دکتر محمدعلی زلفیگل در این نشست با قدردانی از قبول مسئولیت اعضای ۱۶ اتاق فکر این وزارت، برای حضور در این مجامع همفکری گفت: ماموریت اتاقهای فکر ارائه راهکارهای خلاقانه در خصوص چالشها و مسائل جاری و آتی وزارت علوم و وظیفه مدیران وزارت، برنامهریزی برای اجرا و عملیاتی کردن این پیشنهادات است.
وی در خصوص روند فعالیت اتاق های فکر گفت: بخشی از دستور کار اتاق های فکر از طرف مسئولان وزارت علوم به آنها ارجاع می شود ولی بخش بزرگتر، بررسی مشکلاتی است که از طرف اعضای اتاق فکر به عنوان مسائل مهم، اولویت دار و قابل حل مطرح می شود.
وزیر علوم با اشاره به اینکه فعالیت اتاق های فکر میتواند تکمیل کننده فعالیت کار گروههای تخصصی ستاد وزارت علوم باشد بر ارتباط تنگاتنگ این اتاق ها با معاونتهای وزارت علوم تاکید کرد.
دکتر زلفی گل، ایده تشکیل اتاق های فکر را در راستای استفاده نظامند از خرد جمعی در اداره امور دانست و گفت: انجمنهای علمی هم ظرفیت دانشی مهمی هستند که میتوانند با اتاق های فکر در موضوعات مهم همکاری کنند.
وی با اشاره فعالیت بیش از ۴۴۰ انجمن علمی تخصصی در کشور گفت: از انجمنهای علمی درخواست کردهایم که مهمترین اولویتهای حوزه خود را بررسی و یک طرح کلان ملی برای مهمترین مساله مورد تشخیص خود به وزارت علوم ارائه کنند.
بیان رئوس اقدامات وزارت علوم در سه ماه گذشته
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخشی از این نشست رئوس اقدامات وزارت علوم در سه ماه گذشته را بیان کرد. دکتر زلفیگل، تدوین نظام ایده و نیازها با عنوان" نان" را از جمله این اقدامات نام برد و گفت: بر اساس این نظام، تا پایان سال جاری، نیازهای کشور در یک سامانه مشخص اعلام می شود و متخصصان و اعضای هیات علمی برای پاسخگویی به این نیازها طرح پژوهشی ارائه میکنند.
ایجاد گفتمان بین المللی سازی آموزش عالی
وزیر علوم گفت: در سه ماه گذشته بین المللی سازی آموزش عالی در قالب یک گفتمان مورد توجه بوده است و برای عملی شدن آن راهکارهای مختلفی پیش بینی شده است که از جمله آن راهکارها، نمایه شدن بین المللی سالانه حداقل ۵ درصد از مجلات علمی کشور است.
وی افزود: اگر ۵ درصد مجلات علمی کشور را نمایه کنیم حدود ۴۰۰۰ مقاله به مقالات علمی کشور در نمایههای بین المللی اضافه می شود و رتبه ایران در تولید علم دنیا یک رتبه صعود میکند.
ایجاد گفتمان یکپارچگی آموزش عالی
دکتر زلفی گل گفت: در سه ماه گذشته، یکپارچگی آموزش عالی و ادغام آموزش دانشگاههای علوم پزشکی با وزارت علوم به عنوان یک ضرورت مطرح شده است و با طرح دیدگاههای موافقان و مخالفان آن، در حال تبدیل به یک گفتمان در جامعه است.
تشکیل صندوق شورای عالی علوم و فناوری
وزیر علوم گفت: در همین مدت کم، با عنایت رئیس جمهور محترم موفق شدیم مصوبه ایجاد صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری را از شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ کنیم که این صندوق در جهتدهی و اولویتگذاری در راستای خلق ثروت، حل مشکلات و زمینهسازی برای پیشرفت در عرصههای مربوط به حوزه کلان آموزش عالی و تأمین منابع مالی فعالیتهای پژوهشی در دانشگاهها، فعالیت خواهد کرد.
ایجاد مرکز پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی
دکتر زلفیگل گفت: اخیراً مرکز پژوهش و آموزش عالی قرآنی را تغییر ساختار دادیم و این مرکز تحول در علوم انسانی را پیگیری خواهد کرد.
ایجاد معاونت فناوری و نوآوری
وزیر علوم گفت: برای پیگیری جدی مسائل فناوری و کاربردی کردن پژوهشها، معاونت فناوری و نوآوری در ستاد وزارت علوم ایجاد و معاون آن نیز منصوب شد.
ایجاد اتاق های فکر
وزیر علوم ایجاد اتاق های فکر از جمله اقدامات مهم این سه ماه بیان کرد و گفت: این اتاق ها در بدو تشکیل هم برای وزارت برکات و عواید داشته است که از جمله آن میتوان به تدوین طرح پذیرش دانش آموختگان رشتههای علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاه فرهنگیان و استخدام آنها در آموزش و پرورش اشاره کرد تا انگیزه دانشجویان برای ورود به این رشتهها افزایش یابد.
وی تدوین طرح ایجاد دوره پسادکتری برای مشمولان سربازی داری مدرک دکتری را از ایدههایی نام برد که توسط اتاق فکر جوانان و نخبگان مطرح شد و مورد موافقت ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.
ایجاد سامانه نظارت دایمی در وزارت علوم
وزیر علوم گفت: بر اساس قراردادی که با یکی از شرکتهای نرم افزاری امضا شد، تمام مکتوبات و درخواستهای وارده به وزارت علوم قابل نظارت و پیگیری خواهد بود و میزان زمان حل پروندهها توسط کارشناسان و مدیران میانی توسط مدیران بالاتر قابل مشاهده خواهد بود.
در ادامه این نشست معاونان وزارت علوم و روسای اتاق های فکر دیدگاههای خود را در خصوص روند فعالیت این اتاق ها مطرح کردند.
|