علیرضا منادیسفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخصوص مزایای حضوریشدن دانشگاهها گفت: «کیفیت آموزش مهمترین مزیت حضوریشدن دانشگاههاست؛ با حضوریشدن دانشگاهها میتوان گفت که خروجی آموزش عالی کشورمان خروجی مناسب و قابل قبولی خواهد بود. درحال حاضر نظارت چندانی بر آموزش و پژوهش نداریم و از آنجایی که آموزش در فضای حضوری صورت نمیگیرد از نحوه تدریس اساتید و حضور دانشجویان در کلاس اطلاعی نداریم.» او با بیان اینکه نحوه تدریس اساتید در دانشگاهها در زمان آموزش مجازی محل ابهام است، اضافه کرد: «معتقدم در این دوران آموزش و پژوهش به نحو محسوسی افت کرده است و ما این موضوع را درک کرده و از حضوریشدن دانشگاهها استقبال میکنیم.» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «معتقدم برخی از جریانها مخالف حضوریشدن دانشگاهها هستند و عقل و خردجمعی دانشگاهها نیز از دلایل این مخالفت آگاه هستند. بیشک غیرحضوری بودن دانشگاهها در دو سال اخیر به کیفیت آموزش ضربه زده است و باید هرچه زودتر به این روند پایان داد.»
منادیسفیدان خاطرنشان کرد: «البته این ضربه فقط به نحوه آموزش برنمیگردد. در این دوران فعالیتهای پژوهشی نیز به نحو چشمگیری مورد غفلت قرار گرفته است. معتقدم آموزش و پژوهش دو برادر هستند و نمیتوانند از هم جدا شوند و آموزش مجازی در این دوران به هر دوی آنها آسیب زده است. البته برخی از روسای دانشگاهها با مراجعه به ما اعلام کردهاند که میخواهند کلاسها حضوری شود، اما متاسفانه در ستاد وزارتخانه با آنها مخالفت شده است.»
او با بیان اینکه برخی دانشگاهها نیز با مشکلات مالی ازجمله مشکل یارانه غذا مواجه هستند، ادامه داد: «بنده بهعنوان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد تاکید تمام وزرا بر حضوری شدن آموزش عالی بودم. از آنجایی که تمام دانشجویان و اساتید واکسن زدهاند دیگر دلیلی بر غیرحضوریبودن دانشگاهها وجود ندارد.»
او تاکید کرد: «از تصمیمگیری مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی مبنیبر حضوریشدن کلاسها استقبال کرده و امیدوارم با رعایت پروتکلهای بهداشتی برای حضوریشدن واحدهای دانشگاهی برنامهریزی کنند. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با درنظر گرفتن شرایط بهداشتی و نظر ستاد ملی کرونا کلاسهای خود را بهصورت حضوری برگزار کنند.»
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به این سوال که غیرحضوری بودن کلاسها چقدر دانشگاهها را از رسالت اجتماعی خود دور کرده است، گفت: «درحال حاضر و با مجازیبودن کلاسها، دانشجو عضو مهم غایب جامعه امروزی ما شده است و در صحنههای اجتماعی و سیاسی کشور نقش کمرنگی پیدا کرده است. بنابراین معتقدم ادامه این روند آسیب زیادی به رسالت اجتماعی بودن دانشگاهها و نقش دانشجویان در کشور وارد میکند.»
|