کد خبر:18334   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 29 شهریور سال 1400 ساعت 13:12:0

پیگیر تصویب لایحه خشونت علیه زنان هستیم

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده درباره لایحه حفظ کرامت و صیانت از زنان در برابر خشونت که مدت ها است به مجلس ارسال شده و منتظر تصویب نهایی است، گفت: این لایحه ارسالی به مجلس را پیگیری می کنیم و از مجلس می خواهیم به آن زودتر رسیدگی کند.


  دکتر انسیه خزعلی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری با تاکید بر اینکه نقش خبرنگارها در نشان دادن حقایق و زدودن غبارها و حرکت جامعه به سمت عدالت بسیار حایز اهمیت است، اظهار داشت: شاهد اشاعه شایعاتی در فضای مجازی علیه مسوولان بخصوص معاونت امور زنان و خانواده هستیم که در این خصوص از تمامی اصحاب رسانه می خواهیم تا به شایعات بدون مستند در فضای مجازی توجهی نکنند و از شایعه پراکن، سندی مبنی بر صحت گفته ها طلب کنند.
از مجلس می خواهیم در رسیدگی به لایحه خشونت علیه زنان جدیت داشته باشد
وی با اشاره به اینکه نگاه به زنان تشریفاتی است و قدرت سیاستگذاری واقعی ندارند، گفت: برای رفع این معضل در همین ایام کوتاه تلاش کردیم با به دور از نگاه های سیاسی خاص، با همه قشرها، گروه ها نگاه ها و دیدگاه ها نشست داشته باشیم و راهکارها را بشنویم.
خزعلی درباره لایحه حفظ کرامت و صیانت از زنان در برابر خشونت که مدت ها است به مجلس ارسال شده و منتظر تصویب نهایی است، گفت: این لایحه ارسالی به مجلس را پیگیری می کنیم و از مجلس می خواهیم به آن زودتر رسیدگی کند.
وی در مورد کارها و اسنادی که در گذشته در این معاونت به تصویب رسیده است هم توضیح داد: از کارهای قبلی استفاده و سندهایی که امضا شده اجرایی می شود و سپس به دنبال کارهای جدید هستیم.
در اجرای قوانین تصویب شده در امر ازدواج کاستی هایی وجود دارد
وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه معاونت امور زنان در مورد بحث ازدواج و ترویج و تسهیل این امر، خاطرنشان کرد: از مسایل مهم جامعه چرایی کم شدن نرخ ازدواج است که در این خصوص تلاش می کنیم با ایجاد تسهیلات مادی و معنوی به ارتقای وضعیت ازدواج بپردازیم و راه را هموار کنیم.
معاون رئیس جمهوری یادآور شد: آنچه در مورد قانون های تسهیل امر ازدواج تصویب شده است کامل و بدون نقص است اما متاسفانه در پیگیری و اجرایی آن کاستی هایی وجود دارد که امیدواریم در هماهنگی هایی با ریاست جمهوری، این موارد مرتفع شود.  
خزعلی با تاکید بر اینکه معاونت زنان و خانواده ستادی است و قدرت اجرایی ندارد، خاطرنشان کرد: معاونت بیشتر بر اجرای امور نظارت دارد و به محض رفع شدن موانع مادی و اقتصادی، گزارش های لازم را ارایه و به مرحله اجرا می رسانیم.
به دنبال بیمه کردن تمامی زنان سرپرست خانوار هستیم
معاون رئیس جمهوری درباره برنامه این معاونت برای زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی آنان گفت: ترمیم، ارتقاء و تعالی هدف ما است و به دنبال یافتن راه حل اقتصادی، آموزشی، حقوقی و اجتماعی در مورد مسایل زنان هستیم تا زندگی آنان را از نظر کیفی ارتقا دهیم. با توجه به اینکه آموزش یکی از موارد زیربنایی مسایل اقتصادی است به دنبال ایجاد زمینه آموزش کارآفرینی و مهارت یابی برای ورود زنان و فرزندان آنان به عرصه های مختلف هستیم.  
وی خاطرنشان کرد: یکی از اولویت های معاونت از نظر فرهنگی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار هستند و نخستین حرکت که به دنبال آن هستیم این است که همه زنان سرپرست خانوار را بیمه کنیم و امیدوارم که بتوانیم انجام دهیم.
خزعلی یکی دیگر از مشکلات زنان سرپرست خانوار را بحث امنیت در جامعه عنوان و تصریح کرد: در این زمینه فرهنگ سازی الزامی است تا نوع نگاه جامعه به این زنان تغییر کند و بتوانند با امنیت بیشتر در اجتماع وارد شوند و مجبور نشود جور دیگری خود را نشان دهد.
وی با یادآوری اینکه نخبه پروری و کشف استعدادها یکی از مسایل مهم در دستور کار معاونت است، در خصوص ادامه روند دورکاری در جهت حفظ آرامش زنان شاغل توضیح داد: دورکاری یکی از چالش هایی بود که تبدیل به فرصت شده است البته پیش از این هم دورکاری بود اما عملیاتی نمی شد. این روند برای زنانی که فرزند کوچک دارند بسیار خوشایند است و باید تقویت شود آن هم در شرایط کنونی که مهد کودک ها به دلیل کرونا بسته شده است.
خزعلی تاکید کرد: این دورکاری باعث حضور بیشتر مادران در کنار فرزندان و توانمندی زنان خانه داری است که دوست دارند مشارکت داشته باشند.
از ورزش بانوان در بخش قهرمانی و همگانی حمایت می کنیم
خزعلی در بخشی دیگر از سخنان خود به ورزش زنان و ضرورت ایجاد فضا برای ورزش همگانی آنان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه ورزش بانوان استعدادهای خیلی خوبی داریم که باید از سن کودکی و نوجوانی شناسایی شوند تا در عرصه های بین المللی با حفظ ارزش‌ها و جنبه های مختلفی که یک زن باید داشته باشد حضور پیدا کند و الگو شود.
وی تصریح کرد: ورزش بانوان از جمله موضوعاتی است که علاوه بر سلامت و بهداشت فردی زن و مادر، سلامت سایر اعضای خانواده را دربرخواهد گرفت به همین دلیل باید به آن توجه شود و برای ورزش همگانی فراگیر تدارکات لازم از جمله ایجاد پارک بانوان و فضای مناسب جهت ورزش آنان دیده شود.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: معاونت امور زنان به جد از ورزش بانوان حمایت می کند و به دنبال در اولویت قرار دادن ورزش بانوان در استان ها هستیم. ضمن اینکه در برخی استان های محروم با کار فرهنگی می توان این وضعیت را ارتقا داد.
به دنبال کاهش هزینه درمان ناباروری هستیم  
معاون رئیس جمهوری در خصوص سیاست های این معاونت درباره سیاست های جمعیتی توضیح داد: جمعیت یعنی قدرت و داشتن جمعیت جوان یعنی گسترش قدرت بیشتر جامعه که این مربوط به زن و مرد است و نیاز به حرکت استراتژیک دارد تا تسهیل ازدواج هم برای مردان و هم زنان ایجاد شود.
وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ تجرد قطعی یعنی لطمه به جمعیت افزود: امکان ازدواج در سن باروری باید فراهم شود چرا که نقش زنان در باروری برجسته است. ضمن اینکه باید درصدی از هزینه های ناباروری توسط بیمه ها پوشش داده شود که ما به دنبال کاهش هزینه ناباروری هستیم.
خزعلی تاکید کرد: تقویت فرزندآوری نیاز به فرهنگ سازی و کارهای تبلیغاتی دارد تا سوق به فرزندآوری در میان زوج ها دوچندان شود.  
مخالف ازدواج زیر سن قانونی هستیم
معاون رئیس جمهوری درباره کودک همسری هم تاکید کرد: مخالف هر نوع ظلمی که به زنان شود هستیم و با ازدواج قبل از بلوغ هم که این ظلم را دوچندان می کند مخالف هستیم چه این ازدواج در قالب غیر مستند باشد چه مستند.
وی با تاکید بر اینکه مقابله با کودک همسری هم نیاز به قانون و هم نیاز به فرهنگ سازی دارد، خاطرنشان کرد: این کار نیاز به کار فرهنگی دارد و قانون تنها راهکار نیست. باید در مناطقی که این امر رواج دارد اغنا سازی صورت گیرد و لازم است کار فرهنگی و قانونی همزمان داشته باشیم.
وی با اشاره به ازدواج خود در سن ۱۶ سالگی و اینکه فقط مرز سنی قرار دادن برای ازدواج مهم نیست، تاکید کرد: بلوغ جسمی، فکری، اقتصادی، تحصیل و داشتن فعالیت اجتماعی از جمله شروط برای ازدواج است که هر دختری باید آن را داشته باشد تا مهیای ازدواج شود.
خزعلی با تاکید بر اینکه سبک زندگی هویت و تمدن ما است خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تمدن ساز و تاثیرگذار باشیم باید روی سبک زندگی کار کنیم و این کار با شعار انجام نمی شود بلکه با عمل، رفتار، گفتار و نوع زندگی که همه جوانب در آن سنجیده و ارزش های متعلق به زن بودن و مادر بودن در آن تقویت شده باشد میسر می شود.  
خزعلی با استقبال از دیدگاه جدید رییس قوه قضاییه در خصوص تغییر قوانین به نفع زنان، یادآور شد: دیدگاه تازه و خوبی بود که ما را به سمت عدالت فراگیر سوق می دهد. تلاش داریم با تشکیل کارگروه های مختلف پیگیر و به دنبال حقوق زنان برای حضور زنان در ورزشگاه و حق موتورسواری باشیم.