کد خبر:18541   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 21 مهر سال 1400 ساعت 8:40:0

بهره گیری از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای پیشبرد اهداف فرهنگی کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در هفتصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور (نخستین جلسه دوره یازدهم شورای فرهنگ عمومی کشور) با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی شورایی فراقوه ای است گفت: در دوره جدید فعالیت این شورا تلاش می کنیم از آن به عنوان یک فرصت و ظرفیت در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی کشور بهره ببریم.


محمدمهدی اسماعیلی افزود: شورای فرهنگ عمومی کشور امکان مهمی است که در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و سیاست این وزارتخانه در دوره جدید فعالیت، بهره گرفتن از تمامی ظرفیت های آن است.
وی ادامه داد: تلاش می کنیم در دوره جدید فعالیت شورای فرهنگ عمومی کشور به جایگاه واقعی خود دست یابد، زیرا این شورا یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است و باید نقش مهم خود که قانون به آن واگذار کرده را به خوبی پیش ببرد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در این شورا با مسایل و مشکلات قابل توجهی در حوزه های مختلف مواجه هستیم و ماموریت دولت مردمی در راستای تفکر دینی و گفتمان انقلاب است و نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.
وی در عین حال تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور یک شورای فراقوه ای است که با همکاری همه بخش ها و نهادها باید بتوانیم حل مشکلات فرهنگی کشور را به نحو شایسته ای پیش ببریم.
اسماعیلی ادامه داد: اینکه ریاست شوراهای فرهنگ عمومی در استان ها بر عهده ائمه جمعه است، امتیار بزرگی به شمار می آید. به این معنی که ریاست این شورا به عهده نماینده مقام معظم رهبری در استان است و این ظرفیت گسترده و طلایی است که در اختیار داریم.
وی در عین حال تاکید کرد: در حال حاضر میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه وفاق و همدلی وجود دارد که می توان از این وفاق بهره کافی برد. بنابراین ظرفیت های کاری و تحقیقاتی ما روشن است و باید به سند جامع برای چهار سال پیش رو برسیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید بتوانیم بخشی از دغدغه های فرهنگی کشور را حل کنیم. در گام دوم انقلاب هستیم و به واسطه همفکری و همگرایی، اکثریت نظام هم متحد الفکر در کنار یکدیگر ایستاده اند و باید برای مسائل کشور درمان بیابیم و شورای فرهنگ عمومی کشور با یک سند راهبردی روشن و برنامه کامل زمانبندی شده مسائل را بررسی و بخشی از آن ها را در مصوبات شورا به قانون تبدیل کند.
شورای فرهنگ عمومی در استان ها پارلمان فرهنگی استان است
اسماعیلی در ادامه با اشاره به فعالیت شوراهای فرهنگ عمومی در استان ها گفت: این شوراها در استان ها به مثابه پارلمان فرهنگی استان به شمار می آید و باید جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور به طور منظم برگزار شود و دستگاه های عضو در چارچوب قانون در جلسات حضور یابند.
وی تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور نهاد تاثیرگذار فرهنگی است و اعضای آن باید در ابتدا خود عامل به قوانین شورا باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بهره گیری این شورا از ظرفیت های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ادامه داد: این پژوهشگاه را به عنوان حوزه پشتیبانی شورای فرهنگ عمومی کشور قرار داده ایم.
وی در ادامه بر حل مسائل فوری و آنی از جمله سبک زندگی، ناهنجاری های اجتماعی و ... در شورا تاکید کرد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: همه امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پای کار این شورا آورده ایم و تاکید شده اگر در معاونت ها و سازمان ها اقدام و فعالیتی صورت می گیرد باید اولویت های آن بر اساس مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور باشد.
اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: از ظرفیت های نهادهای بالادستی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیات دولت و ... برای انجام مصوبات قانونی بهره خواهیم برد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این جلسه گفت: همه ما منتقد برخی مسائل وضعیت فرهنگی کشور هستیم و این نگرانی و دغدغه لازم است تا در آینده کارهای جدی انجام دهیم. بنابراین باید در تحلیل محیطی دقیق‌تر باشیم. در حوزه فرهنگی درگیر یک جنگ تمام عیار فرهنگی با تمامی ابعاد در حوزه رسانه، حوزه فرهنگ عامه و ... هستیم و امروز بسیاری از شبکه های رسانه های خارجی هدفشان بر تغییر سبک زندگی است.
وی ادامه داد: در کنار ضعف هایی که وجود داشته، نقاط قوتی‌ هم  داریم، اینکه جامعه با همه مشکلات بعد از ۴۳ سال همچنان انسجام خود را حفظ کرده و به عنوان یک جامعه بالغ و قوی توفیقات زیادی حاصل کرده است. نباید دچار سیاه نمایی و نباید دچار خودشیفتگی شویم؛ باید واقع‌بینانه با مشکلات مواجه شویم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در حوزه فرهنگ عمومی وظیفه هدایت گری داریم. تعریف حاکمیت کمک به سعادت مردم در دنیا و آخرت است و بخش مهمی از آن این است که به اصلاح رویه ها کمک کنیم. در شورای فرهنگ عمومی کشور به سمت تحکیم پایه های دینی حرکت کنیم و موانع آن را برداریم؛ البته نه با روش های قهری
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بنا داریم از همه ظرفیت های فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور استفاده کنیم. شورای فرهنگ عمومی کشور دغدغه بودجه ندارد و باید با همفکری و همگرایی و ایجاد وفاق برنامه‌های اصلی فرهنگی کشور را پیش ببریم
وی در پایان تاکید کرد: بازنگری اساسنامه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در دستور کار است و مصوبه این جلسه اصلاح و بازنگری این اساسنامه خواهد بود.
در ابتدای این جلسه سیدمجید امامی دبیر جدید شورای فرهنگ عمومی کشور با تبریک ماه ربیع الاول و تقدیر از حضور اعضای شورا گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور محل تدوین سیاست های حوزه فرهنگ کشور است و این جلسه درباره بایدها و نبایدهای این دوره از فعالیت آن برگزار شده است.
در ادامه سیدمحمدرضا موالی زاده دبیر پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به جلسات چهار سال گذشته شورای فرهنگ عمومی کشور گفتچهار سال گذشته با فضایی صمیمانه بحث ها در شورای فرهنگ عمومی کشور به صورت جدی دنبال شد و اتفاقات خوبی افتاد.
وی ادامه داد: از تلاش‌ها و همکاری‌های دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر مخبر و در امتداد آن آقای دکتر عاملی تشکر و قدردانی می‌کنم. از آقای حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که در این دوره به مسئله فرهنگ عمومی خوب پرداختند و در استان‌ها این موضوع را به خوبی دنبال کردند هم تقدیر می‌کنم.
موالی زاده با اشاره به برنامه ارائه شده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی گفت: به موضوع فرهنگ عمومی در این برنامه به خوبی پرداخته شده و این نشان از اهتمام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این حوزه است. همچنین انتصاب دکتر امامی یک انتصاب شایسته است. ایشان دارای سوابق علمی پژوهشی خوبی هستند و دغدغه و انگیزه دارند.
موالی زاده ادامه داد: ائمه جمعه در استان‌ها و شهرستان‌ها به خوبی جلسات شورای فرهنگ عمومی را برگزار کردند که از آن ها تقدیر می‌کنم. این جلسات یک پارلمان فرهنگی است که اگر آن را جدی بگیریم می‌تواند موثر و کارساز باشد. از مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان ها نیز در این دوره از فعالیت تشکر می کنم
وی ادامه داد: لازم است تمامی معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولید هر محصول خود در جهت اعتلای فرهنگ کشور و همچنین در راستای گفتمان رهبری یک پیام فرهنگ عمومی داشته باشند.
در ادامه سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: لازم است در اینجا از زحمات دکتر سید عباس صالحی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین آقای موالی زاده دبیر پیشین دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور تقدیر ‌کنم که ظرفیت های مهمی را برای این شورا فراهم کردند.
وی ضمن خیر مقدم به محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان از شخصیت‌های علمی هستند و نشان دادند که در انجام کارها و اهداف شان جدیت دارند. آقای امامی نیز از چهره‌های فرهنگی کشور هستند که در این عرصه موفق خواهند بود
عاملی ادامه داد: شورای فرهنگی عمومی شورایی است که تا سطح شهرستان‌ها نیز ادامه دارد و دارای ظرفیت بزرگی است که شاید نمونه آن را در هیچ شورای دیگر کشور نداریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرهنگ یک امر انتخابی است به این معنا که افراد فرهنگ زندگی خود را خودشان انتخاب می‌کنند. علایق خود را خود انتخاب می کنند. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشیم که چه ارزش ها و هنجارهایی را تشویق کنیم که چهره عمومی فرهنگ در حد مطلوب حفظ شود و این ارزش ها و هنجارها برگرفته از ارزش‌های الهی و اسلامی باشد. 
وی ادامه داد: فرهنگ باید به نیازهای اساسی مردم از جمله هوای پاک، مسکن، چگونگی گذران اوقات فراغت و ... پاسخ بدهد و در همین مسیر ارزش‌های اسلامی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد
عاملی در عین حال تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور دارای ظرفیت تصویب است و وقتی مصوبات آن در لیست شورای عالی انقلاب فرهنگی وقتی قرار بگیرد در صورتی که با آن مخالفت نشود به عنوان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به شمار می آید
عاملی در ادامه گفت: با هدف گذاری می توانیم اهداف چهار ساله شورای فرهنگ عمومی کشور را ترسیم کنیم. فرهنگ سازگاری اجتماعی نیز از دیگر موضوعاتی است که توجه به آن ضروری است چرا که سازگاری از عقل نشات می گیرد و با سازش فرق دارد، زیرا سازش ریشه در جهل دارد. بنابراین فرهنگ سازگاری هم افزایی را به دنبال دارد
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: امیدهای فراوان پیش روی ما قرار دارد و در اینجا لازم می دانم از آقای سید عباس صالحی وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای موالی زاده به دلیل تدابیری که داشتند تشکر ‌کنم
وی ادامه داد: مسیر تحول را در شورای فرهنگ عمومی کشور خواهیم داشت و امیدواریم دوستان به اهداف و تدابیری که که دارند دست پیدا کنند.
حاج علی اکبری افزود: از همه دبیران شوراهای فرهنگ عمومی در استان ها تشکر می کنم. وضعیت فعلی شورای فرهنگ عمومی کشور با جایگاه موثری که باید داشته باشد فاصله دارد. بنابراین باید از حالت انفعال و حاشیه‌نشینی به یک شورای موثر و تصمیم گیرنده و کنشگر و دارای ضمانت های لازم برای اجرای مصوبات تبدیل شود
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: لازم است کمیسیون مشترکی تشکیل شود که با سرعت طرح بازآفرینی شورا را در دستور کار قرار دهد.
وی در پایان تاکید کرد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور باید قرارگاه حوزه فرهنگ عمومی کشور باشد
در بخش دیگری از این جلسه عماد افروغ عضو شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: نباید از واقعیت های جامعه دور باشیم و باید شکاف بین نظر و عمل در دستور کار قرار بگیرد. همچنین اسناد باید بازتاب علمی داشته باشد
وی افزود: سندی که عملیاتی نمی شود دارای مشکل است و با قدرت اجتماعی همراه نیست؛ بنابراین باید هر سندی که مصوب می‌شود عملیاتی هم بشود؛ بنابراین پر کردن شکاف بین نظر و عمل باید در دستور کار قرار بگیرد
در ادامه خزعلی رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور با هدف تحول انقلابی در ساختار فرهنگ در دوره جدید کار خود را آغاز کرده است. این شورا باید بتواند پیوست فرهنگی و خانواده ارائه دهد
وی ادامه داد: ما از اسناد موجود مصوب به ویژه در حوزه خانواده باید استفاده کنیم و مصوبات این شورا باید به بودجه و برنامه عمل برسد.
خزعلی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درباره بحران جمعیت گفت: از سال ۹۵ به این سو افزایش ریزش جمعیت داریم  و باید در بودجه های فرهنگی و تحقیقاتی بخشی به حوزه زن و خانواده تعلق بگیرد و سازمان‌های مردم نهاد به کمک بیایند  و از ظرفیت های شورای فرهنگی عمومی در این زمینه باید استفاده کرد
در بخش دیگری از این جلسه پورفلاح عضو دیگر شورا گفت: در اینجا لازم می دانم از آقای دکتر سید عباس صالحی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای موالی زاده دبیر پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور تقدیر کنم.
وی افزود: فرهنگ عمومی ارزش ها و اعتقادات مورد قبول عامه مردم است
پورفلاح ادامه داد: نباید بین گفتار و رفتار مسئولان، رفتار و عمل دوگانه پیش بیاید. خودانتقادی موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت این که آیا مسئولان انتقاد پذیر هستند
آزادی معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفان و عضو دیگر این شورا گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه ارائه شده خود به مجلس شورای اسلامی، موضوع فرهنگ عمومی را برجسته کردند و این شورا جایگاه و اهمیت بالایی در تحقق این هدف و سایر اهداف نظام دارد و باید گذشته را آسیب شناسی و حال را ترسیم و افق روشنی را برای خود در نظر بگیرد
منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم در بخش دیگری از این جلسه گفت: در هفعالیت شورا باید با نگاه سیاستگذاری باشد نه اجرا. باید اولویت ها را در مقیاس ملی و استانی تعریف کنیم مثل سبک زندگی. به این معنا که روستا نیاز بومی خود را هم دارد که باید به آن توجه داشت
وی افزود: ما در کشور در حوزه شادمانه ها  خلاء داریم و شورای فرهنگ عمومی باید یک الگویی شایسته برای شادمانه ها فراهم کند؛ بنابراین باید چند مدل شادمانه در کشور فراهم شود
در بخش دیگری از این جلسه جعفری عضو دیگر این شورا گفت: فرهنگ مهمترین مزیت کشور است و باید از واقعیت‌ها فهم و درک درستی داشته باشیم. برنامه‌ریزی باید واقع‌بینانه و قابل ارزیابی باشد
وی افزود: باید حوزه های مردمی مورد توجه قرار بگیرد و از نهادهای مردمی که در بین مردم مقبولیت دارند بهره ببریم.
در بخش دیگری حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی گفت: در حوزه فرهنگی باید درصد درستی داشته باشیم،  به این معنا که بدانیم وضع موجود در این زمینه چیست، زیرا این امر کمک می کند رصد دقیق فرهنگی که  مردم چه می‌خواهند، داشته باشیم. تعیین اولویت در حوزه فرهنگ عمومی نیز یکی از موضوعات مهم است که باید به آن توجه داشته باشیم.
وی افزود: یکی از وظایفی که شورای فرهنگ عمومی کشور دارد موضوع هم افزایی است که باید به آن توجه داشته باشیم و مدل اثربخش باید در این زمینه داشته باشیم. اینکه ما به دنبال روش های اثربخش و کاربردی باشیم. در شورای فرهنگ عمومی کشور کار ما اجرا نیست بلکه کار ما کار شورایی است و باید از این ظرفیت های هم افزا استفاده کنیم
ارزانی گفت: فعالیت های شورای فرهنگ عمومی کشور باید با توجه به دغدغه های استانی و شهرستان ها هم باشد
در ادامه این جلسه سلیمانی معاون سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ساختار فرهنگی کشور با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری نیاز به بازسازی انقلابی دارد و این کلام حضرت آقا باید در شورای فرهنگ عمومی کشور مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین بازسازی انقلابی فرهنگی توسط همه دستگاه ‌ها تبلیغ و نهادینه شود
در بخش دیگری از این جلسه سینا کلهر سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه یکی از اهداف شورای فرهنگ عمومی کشور است که باید به آن توجه داشت. سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی جامعه نیز از دیگر اهداف این شورا است که باید به آن توجه داشت
وی افزود: نیاز به تغییر رویه و تحول در شورای فرهنگ عمومی کشور داریم .
در پایان این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوحی از خدمات و زحمات سیدمحمدرضا موالی زاده دبیر پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور تقدیر و تشکر کرد.
گفتنی است هفتصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور (اولین دوره یازدهم شورا) صبح امروز سه شنبه برگزار شد و تبیین و بررسی رویکرد و سیاست های تحول گرایانه در راهبری فرهنگ عمومی کشور توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سیاست گذاری فرهنگی کشور در دوره یازدهم این شورا با تاکید بر برنامه‌های ریاست شورای فرهنگ عمومی کشور از جمله دستور جلسات این جلسه بود.