنند؛ برای آزمونهای آزمایشی مشابه کنکور با هزینه زیاد شرکت میکند. به این جهت تأثیر مستقیم سوابق تحصیلی قطعاً نظام آموزشی ما را به عدالت آموزشی نزدیکتر میکند.
موسوی با بیان اینکه ۸۰ درصد دانشجویان دانشگاه شریف تا سال ۱۳۹۹، از دهکهای بالای ۹،۸ و ۱۰ بودند؛ افزود: باز وقتی به رشته برق شریف نگاه میکنیم، ۸۶ درصد دانشجویان از سه دهک بالا هستند. در رشته پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه تهران ۸۵ درصد دانشجویان از سه دهک بالا جامعه هستند. واقعاً کنکور و برگزاری آن به این شکل فاجعه بی عدالتی است.
وی افزود: دانش آموزی که در خانواده مرفه زنگی میتواند بهتر و راحتتر میتواند در یک دانشگاه خیلی خوب و در یک رشته مناسب رایگان تحصیل کند؛ ولی دانش آموز در دهکهای پایین درآمدی در شهرستانهای کم برخوردار باید در دانشگاههای ضعیف پذیرفته شود و هر ترم هزینهای هم برای تحصیل بپردازد.
|