دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گرامیداشت روز دانشجو و نشست صمیمانه با منتخبان تشکلها و فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که عصر دیروز در سالن همایش مرحوم دکتر حبیبی واحد علوموتحقیقات برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن روز دانشجو، به بررسی تاریخچه پایهگذاری دانشگاه در ایران پرداخت و گفت: «همانطور که مقاممعظمرهبری فرمودند «دانشگاه در کشور ما، درواقع در دوران تسلط سیاستهای غربی بهوجود آمد؛ دانشگاه در دوران حاکمیت برگزیدگان و درواقع دستنشاندگان غربیها اتفاق افتاد. دانشگاه در زمان رضاشاه که بهوسیله انگلیسها سر کار آمده بود، پایهگذاری شد؛ به دست عوامل غربیها هم پایهگذاری شد، یعنی آن کسانی که اولبار دانشگاه کشور را ایجاد کردند، کسانی بودند که دلباخته غرب بودند. من نمیگویم عامل نفوذی غرب بودند، یعنی این را آدم نمیتواند قاطعا ادعا کند، اما بلاشک دلباخته و فریفته فرهنگ غربی بودند و مطیع غرب بودند و درواقع هیچ رأیی درمقابل آرای غربیها نداشتند و ارائه نمیکردند. بنابراین دانشگاه را برابر برنامههای غرب استعمارگر بهوجود آوردند»، بنابراین با توجه به این بیانات، بزرگی واقعه 16 آذر 1332 بیش از پیش نمایان میشود.»
وی ادامه داد: «در آن سالها جریانی بهوجود آمده بود تا مدرنیته را در ایران تعریف کند، اما بهیکباره دانشجویانی برآمده از این سرزمین درمقابل معاون رئیسجمهور آمریکا قد برافراشتند. در 16 آذر، دانشگاه نشان داد که مسیر تربیت اجتماعی خود را برخلاف آنچه ترسیم شده بود، از دانشجو گرفته و درواقع این هنر دانشجوی ایرانی بود که بر ظرف دانشگاه غرببنیان نشست، اما تابع آن نشد.»
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «یکی از مولفههای مهم انقلاب اسلامی، دانشگاه، دانشجویان و حرکت آنان است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی افرادی در این مسیر آمدند که درمقابل دانشگاه قد علم کردند. در کتاب «سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران» نگاه کسانی که شعار دانشگاه مستقل و خودمختار میدادند، بیان شده و نگارنده اذعان میکند که پس از دولت نوسازی و انقلاب، اسلامیسازی سومین چالش جامعه سیاسی ایران است که در آن انتظار میرفت با تعدیل روشها و سیاستها و رفتارهای دولت دینی و انقلابی برای دانشگاه نیز فرصت امکان استقلال و آزادی علمی و توسعه مجدد فراهم شود، اما اینجا نیز مشکل شکست اصلاحات در جامعه سیاسی ایران پیشرو بود و این نگاه کسانی است که ادعا داشتند با فکرشان میتوانند نجاتبخش ملت باشند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «نگاه تیزبینانه و تدبیر مقاممعظمرهبری، مسیر اصلاحی جدی برای دانشگاه بهوجود آورد و با تعمیق در نگاه مقاممعظمرهبری میتوان نگاه تحولی به دانشگاه رهنمون ساخت. از اینرو، در تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، نگاه مقاممعظمرهبری به این دانشگاه که میفرمایند «با انتخاب اساتید قوی و مومن باید محیطهای دانشگاه آزاد اسلامی به محیطی کاملا تحقیقی تبدیل شود تا بهتدریج با ارتقای کیفیت علمی این دانشگاه، بتوان آن را تا سطح بهترین و معتبرترین دانشگاههای جهان پیش برد» مورد تاکید قرار گرفته و این افقی است که برای دانشگاه آزاد اسلامی درنظر گرفته شده است.»
وی در ادامه به سوالات و دغدغههای مطرحشده از سوی دانشجویان در این نشست سهساعته پاسخ داد و گفت: «یکی از دانشجویان درباره شعار تبدیل شدن دانشگاه آزاد اسلامی به انتخاب اول در سال 1404 پرسید. این شعار یک افق قابل تحقق برای دانشگاه آزاد اسلامی است و اگر خودمان را باور کنیم، بهراحتی میتوانیم در جایگاه نخست قرار گیریم. وقتی برای راهاندازی واحد دانشگاهی به عراق رفتیم، از ما مطالبه رتبه زیر 100 در نظام رتبهبندی شانگهای داشتند که در همانجا گزارشی ارائه دادیم که 5 رشته مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی در این جایگاه قرار دارد و این موضوع باعث شگفتزدگی مسئولان عراقی و افتخار دانشگاه آزاد اسلامی شد، بنابراین نگاه و افقی که برای دانشگاه آزاد اسلامی ترسیم کردیم را پیگیری میکنیم.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، سه محور راهبردی «پرورشگر قوه عاقله و توسعهدهنده فضای انقلابی»، «سرآمد و پاسخگو» و «کارآمد و پایدار» را در 10 بسته کاری و مجموعهای از اقدامات و راه کنشها با شاخصهها و سنجهها تدوین کرده و جایگاهی که دانشگاه آزاد اسلامی باید به آن برسد، به خوبی ترسیم شده است.» دکتر طهرانچی همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره شفافسازی مالی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «در این خصوص اطلاعات مالی دانشگاه در بازه زمانی 10ساله شامل درآمدها و هزینهها، جمعآوری و درقالب یکی از سندهای پشتیبان سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی جمعآوری شده است. بحمدالله شفافیت در عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی حاصل شده و اطلاعات دقیق بهدست آمده، اما واقعیت این است که حلقه بعدی در شفافیت اطلاعرسانی است که در این خصوص براساس تدابیر اقدام خواهیم کرد.»
وی درباره فعالیت سامانههای متعدد آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای آموزش در دوره همهگیری کرونا از سامانههای «دان»، «وادانا» و... استفاده میکند بهدلیل قابلیتها و ویژگیهای هریک از این سامانههاست. در دنیای فضای مجازی نیز شرکتهای بزرگ بینالمللی، سامانههای مختلفی به کاربران خود ارائه میکنند. درخصوص وجود برخی از مشکلات و کاستیها در سامانه آموزشیار و دیگر سامانهها نیز این موضوع در حوزه نرمافزار طبیعی است و نرمافزارها در محیط عملی و پس از بهکارگیری، رشد و توسعه پیدا میکنند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر محور خدمترسانی بهتر به دانشجویان سامانههای خود را ارتقا میدهد و بهروزرسانی میکند.»
دکتر طهرانچی تاکید کرد: «بسیار خرسندیم مسیری که اجرای آن را متعهد شدیم، توانستیم در یک سال گذشته طی کنیم، اما اکنون در شرایط قابل قبول قرار داریم و باید به شرایط عالی برسیم، این مسیر پرکاری است و از پیشنهادها و کمکهای همه دانشجویان در این حوزه استفاده خواهیم کرد.»
دکتر طهرانچی در پاسخ به دغدغه مطرحشده از سوی دانشجویان درباره برگزاری حضوری یا غیرحضوری کلاسهای آموزشی و امتحانات، اظهار داشت: «سوالی که باید در پاسخ به این پرسش مطرح کرد، این است که آیا آموزش مجازی یک نسخه دائمی است؟ پاسخ منفی است؛ چراکه دانشگاه سه ساحت تربیت و رشد شامل تربیت تخصصی، اجتماعی و مهارتی دارد و در بهترین شرایط تنها میتوان رشد تخصصی را در آموزش مجازی فراهم کرد. بیشک مهارتهای تعاملی و اجتماعی، مهارتی و اشتغالمحور در آموزش مجازی رخ نمیدهد، بنابراین اصرار دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری کلاسها توجه به هر سه بعد تربیتی دانشگاه است.» وی ادامه داد: «آموزش برای دانشگاه آزاد اسلامی موضوع اصلی و نحوه برگزاری امتحانات فرع است. متاسفانه در کشور ما امتحان ملاک سنجش آموزش است، اما آنچه برای دانشگاه آزاد اسلامی اهمیت دارد، یادگیری عمیق دانشجویان است و انتظار ما این است که دانشجویان کیفیت آموزش و برگزاری امتحانات حضوری را مطالبه کنند؛ چراکه از نظر ما دانشجویان از کمفروشی آموزش بیزارند و حاضر نیستند کیفیت کلاسها قربانی برخی راحتطلبیها شود و اجازه نمیدهند آموزش امروز که امیدآفرین فرداست، قربانی برخی راحتطلبیها شود. نسخه دانشگاه آزاد اسلامی برای نحوه برگزاری کلاسها و امتحانات در کشور یکسان نیست و متناسب با وضعیت هر منطقه اقدام خواهد شد.»
دکتر طهرانچی تصریح کرد: «امتحان ابزاری برای سنجش نیست، اما معتقدیم که باید بین افرادی که تلاش کرده و درس خواندهاند و کسانی که تلاشی نداشتند، تمایز ایجاد شود، از این نظر برگزاری امتحان بهصورت مجازی توهین به دانشجویان تلاشگر تلقی میشود. ما به کمک دانشجویان باید به جنگ تقلب در نظام آموزش عالی برویم.»
وی ادامه داد: «واحدهای درسی کارورزی دانشجویان علوم پزشکی و واحدهای مربوط به کارگاه و آزمایشگاه دانشجویان باید بهصورت حضوری برگزار شود و پذیرفته نیست که هیچیک از واحدها رفتار دیگری در این خصوص داشته باشند. تاکید دانشگاه آزاد اسلامی این است که باید از شرایط بهوجودآمده در کاهش کرونا در کشور برای برگزاری کلاسهای حضوری استفاده کنیم. درحال حاضر نیز به تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کردهایم که باید حداقل 4 جلسه برای هر درس بهصورت حضوری برگزار شود تا اساتید، دانشجویان را از نزدیک ببینند و وضعیت آموزشی آنان را ارزیابی کنند، البته در برگزاری حضوری کلاسها و امتحانات دانشجویان تحصیلات تکمیلی سختگیری بیشتری داشتهایم تا بتوانیم از اعتبار مدرک دانشگاه آزاد اسلامی صیانت کنیم.»
دکتر طهرانچی تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی در این مدت جلسات پیشدفاع متمرکز دانشجویان دکتری را با موفقیت برگزار کرد و در این مسیر از دانشگاههای برجسته کشور جلوتر است. همه تلاش ما، صیانت و افزایش اعتبار مدرک دانشگاه آزاد اسلامی است.»
عضو هیاتامنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحولات جهانی، یادآور شد: «در سیر تاریخی تمدن غرب شاهد تبدیل شهروند فرهنگی به شهروند اجتماعی و اکنون نیز گذار از شهروند اجتماعی به شهروند جهان شبکهای هستیم که غرب این مسیر را برای سلطه خود ترسیم کرده است. در گذار از شهروند فرهنگی به اجتماعی، دین و خانواده مورد هدف غرب قرار گرفت و با انقلاب آموزشی که اتفاق افتاد، دانشگاه مرکز یاددهی شهروندی اجتماعی و گروههای شغلی، محور انس اجتماعی شدند. پس از سال 2000 میلادی نیز غرب با هویت جهان شبکهای ظهور یافت و اینبار هویت ملی و سرزمینی ملل را مورد هدف قرار داده است.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «در جهان شبکهای همه مردم با یک کد 16 رقمی IP شناخته میشوند و در آن هویت ملی، تمدن، فرهنگ، دین و زبان نادیده گرفته میشود. بنابراین ما نسبت به دنیای ارتباطات نگرانی نداریم، بلکه از فراموش شدن هویت ملی، تمدن و فرهنگ نگرانیم و دغدغه داریم که زبان، مذهب و نگاه تمدنساز با این فرآیند جهانیسازی مورد خدشه قرار گیرد.»
دکتر طهرانچی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری درخصوص متناسبسازی شهریه رشتهها گفت: «این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی شده و بهعنوان مثال شهریه رشتهها در 5 رده و 13 رتبه دستهبندی شده است. به این ترتیب، شهریه رشتههای علوم انسانی در واحد تهران مرکزی با واحدی که در رده 13 قرار دارد، متفاوت است، این درحالی است که در گذشته شهریههای دانشگاه آزاد اسلامی یکسان بود که این موضوع عادلانه نبود.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در پاسخ به موضوع مطرحشده از سوی یکی از دانشجویان درباره تعطیلی واحدهای زیانده، تصریح کرد: «تعطیل کردن واحدهای زیانده منطق اشتباهی است؛ چراکه مردم شهرها با سرمایه و حمایت خود، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را تاسیس و راهاندازی کردند و ما باید از کیان دانشگاه صیانت کنیم، البته بحمدالله در دوره جدید اقبال به دانشگاه آزاد اسلامی افزایش یافته و از سال 98 شاهد رشد جذب دانشجویان جدیدالورود هستیم و به این ترتیب نیز بسیاری از واحدها از زیاندهی خارج شدند. علاوهبر آن نیز با تاسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و سرمایهگذاری در حوزههای اقتصاد دانشبنیان ازجمله پروژه بذر، سرمایهگذاری در فولاد مکران و... بهدنبال افزایش درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.» عضو هیاتامنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «در مدل جدید، واحدهای دانشگاهی براساس ظرفیتها و رویکردها به واحدهای «آموزش کادر محلی»، «پیشران»، «فناور» و «دانش پیشرو» تقسیم میشوند و براساس آن فعالیت خواهند داشت.» دکتر طهرانچی با تاکید بر مسئولیتپذیربودن اساتید نسبت به آموزش دانشجویان، خاطرنشان کرد: «استاد باید عرق به دانشگاه داشته باشد و بانشاط و دلسوزی به جوان دهه هشتادی آموزش بدهد. بحمدالله اساتید جوان توانمند درحال جذب در دانشگاه آزاد اسلامی هستند و آینده دانشگاه آزاد اسلامی را رقم خواهند زد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با استقبال از انتقادهای دانشجویان گفت: «همه ما یک خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم و طبیعتا دانشگاه مشکلاتی دارد که با بیان مطالبهگری دانشجویان اصلاح میشود، بنابراین شنیدن انتقاد و گلایههای دانشجویان برای ما بسیار شیرینتر از شنیدن تعریف و تمجید است.»
دکتر طهرانچی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره دلایل راهاندازی معاونتهای موضوعی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: «نگاه موضوعی در ستاد دانشگاه شکل گرفت، بهعنوان نمونه در حوزه علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین تعداد دانشجو را دارد، اما شاهد آن بودیم که در برخی از کلاسها قرآن را با نگاه کتاب اساطیری تدریس میکردند و ما گروهی را به واحدها فرستادیم تا تدریس در علوم انسانی و هنر را بررسی کنند تا بدانیم در این حوزه چه خبر است. واقعیت این بود که شاکله علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با علوم انسانی اسلامی فاصله زیادی داشت. با تاسیس معاونت علوم انسانی و هنر، اقدامات مورد توجهی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته و بهزودی ثمرات آن و راهاندازی دانشکدههای تعلیم و تربیت، حکمرانی، خانواده و... نمایان خواهد شد.»
دکتر طهرانچی در پایان در پاسخ به موضوع مطرحشده از سوی دانشجویان درباره نقش آنها در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشجو پایه و اساس برنامه تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است. نقش و جایگاه دانشجویان در تمامی این سند دیده شده و برنامههای مفصلی در حوزه همافزایی شبکهای، دانشآموختگان، شبکهسازی نخبگانی و... خواهیم داشت.»
|