کد خبر:18482   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 14 مهر سال 1400 ساعت 14:45:0

در اجرایی سازی مصوبه در "شورای سنجش و پذیرش" ظرفیتی جدید ایجاد خواهد شد/ مصوبه و ماده واحده ساماندهی کنکور قطعی است

جلسه یک‌صد و پنجاه و سوم شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون ماده واحده مصوبه "سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)" برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به تشکیل اولین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در دولت جدید گفت: طبیعتا روال پیگیری برنامه‌های اقدام نقشه جامع علمی کشور را دنبال می‌کنیم. به روزرسانی خود نقشه هم در دستور کار است و قاعدتا بر مبنای اولویت‌های مد نظر امروز کار می‌کنیم.
 

تشکیل کمیته تلفیقی تدوین سیاست‌های برنامه 5 ساله هفتم توسعه
دکتر سعید رضا عاملی درباره تدوین برنامه 5 ساله هفتم توسعه گفت: در ستاد فرهنگ پیشبینی یک کمیته تلفیق برای تدوین سیاست‌های برنامه 5 ساله هفتم توسعه و همچنین برش‌های استانی سند داشته‌ایم که این موضوع مصوب شد و به تمام دستگاه‌های کشور توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.
وی ادامه داد: اگر مصلحت می‌دانید، کمیته‌ای تلفیقی در زمینه برنامه هفتم توسعه ایجاد کنیم. هم اولویت‌های برنامه هفتم توسعه را بازخوانی کنیم و هم موارد مصداقی که تعین در برنامه هفتم توسعه ایجاد می‌کند را جمع بندی کنیم و نیز سازمان برنامه و بودجه را هم دعوت کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: دوستان در حال فراهم کردن، زیر ساخت‌ها هستند که در درجه اول همان سیاست‌های کلی برنامه هفتم است و در مرحله بعد به زیر بخش‌ها ورود می‌کنند و در نهایت اگر این کمیته تشکیل شود، می تواند به این امر کمک کند.

مصوبه و ماده واحده ساماندهی کنکور قطعی است
دکتر عاملی گفت: شش بند از ماده واحده "سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی" را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده‌ایم. ریاست سابق شورای عالی تا این بخش مصوبه و ماده واحده‌ها را قطعی اعلام کردند، بنابراین به عقب بر نمی‌گردیم و این موارد به عنوان مصوبه تصویب و ابلاغ شد.
وی اظهار داشت: مقرر بود در جلسه پایانی با حضور دکتر روحانی، ریاست سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی بر روی بخش 30 درصد پذیرش پزشکی از لیسانس و بخش مربوط به صدا و سیما و موسسات کنکور بحث و بررسی صورت پذیرد که این امکان فراهم نشد و این بخش‌ها باقی ماند؛ ولی موارد قبلی تصویب و ابلاغ شد.
استاد دانشگاه تهران گفت: در این مصوبه تکالیفی برای قبل از سال 1402 داریم. سازمان سنجش برای این منظور باید برنامه‌های لازم برای اجرای مصوبه را در شورای سنجش و پذیرش تهیه کند و این را کتبا از شورای سنجش و پذیرش درخواست خواهیم کرد.

ایجاد ظرفیت جدید "شورای سنجش و پذیرش" در مصوبه ساماندهی کنکور
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی قصد احراز اجرایی شدن مصوبات را دارد نه اینکه بر روی جزییات در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری کند. به نظرم باید ظرفیتی برای شورای سنجش و پذیرش در مصوبه ایجاد کنیم مثل کسانی که در سال های قبل دیپلم گرفته است و... که وضعیتش نامعلوم است! همچنین اشخاصی هم هستند که از رشته‌ای در رشته دیگر در کنکور شرکت می‌کنند، باید برای سنجش و پذیرش ظرفیتی ایجاد کنیم که این موضوع تعیین تکلیف شود.
وی اظهار داشت: البته در مراحل کارشناسی مصوبه  وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حضور فراگیر داشته است. تمام کمیسیون‌هایی که در ستاد تشکیل شده است، معاونت آموزشی وزارت بهداشت حضور پررنگی داشته است که با نظر آنها ماده مصوبه تصویب شده است. همچنین وزاری جدید دولت سیزدهم باید درباره مصوبه "ساماندهی کنکور" توجیه شوند تا در پیگیری آن دچار مشکل نشویم.
 

نقشه جامع علمی کشور را مرور کنیم
در این جلسه دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در پیش از دستور با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور در پیش از دستور جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: دولت و مجمع تشخیص مصلحت در فکر تدوین برنامه هفتم توسعه است. تجربه خوبی را در برنامه ششم توسعه داشتیم و دو ماده پروژه محور را در آن گنجانده‌ایم. در برنامه هفتم توسعه هم باید این اتفاق بیفتند. این موضوع ضرورت دارد که پیشران‌های مهم اقتصادی آن مشخص شوند و معمولا پیشران‌ها همان اولویت نقشه جامع علمی کشور قرار بود، باشند. پیشنهاد می‌کنم هم با مجمع تشخیص مصلحت و هم سازمان برنامه بودجه ارتباط برقرار کنیم و سریعا با حضور آنها و استفاده از توانمندی دبیرخانه مروری بر نقشه جامع علمی کشور کنیم و اولویت‌ها را مشخص کنیم.



سیاست‌های مصوبه را به مدارس سراسر کشور ابلاغ کردیم
دکتر کاظمی؛ سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: وظایفی در مصوبه بر عهده آموزش و پرورش است که جلسات کارشناسی متعددی با دوستان داشته‌ایم و طراحی‌های لازم را انجام داده‌ایم. سیاست‌های مصوبه را به کل مدارس کشور در12 مرداد ماه ابلاغ کرده‌ایم.
وی به سوابق تحصیلی در مصوبه اشاره کرد و گفت: این موضوع زمانی رخ خواهد داد که هدایت تحصیلی درستی در آموزش و پرورش شکل بگیرد. وقتی بنیه هدایت تحصیلی نه از منظر خانواده و نه از نظر دانش آموزان بنیه قوی و درستی نیست؛ متوجه می‌شوید شخص دیپلمی گرفته است اما استعدادش در رشته‌ای دیگر است. بنابراین این موضوع قطعا سیستم تعلیم و تربیت ما را دچار چالش خواهد کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داد: نامه‌ای به شورای سنجش و پذیرش در زمینه مصوبه زده شود چون اجرایی سازی آن ماموریتی است که برعهده شورای سنجش و پذیرش است و در نهایت آموزش و پرورش به شورای سنجش و پذیرش پاسخگو خواهد بود.



رییس "شورای سنجش و پذیرش" الزامات اجرایی کردن" مصوبه را به ستاد ارایه کند
در این جلسه دکتر منصور کبگانیان؛ دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به بحث ساماندهی کنکور، بر اساس ماده واحده مصوب "سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این مبحث مدت زیادی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی کار شده است البته از ابتدای نقشه جامع علمی کشور با فراز و نشیب‌هایی در دستور کار قرار گرفته است.
قائم ‌مقام و دبير ستاد علم و فناوری افزود: 60 درصد اجرایی سازی مصوبه ساماندهی کنکور(سنجش و پذیرش) در آینده‌ای نزدیک بر عهده وزارت آموزش و پرورش است. سازمان سنجش و وزارت علوم، بخش سنجش تخصصی دانش آموزان را باید پیش ببرند.
 وی درخصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه در اجرایی سازی مصوبه عجله‌ای نیست، گفت:  باید این مصوبه در سال 1402 اجرایی شود. دوستان باید با مروری بر ماده واحده‌های تصویب شده، اهمیت و فوریت کار را بدانند. کارهای دیگر هم از دستور خارج نشده است و قرار شد کار مطالعاتی انجام شود.
دکتر کبگانیان در پایان جلسه عنوان کرد: بر طبق قرائت مصوبه، مقرر شد تا مکاتبه‌ای دبیر شورا با رییس شورای سنجش و پذیرش داشته باشد که با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت الزامات اجرایی کردن این مصوبه را ظرف یک ماه به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارایه کند.



قصه اصلی را دریابید!
دکتر محمد رضا مخبر دزفولی؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بخش مهمی از آموزش عالی مربوط به وزارت بهداشت است. بهترین مغزها را وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در حال جذب کردن است اما شما آقایان این مصوبه را بین خودتان (وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم) پاس می‌دهید، هیچ تحول جدیدی با این رویکرد در کنکور نمی‌افتد.
وی افزود: از دکتر عاملی درخواست می‌کنم تا از دوستان وزارت بهداشت جهت هم فکری دعوت به عمل آید و راه حل‌هایی در ارایه مصوبه از آنها درخواست کنید تا گره‌های پیش آمده رفع شود. 80 درصد گره‌های کنکور مربوط به پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی است! باید از صاحب علت و مشکل مشارکت بگیرید و ممکن است دوستان در وزارت بهداشت برای آنها راه حل داشته باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: درباره آموزش و پرورش برای هدایت تحصیلی تا کنون برنامه‌ای خواسته نشده است. اتفاقاتی باید رخ دهد تا این مصوبه اثربخش باشد لذا خواهشمندم قصه اصلی را دریابید.



دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیگیر اجرایی سازی مصوبه است
حجت‌الاسلام محمد محمدیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به نظرم دبیرخانه در وظایفش باید به آقایان وزراء و رییس شورای عالی انقلاب نامه ای بنویسد و از آنها گزارشی درباره اجرایی سازی مصوبه درخواست کنند. لذا اگر به وظایف خود عمل نکردند در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی تذکر دهید. حال اگر بیایید یک مصوبه ای بگیرید تا مصوبه قبلی را اجرا کنند، غیر طبیعی است! به هر حال دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیگیر اجرایی سازی مصوبه است و این کار مناسبی است چون اجرای مصوبه جزو وظایف وزرای حقوقی این ستاد است.



بحث و بررسی بر روی کلیات مصوبه صورت گیرد
دکتر عبدالله جاسبی؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث کنکور را مهم دانست و گفت: در زمینه ماده‌های آموزش و پرورش توافق داشته‌ایم. بسیاری از کلیات مصوبه "سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی" هنوز بحث و بررسی و رای گیری نشده است لذا معتقدم قبل از اینکه وارد جزییات ماده به ماده مصوبه شویم؛ اصل موضوع را بایستی بحث کنیم. مصوبه به صورت نیمه کاره بعضی از موارد‌اش تصویب و ابلاغ شده است. معتقدم از این مصوبه به آسانی عبور نکنیم و بسیاری از مباحث آن قابل بحث و بررسی و تجدید نظر است. بنابراین با توجه به اینکه کلیات مصوبه را تصویب نکردیم، دوباره بحث و بررسی‌ها صورت گیرد.



به جزییات مصوبه ورود نمی‌کنیم
دکتر ابوالفضل باقری فرد؛ معاون آموزشی و دبیر شورای آموزشی و پزشکی تخصصی وزارت بهداشت بیان کرد: به جزییات مصوبه ورود نمی‌کنم اما وزارت بهداشت و وزارت علوم  بعد از کنکور را کار دارد؛ اینکه در این دو وزارتخانه تصمیم گیری کنیم که چه دروسی را ضرایب دهند و... این گونه نیست. سازمان سنجش درواقع زیر مجموعه وزارت علوم است. در شورای سنجش وزیر بهداشت می‌تواند پیشنهاد دهد اما کار به وزارت آموزش و پرورش بر می‌گردد. نهایتا وزارت بهداشت می تواند بر روی سهمیه ها و ظرفیت‌ها سخن بگوید.



ستاد راهبری باید ظرف شش ماه، سهمیه ها را سیاست گذاری کند
دکتر ابراهیم خدایی؛ رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: این جلسه با توجه به استقرار تیم جدید دولت می‌تواند دو الی سه ماه آینده تشکیل شود و این مصوبه باید برای سال 1402 اجرایی شود؛ بنابراین در زمینه اجرای طرح عجله‌ای وجود ندارد چون مصوبه باید در سال 1402 اجرا شود. مصوبه و طرحی که ارایه شد، چند نکته مهم داشت. به هر دلیلی مباحث مهم تری بیشتر از 60 درصد در بحث پذیرش دانشجوها مثل سهمیه‌ها و نوع پذیرش رشته‌های پزشکی تاثیر دارد چون بخش بیشتر کنکور مربوط به رشته‌های پزشکی است.
وی افزود: ستاد راهبری باید ظرف شش ماه، سهمیه‌ها را سیاست گذاری کند تا به اجرایی سازی مصوبه در سال 1402 برسیم. همچنین اگر آموزش و پرورش در سیستم امتحانی‌اش تغییرات اساسی منظور نکند، اتفاق خاصی در مباحث کنکور نخواهد افتاد و وضعیت حاضر حاکم خواهد بود. در هر صورت آموزش و پرورش باید طرح تغییر در سیستم ارزشیابی دانش آموزان را ارایه دهد.



بخشی از اهداف مصوبه ساماندهی کنکور محقق شده است
دکتر رجبعلی برزویی؛ دبیر کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری به ارایه گزارشی درباره مصوبه ساماندهی کنکور در ستاد پرداخت و گفت: اکنون بحث کنکور در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی و راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار گرفته است که این موضوع اقدام بزرگی است.
وی افزود: بخشی از اهداف مصوبه ساماندهی کنکور محقق شده است و باید به این مسیر ادامه دهیم که این موضوع در دستور کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری قرار گرفته است.



هر دانش آموزی صرفا در رشته تحصیلی خود می‌تواند از فارغ التحصیل شود
دکتر خسرو ساکی؛ رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش در ارتباط با ایجاد سابقه تحصیلی کامل دانش آموزان گفت: در ارتباط با سابقه تحصیلی باید گفت دانش آموزان در حال حاضر سابقه تحصیلی دارند. آنچه دوستان محل اشکال می‌دانند این است که دانش آموزانی در رشته انسانی فارغ التحصیل شده‌اند اما سابقه‌شان مربوط به علوم انسانی است و در شرایط قبل از اجرایی‌سازی مصوبه همین دانش آموزان در رشته‌ای دیگر آزمون می‌توانستند آزمون دهند بنابراین در سیاست‌های اجرایی این امر را محدود کرده‌ایم. هر دانش آموزی صرفا در رشته تحصیلی خود می‌تواند از فارغ التحصیلی استفاده کند.
وی افزود: در چندین نوبتی که قانون سنجش و پذیرش تغییر پیدا کرده است، این تغییر به نوعی عطف ماسبق نداده است. بنابراین شخصی که 10 سال پیش دیپلم گرفته است، نمی‌تواند خودش را با قوانین امروز کنکور تطبیق دهد! به هر حال تا مرحله ای که متقاضیانی از گذشته باقی مانده‌اند، برای آن گذشتگان در سنجش و پذیرش یک تبصره‌ای پیش بینی می شود تا این افراد به مرور از سیستم آزمون کنکور خارج شوند که این موضوع در گذشته مثل دیپلم نظام جدید و قدیم افتاده است که این تبصره را شورای آموزش و پذیرش تصویب خواهد شد.



این مصوبه استرس دانش آموزان کنکوری را کاهش می‌دهد
دکتر سیدحسن قدسی پور؛ معاون نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد گفت: فکر می کنم قطعا با این مصوبه استرس دانش آموزان در کنکور کم می‌شود. شاید یک دانش آموزی با از دست دادن زمان دو ساعته کنکور خودکشی کند اما اگر به او بگوییم یک فرصت دوباره آزمون در همان سال داری، طبیعتا آرامش بیشتری خواهند داشت.