کد خبر:19217   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 29 آذر سال 1400 ساعت 14:55:0

گزارش جلسه کرسی نظریه پردازی "نظریه نسبیت در حقوق شهروندی"

جلسه نهایی کرسی نظریه پردازی «نسبیت در حقوق شهروندی» در دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.


جلسه نهایی کرسی نظریه پردازی «نسبیت در حقوق شهروندی» با هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت پژوهشی دانشگاه تهران و به همت معاونت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران یکشنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۰  از ساعت ۱۹ الی 21:30 به صورت مجازی و با حضور اساتیدی از دانشکده های حقوق سراسر کشور برگزار شد. در این جلسه دکتر محمدجواد جاوید عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به ارائه نظریه خود پرداختند.
 در ابتدای جلسه، بعد از قرائت قرآن و خوشامدگویی مدیر جلسه جناب آقای دکتر حسن محسنی، نظریه پرداز محترم، به تشریح نظریه خود پرداخته و اصول و مبانی آن را تبیین ساختند. در خصوص نظریه نسبیت در حقوق شهروندی لازم به ذکر است که این نظریه تحلیلی عینی ناظر به توضیح وضع عملی و بیرونی در اعمال و اجرای حقوق است. همانگونه که نظریه اطلاق در حقوق طبیعی مبتنی بر اصلی ذهنی در درون است. این دو متاثر از هم و مرتبط با هم دو بعد از وجود آدمی را در عرصه زندگی به تصویر و تفسیر می کشند که در عمل تفکیک ناپذیرند. از آن رو که حقوق انسانی در دو بعد ثابت و متغیر قابل تقسیم است هر دوی این قسم در تاسیس حقوق شهروندی شریکند اما آن بخشی از حقوق آدمی که در جمع و جمعیت مدنی هویت یافته صیقل می خورد در گذر زمان و مکان ثابت نیست و هر جامعه ای مبتنی بر اولویت‌های سعادت جمعی خویش می تواند عناصری را بر دیگری ترجیح دهد که لزوماً نه تعمیم پذیر است و نه تجربه پذیر و نه ضرورتا تکرار پذیر بلکه از جامعه ای به جامعه دیگری ممکن است متفاوت ، سیار و سیال باشد. تنها عنصر جاودان در این حقوق، حقوق بنیادین بشریست که این حقوق هم در شرایط جمعی قابل تحدید و تضییع است. در عین حال نسبیت حقوق شهروندی به معنای سیالیت اصول حاکم بر آن حقوق نیست.
 
 بعد از توضیحات دکتر جاوید، برخی از منتقدین به طرح نظرات و انتقادات خود پرداختند. از جمله آقای دکتر یاوری استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی به بیان این مطلب پرداختند که آورده جدید این نظریه و تحولی که در نظام حقوقی ایجاد خواهد کرد چیست؟ همچنین خانم دکتر غفاری و دکتر فلاح زاده نیز از دانشگاه علامه طباطبایی ارائه مصادیق و مثال های عینی اجرای این نظریه را برای تبیین بیشتر ضروری دانستند. بعد از بیان نظرات ناقدین محترم، آقای دکتر جاوید به بیان پاسخ پرسشهای ایشان پرداختند.
 بعد از خاتمه جلسه مذکور، شورای داوران در جلسه حضوری روز دوشنبه 15آذرماه که در ادامه جلسه گذشته برگزار شد، به طرح پرسش هایی درباره نظریه پرداختند . لازم به ذکر است شورای محترم داوران متشکل از دکتر سید فضل الله موسوی، دکتر عباسعلی کدخدایی، دکتر محمد راسخ ، دکتر قاسم زمانی و دکتر محمدرضا ویژه تشکیل بوده است.
سرانجام پس از بررسی شورای داوران، تئوری ارائه شده از سوی آقای دکتر جاوید به عنوان یک نوآوری مورد پذیرش قرار گرفت.
دانشکده حقوق و علوم سیاسی این موفقیت را به جناب آقای دکتر جاوید و کلیه اساتید فرهیخته این دانشکده، تبریک عرض کرده و آرزوی توفیقات روزافزون برای ایشان دارد.
برای مطالعه درخصوص نظریه نسبت در حقوق شهروندی به آثار ذیل از دکتر محمد جواد جاوید مراجعه کنید:
 -کتاب نظریه نسبیت در حقوق شهروندی: تحلیلی مبتنی بر اطلاق در حقوق طبیعی، انتشارات گرایش، 1388.
- مقاله نظریه نسبیت در حقوق شهروندی و حقوق طبیعی بشر، نشریه علمی حقوق بشر، سال هشتم، بهار و تابستان 1391، شماره 1 و 2