علیرضا حاجیانزاده، صبح امروز در نشست شورای اداری این سازمان که به مناسبت آغاز هفته ملی کودک برگزار شد، افزود: استانداردسازیها و تدوین نظام معیار برای مهدهای کودک و پیشدبستانیها به عنوان مهمترین وظیفه سازمان که در اساسنامه از آن با عنوان«نظام جامع تعلیم و تربیت کودک» یاد شده، به کار تحقیقاتی و مطالعاتی نیازمند است.
وی اظهار کرد: با تدوین نظام جامع تعلیم و تربیت کودک، شیوهنامهها و محتوای آموزشی لازم برای برپایی دورهها و کارگاههای تبادل تجربیات و توانمندسازی نیروهای انسانی، طراحی و ابلاغ میشود.
این محقق در حوزه تعلیم و تربیت کودک، ادامه داد: تعیین شاخصها برای احراز صلاحیتها و شایستگیهای مربیان و کارکنان و به طورکلی چگونگی استقرار نظام تربیت مربی کودک سایر طرحهای در دست اقدام سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را تشکیل میدهند.
وی اضافه کرد: کمک به نقش آفرینی و توانمندسازی خانوادهها با برگزاری دورههای تربیت کودک و ارائه آموزههای کارآمد، تنظیم مجموعه ضوابط و مقررات مربوط به محلهای نگهداری از کودکان، تعریف استانداردهای فضا و تجهیزات و سایر امور ضروری، که حاصل پژوهشهای محققان خواهد بود، پس از نظرسنجی و اعتبارسنجی در قالب نظام جامع، برای استفاده عموم مردم عرضه میشود.
حاجیانزاده، توضیح داد: بکارگیری نیروهای متخصص و توانمند از دانشگاهها، حوزههای علمیه و مراکز علمی، پژوهشی در دستورکار قرار دارد تا بتوان با استفاده از آخرین روشهای تربیتی و آموزشی متناسب، به اهداف کلان سازمان جامه عمل پوشاند.
معاون وزیر آموزش و پرورش، در بیان ضرورت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گفت: این سازمان با هدف مدیریت یکپارچه و ساماندهی امور کلان تعلیم و تربیت فرزندان ایران زمین در دوران کودکی، از بدو تولد تا پایان سن شش سالگی تأسیس شده است.
وی با مهم و سرنوشتساز توصیف کردن دوران کودکی، افزود: از آنجا که این مقطع از زندگی افراد کشور، دوران شکلگیری شخصیت و شاکله تربیتی و هویتی آنهاست، شیوه تعلیم و تربیت کودکان برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و شأن حاکمیتی دارد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تأکید کرد: جامعه برای رسیدن به رشد و تعالی همه جانبه و متوازن به بسترسازی برای تعلیم و تربیت مناسب نیروی انسانی از بدو تولد نیازمند است و این مهم تنها با استفاده از همه ظرفیتها و جلب مشارکت همگانی، فراهم میشود.
وی ادامه داد: تشکیل و راهاندازی نهادی مستقل، فراگیر، تخصصی و متمرکز با اهدف راهبردی و مدیریتی در امور آموزش و تربیت کودکان کشور، ضرورتی معطل مانده بود که در نهایت با مطالبه عالمانه رهبر معظم انقلاب و تلاشهای مجدانه مسئولان به تأسیس سازمان منجر شد.
حاجیانزاده یادآور شد: در گذشته حدود ۱۴ نهاد و دستگاه از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی به ترتیب در قالب برپایی مرکز پیش دبستانی، کانونهای تربیتی و مهدهای کودک، در زمینه تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال خدمات رسانی میکردند که فعالیتشان تحت یک مدیریت واحد نبود.
وی که سابقه مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد، اظهار کرد: با به توجه به فقدان یک مرکز مدیریت واحد و یکپارچه برای آموزش جامع کودکان زیر 7 سال در گذشته، پس از بررسیهای لازم، با توجه به مقبولیت و میزان اعتماد نسبتاً زیاد مردم به دستگاه عظیم و رسمی تعلیم و تربیت کشور، در نهایت تولیت این امر با دستور ولی امر مسلمین به آموزش و پرورش واگذار شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش، در تشریح علت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ساختار آموزش و پرورش گفت: با توجه به وجود تفاوتهای ماهوی در نظام تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سنی، بخصوص ویژگیهای آموزشی مختص سنین زیر 7 سال، وجود یک سازمان مستقل با نگاه تخصصی به امر تعلیم و تربیت کودکان ضرورت داشت.
وی، گستردگی مخاطبان، لزوم تربیت مربیان کودک، تسری آموزشها به خانوادهها و پرداختن به امور قابل توجهی نظیر تدوین، ابلاغ و نظارت بر حسن اجرای مقررات جامع تأسیس اماکن نگهداری و تعلیم و تربیت کودکان را به عنوان دیگر ضرورتهای ایجاد این سازمان برشمرد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در توصیف مخاطبان این سازمان گفت: مخاطبین این سازمان را کودکان از بدو تولد تا پایان 6 سالگی تشکیل میهند که خود به دو گروه کودکان زیر 4 سال و کودکان 4 تا 6 سال تقسیم میشوند.
علیرضا حاجیانزاده، افزود: طبق آخرین اطلاعات و آماری که در اختیار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار دارد، هم اکنون حدود یک میلیون و 500 هزار کودک زیر 7 سال در کشور وجود دارد و حدود 300 هزار مربی و کادر آموزشی در قالب 50 هزار مهدکودک و پیش دبستانی، وظیفه ارائه خدمات آموزشی به آنها را بر عهده دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: انتقال امور نظارتی و راهبری مهدهای کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش، تداوم ارائه محتوای آموزشی و تربیتی استاندارد، تصویب و ابلاغ شهریه مراکز غیردولتی نگهداری از کودکان، نظارت و ارزیابی مستمر این مراکز، ارتقای سطح آموزشهای مربیان و بررسی الگوهای بازگشایی مهدهای کودک در شرایط کرونا، از جمله مهمترین برنامههای سال تحصیلی جاری سازمان را تشکیل میدهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش، اضافه کرد: نیازها و مسائل مبتلابه مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی مفصل و مبسوط در قالب بخشنامههایی از جانب سازمان تعلیم و تربیت کودک به ادارات کل آموزش و پرورش که متولی اجرای سیاستهای سازمان هستند ابلاغ شده است.
وی تصریح کرد: بخشنامههای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که برای اطلاع عموم منتشر شده است به صورت کامل و مدون تنظیم شده، به نحوی که بخش اعظمی از سوالات و ابهامات احتمالی را پاسخگوست.
حاجیانزاده در ادامه سخنان خود از افتتاح قریبالوقوع پورتال اختصاصی مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با آدرس اینترنتی koodak.medu.ir خبر داد و گفت: تا زمان افتتاح این درگاه اطلاع رسانی، عموم علاقهمندان میتوانند با مراجعه به کانال اطلاعرسانی سازمان در پیامرسان ایتا به آدرس: http://eitaa.com/k00dak و یا با مراجعه به پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس: https://www.medu.ir بخشنامههای سازمان را مشاهده کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم دسترسی عادلانه همه کودکان به ظرفیت های آموزشی و تربیتی، گفت: تحت پوشش قرار گرفتن کودکان مناطق روستایی، حاشیه شهرها و مناطق محروم در اولویت کار سازمان قرار دارد.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، توضیح داد: برای تحقق این منظور، در خصوص اعتبارات و برنامهها توجه ویژهای به کودکان در مناطق محروم شده است، همانطور که در گذشته نیز برای این عزیزان کمک های مالی و کمک های محتوایی متناسب تدارک دیده شده بود.
وی در ادامه سخنان خود، نهادها و دستگاههای همکار و مرتبط با سازمان تعلیم و تربیت کودک را به دو گروه عمده تقسیم کرد و گفت: گروه اول نهادهایی هستند که در گذشته در امر تعلیم و تربیت کودک اقداماتی داشتهاند، مثل: بهزیستی، بسیج، حوزههای علمیه، سازمان تبلیغات، شهرداری ها، سازمان هلال احمر، مساجد و سازمان تربیت بدنی.
علیرضا حاجیانزاده، اضافه کرد: گروه دوم به سازمانها و نهادهایی اطلاق میشود که در حوزه تربیت دوره کودکی تاثیرگذارند، مثل صدا و سیما، نشر کودک، سینمای کودک، فعالان حوزه کودک در فضای مجازی و مدیریت شهری، و ما از هر دو گروه تقاضا داریم برای پیشبرد اهداف سازمان کمککار ما باشند.
وی در ادامه گفت: ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی که امری حیاتی و حاکمیتی است، نیازمند توسعه همکاری دستگاههای مرتبط است.
معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: نباید فراموش کنیم که آموزش و پرورش، مولّد سرمایه اجتماعی، عهدهدار مسئولیت هدایت و نظارت بر حسن اجرای سیاستهای مصوب در خصوص فعالیتهای تعلیمی و تربیتی از مهدهای کودک و پیشدبستانی تا دانشگاه است.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: متأسفانه برخی اختلاف نظرها در دستگاههای اجرایی و عدم اقدام به موقع نهادهای سیاستگذار، تحقق تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با هدف مدیریت و ارائه راهبری واحد و متناسب در عرصه تعلیم و تربیت خردسالان این سرزمین را سالها به تأخیر انداخت.
حاجیانزاده اضافه کرد: اهتمام ویژه به این امر حاکمیتی در قالب بند دوم سیاستهای ابلاغی تحول در آموزش و پرورش در سال 1392 از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به مثابه اقدام ویژه با توسعه مشارکت دستگاهها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، یادآور شد: با توجه به طولانی شدن زمان تحقق ایجاد مرکزی واحد برای تولیت امور تعلیم و تربیت نونهالان، رهبری مجدداً و در دیدار 11 شهریور 1399 با دست اندرکاران وزارت آموزش و پرورش، این مهم را مورد تأکید قرار دادند.
وی در ادامه اظهار کرد: پس از این بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و پس از بررسیهای کارشناسی و مطالعات علمی و تطبیقی، ماده واحده تشکیل«سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» در نشست شماره 834 به تاریخ 25 آذر 1399 تصویب شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: پس از تصویب ماده واحده تشکیل سازمان، اساسنامه آن هم در نشست شماره 836 شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ هفتم بهمن ماه 1399 تشکلیل شد، به تصوب رسید و در تاریخ 26 همان ماه از سوی رئیس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد.
وی تأکید کرد: بر اساس مطالبات رهبر معظم انقلاب و مستندات قانونی گفته شده، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به عنوان مؤسسه مستقل دولتی در وزارت آموزش و پرورش، مرجع رسمی و متولی انحصاری راهبری، ساماندهی، صدور مجوز، هدایت و نظارت بر امور، فرآیندها، تولید محتوا و جذب منابع انسانی شایسته برای تعلیم و تربیت کودکان زیر 7 سال در مهدهای کودک و پیش دبستانیهاست.
حاجیانزاده، در ادامه توضیح داد: راهبری برنامههای آموزشی و پرورشی برای کودکان زیر 7 سال، تدوین نظام جامع کودکی، برنامه های تربیتی و حمایتی خاص برای خانواده ها، توانمندسازی و ارائه خدمات مشاوره ای و تربیتی به خانواده ها بخشهایی از مهمترین وظایف این سازمان را تشکیل میدهند.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در پایان سخنان خود گفت: برنامه ریزی به منظور تکوین و تعالی هویت کودکان و رشد همه جانبه و متوازن آنها و در عین حال آماده کردن کودکان برای ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور سایر وظایف مهم این سازمان را تشکیل می دهند.
نحستین نشست هیئت امناء این سازمان تاریخ اول اردیبهشت ماه امسال با موضوع "ارائه دیدگاه ها برای تنظیم ساختار و استقرار سازمان و دومین نشست این هیئت در تاریخ 19 خردادماه با موضوع «انتخاب رئیس و ساختار سازمان» تشکیل شد.
این گزارش میافزاید: علیرضا حاجیان زاده در تاریخ سیام خردادماه سال جاری طی حکمی به امضای وزیر وقت آموزش و پرورش به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، منصوب شد و این سازمان در تاریخ 13 مرداد 1400 طی مراسمی نمادین به طور رسمی آغاز به کار کرد.
بر اساس این گزارش، ساختار اداری سازمان با 67 پست سازمانی در قالب دو معاونت و دو ادارهکل، بر حسب شرح وظایف مندرج در اساسنامه پیش بینی شده و اعتباری بالغ بر 500 میلیارد ریال به منظور تأمین هزینه های راه اندازی سازمان و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل در بودجه سال 1400 کل کشور برای آن پیش بینی شده است.
ساختمان موقت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در سیزدهم مردادماه امسال مقارن با واپسین روزهای وزارت محسن حاجی میرزایی بر وزارت آموزش و پرورش، در پلاک شماره 13 خیابان سرپرست تهران افتتاح شده بود.
براساس تقویم مناسبتی کشور جمهوری اسلامی ایران، هفته ملی کودک از 16 مهرماه آغاز شده و همه ساله طی این هفته، برنامههایی ویژه گرامیداشت خردسالان و کودکان توسط سازمانها و نهادهای مختلف به صورت محدود یا فراگیر برای استفاده مخاطبان ارائه میشود.
خبرنگار: امجد امیری
|