یوسف نوری در مراسم افتتاحیه و تبیین «طرح ارتقای مهارت برنامهنویسی و سواد دیجیتالی دانشآموزان و معلمان دوره ابتدایی» ضمن بیان اینکه در شرایط کرونایی فعالیت کردن سخت است اظهار کرد: معلمان 2 سال است با این شرایط درگیر هستند؛ امروز فرصتی فراهم شده تا بخشی از اصل مفقوده را که انجام ندادیم انجام دهیم، فناوری همراه موضوعی است که باید به آن توجه شود.
وی افزود: باید بچهها را برای زمان خود تربیت کنیم؛ باید در آموزش و پرورش آیندهنگری وجود باشد و روند آینده پیشبینی شود. در دنیا از روشهایی برای دانشآموزان استفاده کردند که جذاب است ما نیز باید به میل دانشآموزان حرکت کنیم نه میل خودمان. ما باید همراه پژوهشگر باشیم.
نوری با بیان اینکه سواد در آموزش ما، اسمی است ادامه داد: این طرح برای دانشآموزان جذاب است چراکه او تولیدکننده میشود. یکی از رسالتهای ما تربیت شش ساحتی است یکی از ساحتها، ساحت تربیت علمی و فناوری است که این طرح در راستای این ساحت است.
در تربیت ساحت آموزشی متوقف شدیم
تربیت باید از جایی آغاز شود که متربی لازم دارد
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: دانشآموز باید از این کار لذت ببرد، این طرح گام خوبی برای آغاز تربیت ساحتهای دیگر است ما در تربیت ساحت آموزشی متوقف شدیم که باید در این راستا تلاش کنیم. این طرح ما را به سمت مدارس کارآفرین میبرد، از سواد اسمی به سمت سواد مفهومی و عملکردی پیش خواهیم رفت.
وی با اشاره به اینکه برای استقرار سواد چند بعدی باید شخصیت، هوش، استعداد و رغبت دانشآموز شناخته شود اظهار کرد: تربیت باید از جایی آغاز شود که متربی لازم دارد همچنین تربیت باید به جایی ختم شود که او مسئولیت آفرین شود. به دانشآموز باید دانش و مهارت کامل دهیم.
نوری با بیان اینکه دانش ارائه شده باید همراه با روشهای نوین باشد ادامه داد: برای اجرای این طرح باید از بیرون آموزش و پرورش کمک و مشارکت گرفت. دانشجویان باید شناسایی شوند این افراد فرزندان ما هستند.
آموزش و پرورش باید محل تردد مردم باشد
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید محل تردد مردم باشد افزود: باید از ظرفیت اولیا استفاده کرد، همچنین باید برای شناسایی دانشآموزان، سکوی استعدادیابی وجود داشته باشد که طراحی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه باید به دانشآموزان مسئولیت اجتماعی را آموزش دهیم گفت: امیدواریم برای دانشآموزان در ساحتهای دیگر تربیتی نیز برنامههایی داشته باشیم.
|